800
۰

نقدینگی به سمت اقتصاد دلالی می‌ورد؛ نه تولید/ رشد پول برای اقتصاد ایران خطرناک است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تا زمانی که فساد اقتصادی و رانت جویی در اقتصاد ایران وجود دارد، نمی‌توان انتظار یک اقتصاد تولید محور و مولد داشت، گفت: رشد پول به دلیل بی‌ثابتی اقتصادی افزایش یافته که خطرناک است و اقتصاد را دچار روزمرگی خواهد کرد؛ سرمایه گذاری‌ها انجام نخواهد شد و در این حالت پول از بازاری به بازار دیگر می‌رود و باعث رونق دلالی خواهد شد.
نقدینگی به سمت اقتصاد دلالی می‌ورد؛ نه تولید/ رشد پول برای اقتصاد ایران خطرناک است
به گزارش شستون؛ محمدرضا یوسفی شیخ رباط در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد چرایی رشد نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید، اظهار کرد: میزان رشد نقدینگی در اقتصادی  ایران به طور متوسط 26درصدی است که البته در سال گذشته به 31درصد افزایش یافت که طبیعتا آثار تورمی دارد.
اقتصادی دلالی نتیجه رشد بالای نقدینگی در کشور است
وی افزود: رشد نقدینگی بالا یک پدیده با ثبات در اقصاد ایران است و یکی از نشانه‌های آن رونق و وجود اقتصاد دلالی در کشور است که از زوایای مختلف می‌توانیم برای مهار رشد نقدینگی اقدام کنیم و یکی ابزارهای استفاده از سیاست پولی است.
این استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی، گفت: این بانک امسال عملیات بازار باز را اجرایی کرد که حدود 41 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرد که این موضوع می‌تواند در جمع کردن حجم نقدینگی موثر باشد.
یوسفی با بیان اینکه نرخ سپرده‌های بانکی برای کاهش حجم نقدینگی موثر است، ادامه داد: بانک مرکزی در این راستا اقدام و با افزایش سود بین بانکی از این ابزار سیاستی استفاده کرد.
 
اقتصاد ایران، بیمار است/ با رانت و فساد نمی‌توان توقع رونق تولید را داشت
وی تصریح کرد: اقتصاد ایران، بیمار است و تا زمانی که فساد اقتصادی و رانت جویی در این اقتصاد وجود دارد، نمی‌توان انتظار یک اقتصاد تولید محور و مولد داشت؛ می‌بایست رانت‌ها حذف و با فساد اقتصادی مبارزه کنیم که لازمه آن ایجاد شفافیت و مطالبه پاسخگویی است.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: الان مسائلی در حوزه سیاست رخ می‌دهد که بسترساز رانت و فساد هستند از جمله همین مصوبه مجلس برای توزیع قیر رایگان که کاملا مصوبه رانت ساز است.
یوسفی گفت: مثلا براساس قانون باید منابع و هزینه‌های تبلیغاتی نمایندگان مجلس شفاف باشد ولی خیلی از نمایندگان این کار را نکردند و همین افراد زمینه فساد را ایجاد می‌کنند و منجر به تصویب قوانین رانتی خواهند شد که باعث شکل گیری اقتصاد غیر مولد می‌شود و در حوزه سیاست با چنین مسائلی مواجه هستیم.
وی با تاکید بر اینکه حوزه سیاست باید شفاف و مسئولان پاسخگو باشند تا گام بلندی برای مبارزه با فساد برداشته شود، گفت: امیدواریم دولت و بانک مرکزی با ابزارهای خود در کوتاه مدت بتوانند رشد نقدینگی در سال جاری را نسبت به سال 98 کاهش داده و کنترل کنند که نرخ تورم هم تا پایان سال کاهش خواهد یافت.
 
چرا بانک مرکزی  قدرت نظارت و کنترل بانک‌ها را ندارد؟
این استاد دانشگاه با اشاره به فساد در نظام بانکی، بیان کرد: با موسساتیاعتباری و خصوصی مواجه بودیم که اکثر مفاسد در این‌ها رخ داد؛ مثلا برخی از موسساتی اعتباری در دو سال قبل دومینویی راه‌انداخت که یاعث شد 35هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی تحمیل شود؛ سوال این است که چرا بانک مرکزی توان و قدرت نظارت و کنترل و برخورد با این موسسات و بانک‌ها را ندارد. 

یوسفی اضافه کرد: قدرتی پشت بانک‌هاست که این توانایی دارد که هم سود خودش را ببرد و هم هنگامی که بانک توانایی ادامه کار نداشت و زیان کرد، زیان‌اش را به مردم تحمیل کند و بانک مرکزی هم مجبور به پرداخت شود برای همین نیازمند بانک مرکزی مقتدر هستیم تا بتواند با تخلفات بانکی برخورد کرده و حتی آن بانک را تعطیل کند نه اینکه وقتی ورشکسته شد زیان خود را به کشور تحمیل کنند.
 
رشد پول در سال جاری و خطرات آن/ چرا نقدینگی وارد بخش تولید نمی‌شود؟
یوسفی در مورد رشد پول و خطرات آن برای اقتصاد ایران گفت: در سال جاری میزان رشد پول بیشتر شده و سهم آن بالاتر از شبه پول بوده که این ناشی از بی‌ثابتی از وضعیت اقتصادی و خطرناک است و اقتصاد دچار روزمرگی خواهد شد؛ قدرت وام دهی بانک‌ها در بلند مدنت کاهش پیدا می‌کند و سرمایه گذاری‌ها انجام نخواهد شد و در این حالت پول و دلال‌ها از این بازار به سمت بازاری حرکتی می‌کنند.
این کارشناس اقتصادی گفت: مثلا در 40روز اخیر حدود 5500میلیارد تومان فقط توسط مردم وارد بازار بورس شده که این مبلغ صرف دلالی می‌شود و این رشد بازار سرمایه هیچ ارتباطی با واقعیت‌های اقتصادی کشور ندارد و این مسلئه نشات گرفته از افزایش رشد حجم پول است و باعث رونق دلالی خواهد بود.
وی در مورد اینکه چرا نقدینگی وارد بخش تولید نمی‌شود و باید اقدامی انجام شود؛ گفت: علت عدم حرکت نقدینگی به سمت پول بی‌ثابتی اقتصاد است و باید در کوتاه مدات ثبات اقتصادی ایجاد کرد تا سرمایه گذاری انجام شود و نقدینگی به سمت اقتصاد مولد جرکت کند؛ بانک مرکزی در سال جاری اقدامات خوبی انجام داده که نمونه آن کنترل نقدینگی و هدف گذاری نرخ تورم 22درصدی است که می‌تواند برای بازار پول ثبات ایجاد کند.
انتهای پیام/ن
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 19682
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *