800
۰
کارشناس تغذیه مطرح کرد؛

درد معده و روده؛ سناریوی کووید 19/ گذر از علائم گوارشی کرونا با عادات تغذیه ای مناسب

مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه گفت: نتایج مطالعات در دنیا نشان می دهد که برخی افراد در مراحل اولیه ابتلا به ویروس کرونا ممکن است مشکلاتی نظیر معده درد را تجربه کنند.
درد معده و روده؛ سناریوی کووید 19/ گذر از علائم گوارشی کرونا با عادات تغذیه ای مناسب
به گزارش شستون؛ مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با عصرهامون گفت: نتایج حاصل از مطالعات جدید منتشر شده در دنیا نشان می دهد که برخی افراد در مراحل اولیه عفونت با ویروس کرونا ممکن است علائمی مانند درد شکم، اسهال، یبوست، تهوع و استفراغ را تجربه کنند.
 
وی ادامه داد: مشکلات گوارشی می تواند ناشی از تحریک معده و روده ها به دنبال عفونت ریوی باشد و به عنوان اولین نشانه بیماری خودنمایی کند یا در خلال بیماری به دلیل سایر علل از جمله رفتارها و عادات تغذیه ای فرد ایجاد شود و تحمل بیماری را برای فرد دشوارتر کند.
 
این کارشناس با بیان این که با اصلاح و تاکید بر برخی جنبه های رفتاری و عادات تغذیه ای می توان سبب تخفیف یا حتی برطرف شدن علائم شد، اضافه کرد: مطالعه ای در Beijing چین نشان داد که 2.2 تا 6 درصد از بیماران مبتلا به کرونا، درد شکم و حتی چهار تا 13.7 درصد، خونریزی دستگاه گوارش را تجربه کرده اند.

علت درد معده
 
وی تصریح کرد: درد معده ناشی از گسترش بیماری پنومونی در لوب تحتانی ریه ها است، اگر لوب تحتانی ملتهب شود سبب تحریک دیافراگم و در نهایت منجر به ایجاد درد ناحیه شکم می شود. بسیاری از بیماران مبتلا به درد شکمی علائم تنفسی نداشته اند.
 
فیروزکوهی با بیان این که درد معده بیشتر در بیماران جوان گزارش شده است در حالی که بیماران مسن بیشتر علائم تنفسی را نشان داده اند، اذعان کرد: اگر ناراحتی معده ناشی از مسمومیت غذایی یا مشکلات گوارشی باشد، به طور معمول پس از 48 ساعت بهتر می شود و اگر مدت بیشتری طول کشید ممکن است از نشانه های زودرس کووید- 19 یا عفونت باکتریایی باشد.
 
وی با اشاره به غذاهایی که هنگام درد معده باید از مصرف آن پرهیز کرد، گفت: مصرف غذاهای چرب و فست فودها مانند انواع همبرگر، پیتزا، سوسیس، ژامبون، کالباس و سیب زمینی سرخ شده، سبب طولانی شدن مدت هضم می شود و سفتی و انقباض روده ها را نیز به همراه دارد، همچنین غذاهای چرب ممکن است سبب بدتر شدن سندرم روده تحریک پذیر در برخی افراد شود که نفخ، درد، یبوست و یا اسهال را به دنبال دارد.
 
احتیاط در مصرف لبنیات


این کارشناس اضافه کرد: مصرف بیش از حد لبنیات می تواند در برخی افراد اسپاسم معده ایجاد کند، که دلیل آن وجود قند لاکتوز در لبنیات است و برخی افراد به میزان کافی، آنزیم لاکتاز برای هضم آن را ندارند که منجر به درد معده، نفخ و تهوع در عرض چند ساعت پس از مصرف آن می شود، بنابراین لذا لازم است در موارد شناخته شده عدم تحمل لاکتوز شیر، مصرف شیر، پنیر یا دیگرغذاهای لبنی قطع شود.
 
وی با تاکید بر این که این افراد می توانند از شیرهای فاقد لاکتوز که در اکثر فروشگاه های عرضه کننده لبنیات موجود است استفاده کنند و یا طی مشاوره با پزشک، از مکمل های حاوی لاکتاز برای کمک به هضم شیر استفاده کنند، افزود: در صورت درد معده بهتر است مصرف شکلات، کاکائو، قهوه، چای و سایر نوشیدنی های کافئین دار قطع شود.
 
فیروزکوهی تصریح کرد: کافئین اثرات ادرار آور نیز دارد که سبب تکرر ادرار می شود و فرد را بیش از پیش در معرض کم آبی قرار می دهد، بنابراین لازم است در بیماران مبتلا به کرونا که عمدتا مشکلات تنفسی نیز دارند این مسئله مورد توجه قرار بگیرد و آب به میزان لازم و کافی تامین شود، از سویی کافئین می تواند سبب تحریک اعصاب و سفتی عضلات شود که هر این موارد در ایجاد درد شکمی می تواند نقش داشته باشد.
 
وی ادامه داد: در بسیاری از افراد، غذاهای تند با معده های حساس ناسازگار است، انواع فلفل تند، پودر کاری، خردل و.... علاوه بر سوزش دهان سبب تحریک اعصاب روده ها و بدتر شدن انقباضات شکمی می شوند، رژیم غذایی پرفیبر به عنوان رژیم غذایی سالم همواره مورد تایید است و در رژیم های کاهش وزن، دیابت و بیماری های قلبی نیز توصیه می شود اما مصرف زیاد و یکجای این نوع غذاها می تواند سبب ایجاد دردهای شکمی و یا بدتر شدن آن شود.
 
فیروزکوهی با بیان این که بدن نیاز به زمان برای هضم غذاهای سخت تر و حاوی فیبر و سبوس بالا دارد گفت: در صورت وجود سابقه مصرف غلات کامل یا نان های کامل بدون استفاده از مایعات به میزان کافی در بیماری با علائم دل درد یا درد معده، کاهش مصرف این نوع غذاها و به طور موقتی در این دوران در صورت وجود درد معده، مصرف نان های سفید و بدون سبوس توصیه می شود.
 
وی اضافه کرد: غذاهای شور نیز که بیشتر در غذاهای رستورانی، فست فودها و غذاهای کنسروی دیده می شود، به علت نمک بالایی که دارند سبب به هم خوردن تعادل الکترولیت ها (املاح  و مواد معدنی) بدن می شوند، هر چند این املاح  به عملکرد بهتر عضلات کمک می کنند ولی مصرف مقادیر بالای آن ها یا استفاده بیش از اندازه و مکرر غذاها، تنقلات و چاشنی های شور می تواند در ایجاد دردهای شکمی در این بیماران موثر باشد.
 
این کارشناس تغذیه با تاکید بر این که توصیه کلی این است که از مصرف زیاد نمک در هر شرایطی خودداری شود، چراکه یکی از فاکتورهای اصلی ایجاد فشار خون بالا نیز است، گفت: پرخوری و مصرف غذا در حجم زیاد در یک وعده یا تنقلات مختلف نیز احتمال درد شکمی را بالا می برد و احساس نفخ به فرد دست می دهد، لازم است در پیش گرفتن برنامه غذایی سالم با تقسیم وعده های غذایی به 5 یا 6 وعده در حجم کم در روز توصیه شود.
 
به گفته وی، مصرف گوشت قرمز به دلیل تحریک بیشتر ترشح اسید معده می تواند سبب بدتر شدن دردهای شکمی شود، بنابراین توصیه می شود به هنگام دردهای شکمی از سایر انواع گوشت ها استفاده شود.
 
تاثیرات نعناع و زنجبیل
 
فیروزکوهی با اشاره به غذاهایی که به بهتر شدن درد شکم به هر علت که باشد کمک می کند، اضافه کرد: نعناع علاوه بر تازه کردن تنفس در دم و بازدم، به بهبود دل درد نیز کمک می کند، دمنوش یا چای نعناع نیز در این خصوص کمک کننده است، البته مصرف نعناع و ترکیبات آن در سوزش سر دل یا ترش کردن توصیه نمی شود زیرا ممکن است سبب بدتر شدن آن شود.
 
وی ادامه داد: ریشه گیاه زنجبیل نیز سبب کاهش انواع التهاب در بدن می شود، زنجبیل همچنین در تخفیف کرامپ های معده و دردهای دوران قاعدگی طی سه چهار روز اول دوره موثر است، زنجبیل تازه یا خشک را می توان به انواع سس ها و چاشنی های غذا اضافه کرد، البته چنانچه بیمار دچار کاهش پلاکت باشد بهتر است مصرف زنجبیل را محدود کند.
 
 
 
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 19772
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *