آسیب پذیری بیماران کبدی در برابر کرونا

6 مرداد 1399 ساعت 12:00

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران: داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و برخی بیماری‌های کبدی مانند سیروز کبدی فرد را در مقابل ابتلا به کرونا آسیب‌پذیرتر می‌کند.


به گزارش شستون؛ به نقل از بهداشت نیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی،به مناسبت روز جهانی هپاتیت(۲۸ جولای؛ ۶ مرداد) ، گفتگویی با دکتر محسن مسعودی؛ دانشیار، متخصص بیماری های داخلی، فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسال و رئیس بخش گوارش بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)  انجام شده است.

-    انواع هپاتیت:
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به شعار بهداشت جهانی؛  آینده عاری از هپاتیت (Hepatitis-free future)عنوان کرد:
هپاتیت ویروسی از نوع A,B,C,D,E  هستند .
البته ویروسهای دیگر مثل سیتومگالوویروس و هرپس نیز از عوامل هستند.

-    علائم بروزهپاتیت :
دکتر مسعودی بیان کرد:
عامل بیماری هپاتیت ویرال (ویروسی) یک ویروس است و در ابتدا می‌تواند مثل یک سرماخوردگی بروز نماید. بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارد. برخی از این بیماران علائم از قبیل خستگی، دل درد، ، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم و اندامها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی و کاهش سطح هوشیاری  است

-    راههای انتقال و پیشگیری از هپاتیت:
رئیس بخش گوارش بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) در خصوص روش‌های انتقال هپاتیت B وDوC تصریح کرد: این ویروس عمدتاً از طریق تماس با خون افراد آلوده منتقل می‌شود.

همچنین روش‌های زیر می‌تواند باعث انتقال این ویروس شود:
* ارتباط جنسی با افراد آلوده
*  استفاده از سوزن‌های آلوده به ویژه در افراد معتاد
*  سوزن آلوده مثل خالکوبی غیر بهداشتی
*    استفاده از لوازم شخصی به صورت اشتراکی

وی افزود: هپاتیت Cواکسن ندارد لذا از ریش‌تراش، مسواک، و لوازم آرایشی با لوازم شخصی دیگران به‌طور مشترک استفاده نکنید. واکسن هپاتیتB در پیشگیری از بیماری مؤثر است.  هپاتیت AوE از طریق خوردن یا نوشیدن غذا و آبی که با مدفوع فرد آلوده، آلوده شده‌است گسترش می‌یابد . این بیماری در مناطقی از جهان که وضعیت بهداشتی ضعیفی دارند و آب سالم به اندازه کافی در دسترس نیست رایج تر است.

واکسن هپاتیتA در پیشگیری از بیماری مؤثر است. در برخی از کشورها این واکسن به‌طور معمول برای کودکان و افراد در معرض خطر بالای ابتلاء که قبلاً واکسینه نشده‌اند توصیه می‌شود و به نظر می‌رسد به صورت مادام العمر مؤثر باشد. سایر اقدامات پیشگیرانه شامل شستن دست و پخت صحیح غذا می‌شود.

-    تاثیر هپاتیت برعملکرد کبد :
دکتر مسعودی خاطرنشان کرد:
ویروسها در موارد شدید وحاد می توانند موجب تخریب و از کار افتادن کبد شوند ودر موارد دیگر می توانند مزمن شوند و بتدریج به کبد صدمه بزنند وطی سالها منجر به سیروز کبد شوند ولی بدن انسان اکثرعفونت ها را کنترل می کند و ویروس از بین می رود.

-    ارتباط بیماری های کبدی و ویروس کرونا 
فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه ایران اظهار داشت: کرونا را جدی بگیرید. داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و برخی بیماری‌های کبدی مانند سیروز کبدی فرد را در مقابل ابتلا به کرونا آسیب‌پذیرتر می‌کند. علایم گوارشی بیماری کووید۱۹ شامل علائمی همچون اسهال، اسهال خونی و درگیر کردن سیستم کبدی وافزایش آنزیم های کبدی است.

-    توصیه های جدی :
دکتر مسعودی در پایان تاکید داشت : هپاتیت قابل پیشگیری است لذا با توجه به علائم و خطرات بیماری های کبدی باید توصیه های بهداشتی را جدی گرفت. همچنین واکسیناسیون به موقع انجام شود و از رفتارهای پرخطر اجتناب کرد.


کد مطلب: 19588

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/19588/آسیب-پذیری-بیماران-کبدی-برابر-کرونا

شستون
  https://shastoon.ir