800
۰
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در کشور؛

سایه کرونا بر سر دانش آموزان سنگینی می کند/ گلایه مردم و مسئولان از اجرای قوانین آموزشی تهران برای سیستان و بلوچستان

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در کشور برخی از مردم و مسئولین نسبت به اجرای قوانین آموزشی تهران و شهرهای بزرگ برای مناطق محروم سیستان و بلوچستان گلایه کرده و این موضوع را موجب گسترش کرونا در استان دانستند.
سایه کرونا بر سر دانش آموزان سنگینی می کند/ گلایه مردم و مسئولان از اجرای قوانین آموزشی تهران برای سیستان و بلوچستان
به گزارش شستون، در حالی سال تحصیلی جدید از روز گذشته شنبه 15 مهرماه در سراسر کشور آغاز شد که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت هر 12 دقیقه یک ایرانی بر اثر ابتلاء به کووید 19 جان خود را از دست می دهد که این موضوع نگرانی هایی را در خصوص حضور دانش آموزان با توجه به شیوع ویروس کرونا به دنبال داشته است.

اگر چه مسئولین آموزش و پرورش بارها گفته اند که آمادگی لازم جهت برگزاری کلاس ها به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی را دارند اما با توجه به زیر ساخت های موجود نگرانی هایی را برای والدین، دانش آموزان و معلمان به همراه داشته است.

سلامت مهم تر از تحصیل

 برخی از والدین دانش آموزان در شبکه های اجتماعی ضمن ابراز نگرانی از حضور فرزندان خود در مدارس، سلامت را مهم تر از  تحصیل عنوان کردند و برخی نیز از حضور فرزندانشان در مدرسه خود داری کرده اند.

برخی دیگر در شبکه های اجتماعی موضوع امکانات پایین بهداشتی در مدارس را مطرح و عنوان کرده اند که قبل از شیوع ویروس کرونا  مدارس سراوان به ویژه مدارس روستایی از امکانات بهداشتی پایینی برخورد دار بوده اند پس آموزش و پرورش چگونه می توانند با سطح پایین موارد بهداشتی در مدارس از تک تک دانش آموزان به ویژه دانش آموزان ابتدایی جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا مراقبت کند؟

از آنجایی که بازگشایی مدارس با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور با واکنش های متعددی همراه شد، برخی بازگشایی مدارس  و برخی دیگر تعطیلی آموزش به دانش آموزان را فاجعه بار می دانند.

بی مسئولیتی مسئولین فاجعه بار است

در همین راستا و در جدید ترین واکنش های رخ داده، مولوی ساداتی امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان با اشاره به آموزه های اسلامی در اهمیت سلامتی و مراقب، هشدار متخصصین و نگرانی خانواده ها از بازگشایی مدارس در وضعیت شیوع بیماری کرونا و فراهم نبودن شرایط لازم به ویژه در استان سیستان و بلوچستان، این اقدام را بی مسئولیتی و فاجعه بار خواند.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کارشناسان بهداشت و درمان و وزیر بهداشت از حضور دانش آموزان در مدارس ابراز نگرانی کرده اند که ممکن است افراد زیادی قربانی این بی توجهی شوند، این هشدار مهمی است که باید جدی گرفته شود. 

امام جمعه اهل سنت سراوان گفت: با توجه به بیماری ویروس کرونا و آمدن فصل سرما، نبود امکانات و فضای ناکافی در مدارس و کثرت دانش آموزان، بازگشایی مدارس بی احتیاطی و بی مسئولیتی و در هلاکت قرار دادن است که دانش آموزان و به دنبال آن خانواده ها و دیگر افراد جامعه را درگیر خواهد کرد.

مولوی ساداتی اذعان کرد: ساز و کارهای لازم در مواجه با ویروس کرونا را باید در نظر گرفت و تدابیر لازم را در بازگشایی مدارس مورد توجه قرار داد، در غیر این صورت بازگشایی مدارس فاجعه بار خواهد بود.
وی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق محروم که مدارس فاقد امکانات لازم  هستند و اکنون در مواجه با بیماری کرونا نه در مدارس امکانات لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد و نه خانواده ها توانایی تامین لوازم بهداشتی فرزندان خود را دارند.
امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان گفت: در این منطقه نیز بسیاری از افراد مبتلا به کرونا به دلیل هزینه بالای  آزمایش ها از رفتن به بیمارستان خودداری می کنند و در مواردی منجر به فوت آنان شده و در آمار رسمی ثبت نشده که نشان از وضعیت قرمز در این مناطق است و مسئولان نباید با غفلت از این موارد اقدام به بازگشایی مدارس کنند.

بازگشایی مدارس خالی از اشکال نیست

همچنین ملک فاضلی نماینده مردم حوزه انتخابیه سراوان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: در خصوص بازگشایی مدارس در مناطق خاص مانند سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان سراوان دو موضوع جمعیت بالای دانش آموزان در شهر و تراکم جمعیت در روستاها مطرح است.

وی افزود: موضوع اول مربوط به خود شهر سراوان است که با توجه به آمار بالای دانش آموزان در هر کلاس درس که بعضا در برخی از کلاس ها شاهد حضور پنجاه نفر از دانش آموزان هستیم، بازگشایی مدارس در این مناطق خالی از اشکال نخواهد بود حتی با گروه بندی های انجام شده.

نماینده مردم حوزه انتخابیه شهرستان سراوان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس در سراوان وابسته به وضعیت بیماری کرونا در سطح شهر است، ادامه داد:  برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری و غیر حضوری بستگی به میزان آلودگی و میزان وفور کووید 19 دارد.

 فاضلی با بیان اینکه در کلاس های غیر حضوری هدف، آموزش دانش آموزان است گفت: باید بررسی شود که میزان یادگیری دانش آموزان به صورت غیر حضوری در چه سطحی قرار دارد، چند درصد دانش آموزان می توانند از آموزش غیر حضوری برخوردار شوند و اینکه اگر قرار است مشکل حل شود باید به صورت اساسی چاره اندیشی شود چرا که آینده جامعه به آموزش بستگی دارد.

وی با بیان اینکه اگر پدرانه و دلسوزانه عمل کنیم به نتیجه مطلوب دست خواهیم یافت، خاطر نشان کرد: امکانات موجود برای برگزاری کلاس های غیر حضوری، میزان توجه و توانایی دانش آموزان در آموزش غیر حضوری و میزان تأثیرگزاری آموزش غیر حضوری باید توسط کارشناسان آموزش و پرورش مورد کنکاش قرار گیرد و با مداخله خانواده( پدر ، مادر و ...) موثرتر واقع شود.

نماینده مردم حوزه انتخابیه سراوان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنانچه یک سال از آموزش دانش آموزان غفلت شود در نهایت این گروه از دانش آموزان تا پایان دوران تحصیلات از نظر پایه و نحوه درس خواندن دچار مشکل خواهند شد.

 فاضلی در خصوص  مناطق عشایری و روستایی نیز گفت: با توجه به پراکندگی جمعیت و تعداد کم دانش آموزان، با تدابیر اندیشیده شده می توان کلاس ها را حضوری برگزار کرد چرا که روستاییان با کمک معلم می توانند با جداسازی دانش آموزان و برگزاری کلاس درس در فضای آزاد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به امر آموزش بپردازند.

نماینده مردم حوزه انتخابیه سراوان در پایان اذعان کرد: باید آموزش به صورت محلی انجام شود و با توجه به شرایط، توان دانش آموزان و توان جامعه آموزش به گونه ای باشد که دانش آموزان بتوانند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی آن هم با در نظر گرفتن سلامت جامعه حداکثر بهره مندی را ببرند.

همچنین ایوب دهواری مدیر آموزش و پرورش شهرستان سراوان  به خبرنگار ما گفت: اصل آموزش بر حضور دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی است، اما اگر شرایط برای انجام آموزش به صورت حضوری مهیا نباشد و یا تراکم جمعیت در مدارس بالا باشد، آموزش می تواند به صورت حضوری و غیرحضوری انجام شود.

انتهای پیام/
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 20113
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *