800
۰
با افزایش قطعی‌های برق صورت گرفت؛

خاموشی هایی که بی سر و صدا غوغا می کند!

آنطور که تماس‌ها و اظهارنظر‌های جامعه نشان می‌دهد؛ گویا وزارت نیرو چراغ خاموش جیره بندی برق را با اعمال خاموشی‌ها در ساعاتی از روز آن هم در پایتخت را آغاز کرده است.
خاموشی هایی که بی سر و صدا غوغا می کند!
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ۴.۵ میلیون مشترک برق در تهران و تاثیر این تعداد در مصرف برق سراسری، غیرقابل‌انکار است اگر چه با تلاش‌های شبانه‌روزی و در سایه تدابیری که از مهر سال گذشته در حوزه فنی مهندسی و فرهنگی اندیشیده شده، شبکه برق تهران در حال حاضر در شرایط پایدار قرار دارد، اما در صورت تداوم افزایش دمای هوا و با کوچکترین تغییر در الگوی رفتار مصرف مشترکان، ممکن است شبکه برق پایتخت با وضعیتی نامساعد یعنی خاموشی مواجه شود.
این در حالی است که افزایش دمای هوا و استفاده گسترده از وسایل سرمایشی یکی از عوامل اصلی افزایش مصرف برق است به طوری که تمهیدات فنی لازم برای جلوگیری از آسیب به شبکه در اثر افزایش دمای هوا انجام شده و وضعیت بار تمامی پست‌های برق تحت نظارت کارشناسان قرار گرفته است.
به گفته برخی از عوامل در صنعت برق در صورتی که مشترکان اصول مدیریت مصرف برق را رعایت نکنند، کنترل شرایط برای کشور به خصوص شهر تهران دشوار‌تر خواهد بود.
آمار مصرف انرژی برق در سال‌های گذشته نشان می‌دهد در ماه‌های تیر و مرداد میزان مصرف برق به حداکثر خود می‌رسد که این امر لزوم مشارکت مشترکان برای صرفه جویی در مصرف برق را بیشتر کرده است.
 
خاموشی هایی که بی سر و صدا غوغا می کند!
اما نکته بسیار مهم این روزها، کروناست. معضلی که با گرما و افزایش رطوبت هم سر و کار داشته و خاموشی های بی برنامه ریزی منجر به افزایش دمای محیط و تنفس عموم و در نهایت زمینه ساز رشد ویروس ها خواهد شد. سر و صدای بسیاری از مناطق پایتخت مبنی بر آغاز بی سر و صدای جیره بندی برق به گوش می رسد، خاموشی هایی که بین یک تا چهار ساعت طول می کشد.
براساس این گزارش یکی از ساکنان محله تهرانپارس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما در طول روز بخصوص در شب‌ها حدود ۲ ساعت بدون برق سپری می‌کنیم به طوری که امروز صبح هم حدود یکساعت قطعی برقداشته ایم.
او ادامه داد: خواهش می‌کنم به این اوضاع برق رسیدگی کنید و صدای مردم را به گوش اداره برق یا هرجایی که بهش مربوط میشه برسونید... لااقل طبق جدول زمان بندی این کار انجام بشه که قبلش مردم وسایل خود را قطع و خاموش کنند و تو این دوره زمونه کسی پول نداره وسیله جدید بخره بخدا.
این خاموشی های بی قید و شرط به همین منطقه در تهران ختم نمی‌شود بلکه نقاطی دیگر در تهران هم حتی در منطقه شهر ری و غرب تهران ساعت‌ها در خاموشی به سر می‌برند به طوری که به گفته آن‌ها روزانه حتی تا ۳ ساعت هم برق ندارند.
خانم خانه داری در پیامی نوشته است:اداره برق شهرری هر روز بدون اطلاع رسانی برق مناطق رو قطع میکنه و اینکار باعث شده کلی از وسایل ما بسوزد.
 
داستان تکراری جیره‌بندی این بار با چاشنی تکذیب!
یکی دیگر از اهالی از تهران گفت: متأسفانه قطع برق در ساعاتی مقرر هر ساله  اتفاق می افتد و انگار برای کسی مهم نیست که مردم با چه زحمتی می‌توانند لوازم خانگی را تهیه کنند. به راحتی به دلیل عدم مدیریت و تکرار قطعی برق وسایل برقی مردم آسیب می‌بینند و متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شوند.
نکته قابل تامل اینجاست که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور هفته های قبل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خبری مبنی بر جیره بندی برق در کشور، می گوید: جیره بندی برق به هیچ وجه صحت نداشته و اجرای آن در تابستان ۹۹ را تکذیب می‌کنم.
سخنگوی صنعت برق کشور با ارائه راهکار‌هایی در خصوص کاهش مصرف مانند تنظیم کولرگازی روی دمای ۲۴ درجه و استفاده از دور کند کولر‌های آبی و عدم استفاده از وسیله‌های پر مصرف برقی در ساعات پیک، بیان کرد: در صورت کاهش ۱۰ درصدی مصرف مشکلی برای تامین نیاز برق نخواهیم داشت.
سخنگوی صنعت برق کشور گفت: با گرم شدن هوا شاهد شکسته شدن رکورد مصرف برق هستیم و اگر همکاری مشترکان وجود نداشته باشد احتمالا شاهد خاموشی خواهیم بود.
 
تشکیک وزیر نیرو در خاموشی پایتخت!
حتی رضا اردکانیان وزیر نیرو هم خبر خاموشی برق در کشور  به خصوص تهران را تکذیب کرد و گفت: به همان میزان که احتمال عدم رعایت مصرف صحیح وجود داشته باشد، به همان میزان احتمال وقوع خاموشی نیز وجود دارد بنابر این امیدواری ما این است که مردم و صنایع بزرگ همکاری لازم را داشته‌باشند تا بتوانیم این تابستان گرم را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.
او گفت: اگر مصرف به بهینه و به صورت زمان بندی شده باشد قطعا گرفتار خاموشی نخواهیم شد.
متاسفانه قطعی‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده نیست و درصورتی که در محله‌ای مصرف برق بیش از حد باشد به دلیل محدودیت بار برق آن محله قطع می‌شود و این موضوع در اختیار شرکت برق توزیع استان تهران است.
 
کهنه کاری سیستم توزیع برق هم مقصر خاموشی ها شد!
کامبیز ناظریان قائم مقام شرکت توزیع برق تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قطع شدن برق در برخی از نقاط تهران گفت: در حال حاضر در کشور چیزی بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر شبکه برق داریم که ممکن است با گرم شدن هوا این کابل‌ها ذوب و یا با مصرف بیش از حد فیدر برق از شبکه خارج شود.
او با بیان اینکه گرمای هوا باعث تبادل حرارتی عبور جریان برق می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه استفاده از برق در هوای گرم بیشتر می‌شود فشار مضاعفی بر تجهیزات وارد می‌شود و ممکن است از دسترس خارج شوند.
قائم مقام شرکت توزیع برق تهران اضافه کرد: برنامه ریزی ما به گونه‌ای است که خاموشی در تهران نداشته باشیم و اینگونه از مسائل مربوط به فشار بیش از حد به شبکه انتقال توزیع است.
ناظریان تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای خاموشی از جهت تولید نداریم اما مصرف بیش از حد برق باعث اُفت ولتاژ می‌شود و ناچار برای اعمال مدیریت بار و خاموشی می‌شویم.
وی خاموشی‌های اخیر تهران را نیز به همین جهت دانست.
در این باره مریم احمدیان مدیر دفتر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: ما در تهران قطعی برق با برنامه نداریم و اگر قرار باشد در نقطه ای از تهران برق قطع شود قطعا از طریق پورتال شرکت و رسانه ها اعلام می کنیم.
در پایان گفتی است، نکته قابل تامل اینجاست که وزارت نیرو و صنعت برق قویا احتمال جیره بندی را تکذیب کرده اند و دائم از رفع مشکل قطعی برق به علت کمبود آن خبر می دهند. اما حال با فرارسیدن تابستان و گرمای شدید این روزها بهتر نبود که این وزارت خانه با اعمال سیاست های دقیق حتی خاموشی ها را با برنامه ریزی انجام دهد تا کمترین آسیب و نارضایتی برای عموم رخ دهد. 
 
انتهای پیام/ط
چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 19622
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *