تناقضات بنزینی دولت و نمایی از مدیریت افکارعمومی/ امید آفرینی به سبک دولت «تدبیر و امید»!

12 شهريور 1399 ساعت 13:14

افکارعمومی و مشکلاتی در کشور خصوصا در حوزه اقتصادی بروز کرده است، نیازمند شفاف سازی و صداقت کامل است تا در یک حرکتی منسجم و وحدت بخش با مشارکت عمومی مسائل حل شود.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ماجرای سهمیه بندی بنزین در سال گذشته با حواشی زیادی روبرو شد. از یک سو موضوع بازگشت کارت سوختی که وزیر نفت آنرا چند سال پیش بیهوده خوانده بود با این استدلال که درکشورهای دیگر چنین طرحی اجرا نمی شود و بازاجرای این طرح بعد از وقفه چند ساله مشکلاتی را برای مردم بوجود آورد.

از سوی دیگر نحوه اطلاع رسانی این موضوع مبحثی بوده است که تا به امروز مورد سئوال قرار گرفته است. چند ماهی بود که زمزمه های گران شدن قیمت بنزین و همچنین سهمیه بندی آن مطرح می شد اما دولتمردان آنرا تکذیب می کردند. حتی یک روز نیز شایعه گرانی قیمت بنزین باعث ایجاد صف های طویل پشت پمپ بنزین ها شد اما گرانی بنزین به یکباره در ساعت صفر اتفاق افتاد.
 
«حسن روحانی»، رئیس جمهور در واکنش به اجرای اینچنینی سهمیه بندی بنزین گفته بود که از زمان اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین اطلاع نداشته و او هم مانند سایر شهروندان ایرانی متوجه شروع اجرای این طرح از صبح جمعه بیست و چهارم آبان شده است.
 
البته پیشتر از روحانی برخی از مسئولان دیگر نیز مطرح کرده بودند که از ماجرای گران شدن بنزین خبر ندارد.
 
در همان زمان، «احمد علیرضابیگی» یکی از نمایندگان مجلس دهم با اشاره به برگزاری چند جلسه کمیسیون‌های شوراها و سیاست داخلی با حضور وزیر کشور اظهار داشت: «در این جلسه آقای رحمانی‌فضلی اعلام کرد چهارشنبه ۲۲ آبان ماه دقیقاً دو روز قبل از اعلام رسمی افزایش قیمت بنزین، بنده در جلسه هیئت وزیران گزارشی ارائه دادم و اعلام شد که در روز جمعه ۲۴ آبان ماه، افزایش قیمت بنزین انجام خواهد شد. در آن جلسه رئیس‌جمهور حضور داشت بنابراین وی از افزایش قیمت بنزین در روز جمعه اطلاع داشت.»
 
هر چند که «رحمانی فضلی» در آشکارا این موضوع را تایید نکرد اما حالا معاون سیاسی وی این سخنان را صراحتا تایید کرده است. «حسین ذوالفقاری»، معاون امنیتی وزیر کشور در نشست خبری روز گذشته خود با اصحاب رسانه، در واکنش به سوال خبرنگاری درباره نحوه مدیریت بحران‌های اجتماعی از سوی دولت، روایتی مغایر با آنچه رئیس‌جمهور درباره جزئیات گران‌ کردن بنزین گفته بود، بیان کرد.
 
به گفته ذوالفقاری «در بحث آبان ماه سال گذشته، همه مستندات از سال 96 تا پایان ماجرا در شورای امنیت کشور موجود است و باید حدود 3 ساعت توضیح داده شود.»
 
وی می‌افزاید:‌ «در این رابطه پیش بینی‌ها صورت گرفته بود و نظرات مختلفی وجود داشت و ارزیابی و جمع بندی‌ها انجام شده بود.  بر همین اساس نظر شورای امنیت کشور و وزارت نفت بر این بود که در شرایط کنونی تک نرخی کردن بنزین بهتر است و پیشنهاد دادیم به نرخ 1500 تومان برسد.»
 
جالب اینجاست که در آن زمان رحمانی فضلی وزیر کشور در اظهاراتی متناقض گفته بود: «طبیعی ایست که افزایش قیمت بنزین اثر خود را روی بقیه کالاها بگذارد!» این در حالی بود که همزمان با گرانی بنزین اکثر مسئولان ارشد دولت به مردم قول داده بودند که هیچ کالایی افزایش قیمت نخواهد داشت.
 
این روندی است که تا به امروز ادامه دارد و معاون سیاسی وزارت کشور به اینکه رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت از آن آگاه بوده است نشان از نوعی صحبت های مختلف و مخالف هم دارد. این گونه اظهارات که افکارعمومی به خوبی تناقضات آشکار آنها را می بینند بیشتر از اینکه باعث تنویر اذهان شود، باعث کاسته شدن اعتبار سخنان مسئولان می شود. این موارد نه تنها کمکی به مشکلات نمی کند بلکه باعث ایجاد مسائلی خصوصا درحوزه امید آفرینی می کند که دولت تدبیر و امید از ابتدا خود را مدعی آن عنوان کرده بود. آنچه در این خصوص مشخص است افکارعمومی و مشکلاتی در کشور خصوصا در حوزه اقتصادی بروز کرده است، نیازمند شفاف سازی و صداقت کامل است تا در یک حرکتی منسجم و وحدت بخش با مشارکت عمومی مسائل حل شود. 
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 20070

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/20070/تناقضات-بنزینی-دولت-نمایی-مدیریت-افکارعمومی-امید-آفرینی-سبک-تدبیر

شستون
  https://shastoon.ir