800
۰
واگذاری پرسپولیس و استقلال با تاکید ویژه AFC

لیگ قهرمانان آسیا به شرط خصوصی سازی/ سرخابی ها باید سهامی عام شوند

طبق الزامات AFC برخلاف سالیان گذشته بحث واگذاری سرخابی ها به فرد حقیقی و یا شرکت‌های حقوقی دیگر مدنظر نیست و دو باشگاه باید به سهامی عام تبدیل شوند.
لیگ قهرمانان آسیا به شرط خصوصی سازی/ سرخابی ها باید سهامی عام شوند
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سال‌های اخیر فوتبال ایران همواره یک معضل و بحران تکراری و بزرگ را روی دوش خود حمل کرده و هرگز این بار کج به مقصد نهایی نرسیده. تقریبا از اوایل دهه 70 بحث واگذاری این دو باشگاه و منفک شدن آن از دولت مطرح شد اما بعد از گذشت دو دهه و تغییر سه رئیس جمهور و 6 دولت هنوز این ماموریت بزرگ انجام نشده.
خصوصی‌سازی دو تیم استقلال و پرسپولیس شاید در ابتدا برای دولت‌های هشتم تا دوازدهم شکل یک دستور و یک شوآف از سمت نهادهای نظارتی را داشته باشد، اما با ورود بیشتر به ماجرا و دقت به زوایا و خفایای پنهانی این مسئله درمی‌یابیم که خصوصی‌سازی دو تیم تهرانی در ایران تبدیل به یک بحران جدی شده و هیچکس در کندن این دندان لق تاکنون موفق نبوده است.
طی دو دهه اخیر تلاش‌های زیادی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی شده اما فعالیت‌های دولت دوازدهم و وزارت ورزش‌وجوانان فعلی اندکی جدی‌تر به‌نظر می‌رسد. وزارتخانه مسعود سلطانی‌فر برای خصوصی کردن هرچه سریعتر باشگاه‌های تهرانی بارها جلسات متعدد و نشست‌های مکرری را با نهادهای ذی‌ربط مثل سازمان فرابورس و خصوصی‌سازی برگزار کرده و تا حدی هم به نتایج مطلوبی رسیده، اما چرا این دولت و این وزارتخانه برخلاف ادوار پیشین توانستند در مسیر پیشرفت قرار بگیرند و کار را جلو ببرند، اما وزارت‌های قبلی و سازمان تربیت‌بدنی سابق از اثبات عملکرد مثبت در این زمینه ناتوان بوده‌اند؟
استقلال و پرسپولیس برای دولت‌ها حکم یک بنگاه اجتماعی را داشته‌اند. دو تیم بزرگ ایران روی حداقل 70% از مردم کشور تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دارند و دولت‌های قبلی و حتی دولت فعلی نیز شاید در ابتدا نمی‌خواستند این ابزار تاثیرگذار و این مهره‌های استراتژیک را از دست بدهند؛ اما مطابق همیشه این فشارهای بیرونی بود که به داد فوتبال باشگاهی رسید تا دولت هرچند ناخواسته و با اکراه به این امر تن بدهد.
در سال‌های اخیر نیز همیشه فشار نهادهای خارجی مانند AFC  و فیفا روی دولت و مجموعه مالکین دو تیم استقلال و پرسپولیس وجود داشت تا مستندات خصوصی‌سازی این دو باشگاه را به آن‌ها ارائه کنند، اما مماشات روسای کنفدراسیون فوتبال آسیا و سندسازی‌های اهالی فوتبال ایران مفری برای اداره این دو باشگاه به شکل دولتی بود. در حقیقت دولت با سندسازی این دو باشگاه را خصوصی معرفی می کرد و AFC نیز به همین سندهای بی اعتبار اکتفا کرده و هیچگاه نخواست روی قانون بایستد.
با روی کار آمدن سیستم جدید در فیفا و AFC، این بحران مجددا روبروی دولت دوازدهم قرار گرفت تا دیگر راهی برای فرار از خصوص‌سازی استقلال و پرسپولیس و اعطای مسئولیت به بخش خصوصی نباشد و دولت ناچاراً تن به واگذاری این دو باشگاه بدهد.
نکته مهم اینکه طبق الزامات AFC برخلاف سالیان گذشته بحث واگذاری آن‌ها به فرد حقیقی و یا شرکت‌های حقوقی دیگر مدنظر نیست و دو باشگاه باید به سهامی عام تبدیل شده و از همین رو باید در بازار بورس سهام آنها ارائه شود. طبق دستورات کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بر این شده تا باشگاه‌های تهرانی در بازار فرابورس قیمت گذاری شده و سپس سهام‌شان بین مردم واگذار شود تا آن‌ها هم مانند دیگر شرکت‌های بورسی از راه بازار خواهند شد.
از همین رو دولت و وزارت ورزش چاره ای به جز واگذاری واقعی این دو باشگاه و ارائه آن از طریق بورس برای واگذاری به مردم ندارد.
سلطانی‌فر درمورد روند خصوصی‌سازی این دو باشگاه خوش‌بین است و امیدوارانه از تسریع وضعیت آن تا انتهای سال جاری صحبت می‌کند؛ اتفاقی که درصورت اجرایی شدن صحیح، قطعاً یادگار بزرگی از این وزارت‌خانه در رشته فوتبال را برجای خواهد گذاشت.

 
دولت هیچ سهمی را برای خود نگه نمی دارد
نکته جالب در فرآیند خصوصی سازی سرخابی ها و تبدیل شدن آنها به سهامی عام این است که دولت هیچ سهمی را برای خود نگه نخواهد داشت. این نکته ایست که مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان ادعا کرده.
سلطانی‌فر درباره واگذاری سرخابی ها گفت: کار تاریخی و بزرگی بعد از ۴۱ سال برای استقلال و پرسپولیس در حال انجام است و امیدوارم با حمایت همه دوستداران فوتبال و بویژه پیشکسوتان عزیز در آینده نزدیک شاهد واگذاری استقلال و پرسپولیس باشیم. برای خصوصی شدن دو باشگاه زمان زیادی را برای مذاکره و توافق با دولت و نهادهای مختلف اختصاص دادم و خوشبختانه امروز این واگذاری با اجماع و نظر موافق آقای رئیس جمهور، دولت و تمامی نهادهای مرتبط بصورت کاملا تخصصی و با کمترین خطا توسط سازمان های مسئول صورت می گیرد.
وزیر ورزش همچنین افزود: در پرسپولیس و استقلال آینده دولت هیچ سهمی را از دو باشگاه را برای خود نگه نمی دارد و تمام سهام آن‌ها در فرایند واگذاری در اختیار مردم، هواداران و پیشکسوتان قرار می گیرد.  با اطمینان می گویم ورود استقلال و پرسپولیس به بورس، رونق آن را افزایش خواهدداد و کسب و کارهای این بخش بواسطه هواداران میلیونی و جدیدالورود رشد زیادی خواهد کرد.
اظهارات وزیر ورزش از وجود یک عزم جدی برای واگذاری این‌دو باشگاه به بخش خصوصی و سرمایه‌ساز کشور خبر می‌دهد. خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس در هیچ زمانی از تاریخ تا به این اندازه جدی و پرسرعت نبوده و احتمالاً تا سال آینده اخبار خوبی درمورد این دو باشگاه مردمی بشنویم.
انتهای پیام
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 19461
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *