800
۰
یک کارشناس اقتصادی پیشنهاد کرد:

بازگرداندن پول نفت توسط بخش خصوصی/ امکان فاینانس برای کره‌ای‌ها فراهم شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: کشورهایی که نمیتوانند در ازای خرید نفت به ایران پول دهند بیایند و در پروژه های عمرانی ایران سرمایه گذاری کنند تا هم کشور توسعه پیدا کند و هم پول نفت به داخل بازگردد.
بازگرداندن پول نفت توسط بخش خصوصی/ امکان فاینانس برای کره‌ای‌ها فراهم شود
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از به نتیجه رسیدن برجام، فروش نفت ایران به کره جنوبی تا حد زیادی افزایش یافت تا حدی که ایران دومین صادرکننده نفت به کره جنوبی شد؛ در ادامه و با خروج آمریکا از برجام به صورت یک طرفه و غیر قانونی، کره‌ای ها در ابتدا از آمریکا مهلت خواسته اما در ادامه از ترس تحریم های آمریکا علیه این کشور، خرید نفت از ایران را متوقف کرده و نفت آمریکا را جایگزین نفت ایران کردند.
در همین راستا میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان به کره جنوبی در سال گذشته و همزمان با خروج آمریکا از برجام کاهش چشمگیری یافت.
پس از دیدار هیات کره ای با مسئولان صنعت نفت ایران، کره ای ها اعلام کردند نفت ایران را تنها با ارز ملی خود خریداری خواهند کرد به طوریکه این پول در حسابی نزد یکی از بانک های کره ای بلوکه شده و ایرانی ها می توانند از این حساب فقط برای خرید کالا از کره ای ها استفاده کنند و این پول به هیچ عنوان به ایرانی ها پرداخت نخواهد شد.
در ادامه تحریم‌ها، نمایندگی شرکت های کره ای مانند دو محصول پر طرفدار ال جی و سامسونگ از کشور خارج شدند و رقم طلب ایران از کره به بالاترین میزان یعنی بین 7 تا 9 میلیارد دلار رسید. در همین راستا کره تنها در یک مرحله به ازای 500 هزار دلار از طلب ایران، دارو و اقلام بشردوستانه به ایران فرستاده است.
در همین راستا ابراهیم متقیان، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به روش های بازگرداندن پول نفت صادراتی ایران در شرایط تحریم گفت: در دوران تحریم های اول ایرران راهکارهایی را برای بازگرداندن پول نفت ایجاد کرده بود که از جمله آنها بازگرداندن توسط یکسری از صرافی های مورد اطمینان بانک مرکزی که این کار توسط بخش خصوصی انجام می شد امابه محض آنکه دولت تغییر کرد و موضوع برجام پیش آمد برخی از مسئولان دولتی اقدام نابخردانه ای کردند و اسامی صرافی‌هایی که از طریق انها این وجوه بازمی گشت منتشر و براین اساس انها مورد تحریم قرار گرفتند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی برای بازگرداندن وجوه نفت صادراتی دو راه کار فوری وجود دارد اول اینکه دوباره به بخش خصوصی اعتماد کنیم و اجازه دهیم تا انها این وجوه را در غالب چمدان و یا حواله های ارزی از مقاصد تعیین شده با خود به کشورهایی که میتوان با انها مبادلات مالی را انجام داد بیاورند که به نظر می رسد در شرایط فعلی دولت زیر بار این موضوع نخواهد رفت زیرا عملا دولت فعلی دولت ریسک پذیری نیست.
متقیان تصریح کرد: اما راه کار دیگر تهاتر است که می‌توان پول فروش نفت به کره را در غالب کالاهای اساسی از کشورهای هدف وارد کرد، حال این کالاها یا در داخل کشور مورد استفاده قرار خواهند گرفت یا می توان آن را صادر کرد و به کشورهای دیگر فرستاد و ازان منفعت به دست آورد.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: راه کار دیگری که می‌توان وجوه را به داخل کشور بازگرداند موضوع فاینانس است به طوریکه این کشورها به جای آنکه پول به ایران پرداخت کننده بیایند و پروژه‌های عمرانی و توسعه ای را انجام دهند؛ مانند فاینانس چین که سال‌های گذشته این کشور به دلیل انکه نمی‌توانست به ایران پول دهد می‌امد و برای ایران سرمایه گذاری می کرد و کارهای توسعه ای را انجام می داد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ایران از کشورهایی مانند هند و کره جنوبی طلب هایی دارد که می‌توانند به جای پرداخت پول به ایران بیایند برای ایران در پروژه های عمرانی سرمایه گذاری کنند که لازم است تاکید شود به جای پول نفت نباید کالاهای مصرفی از این کشورها وارد کرد مثلا نباید به دنبال واردات تلویزیون از کره جنوبی به جای پول نفت باشیم بلکه این کشور باید در صنعت خودروسازی، صنعت نفت و گاز و صنایع مادر سرمایه گذاری کند.
وی همچنین تاکید کرد شرکت‌های خصوصی پتروشیمی که هم اکنون در حال صادرات کالا به کشورهای مختلف هستند نیز می توانند در بازگرداندن پول نفت کمک کنند اما مشخص نیست چرا دولت به بخش خصوصی اطمینان ندارد در صورتیکه همین شرکت ها بودند که در دوران تحریم نخست ارز به داخل کشور می اوردند به همین دلیل به نظر می رسد دولت باید دوباره به این شرکت ها اطمینان کند و دست آنها را باز گذارد.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 19337
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *