سال جهش تولید و حیرت مصرف‌کنندگان از قیمت اعلامی خودروی ملی!

17 شهريور 1399 ساعت 12:23

بعد از حدوده شش ماه تاخیر از موعد تحویل خودروی ملی دنا پلاس اتومات بالاخره چند روز قبل (در روز چهارشنبه 12 شهریور 1399) دعوتنامه برخی از خریداران این خودرو صادر شد. خریدارانی که سال قبل در لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم حمایت از تولیدات داخلی سرمایه خود را در مسیر حمایت از تولید قرار دادند، ولی اکنون گمان می‌کنند که نقره داغ شده‌اند.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از حدوده شش ماه تاخیر از موعد تحویل خودروی ملی دنا پلاس اتومات بالاخره چند روز قبل (در روز چهارشنبه 12 شهریور 1399) دعوتنامه برخی از خریداران این خودرو صادر شد. خریدارانی که سال قبل در لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم حمایت از تولیدات داخلی سرمایه خود را در مسیر حمایت از تولید قرار دادند، ولی اکنون گمان می‌کنند که نقره داغ شده‌اند. اکنون و با صدور دعوتنامه و مشاهده قیمت نهایی این خودرو شگفتی عجیبی برای مصرف‌کنندگان رقم خورده است. شگفتی‌ای که بُهت و حیرت مشتریان را با خود به همراه داشته و برخی از خریداران روز شنبه  پانزدهم شهریور ماه به نشانه اعتراض به ساختمان وزارت صمت مراجعه کردند. بعد از کسب اطلاع، خبرنگار ما ضمن گفتگو با تعدادی از معترضین اصلی‌ترین مطالبات خریداران این خودرو را جویا شد. مطالباتی که به نظر می‌رسد کاملاً به حق بوده و ان‌شالله توسط نهادهای ذی‌ربط سریعاً رسیدگی شود.
 اصلی ترین محور اعتراض خریداران مربوط به تفاوت عجیب و غیرمنطقی قیمت این خودرو با نمونه مشابه آن (دنا پلاس با گیربکس ساده) بازمی‌گردد. به گفته یکی از خریداران معترض در حالیکه قیمت کارخانه‌ای دنا پلاس ساده در بهار 1399 دقیقاً 93 میلیون و نهصد هزار تومن و در سه ماهه دوم 120 میلیون تومان تعیین شده قیمت خودروی دنا پلاس اتومات توربوشارژ تنها به دلیل اضافه شدن یک گیربکس اتومات و موتور توربو شارژ و البته برخی تجهیزات محدود 253 میلیون تومان تعیین شده است. به عبارت دیگر تنها به دلیل اضافه شدن دو متغیر گیربکس اتومات و موتور توربو و همچنین اضافه شدن برخی آپشنهای جزئی به اندازه 160 میلیون تومان مبلغ اضافه از خریداران سه ماهه اول درخواست شده است.
این شگفتی آنگاه بیشتر جلب‌توجه می‌کند که بدانیم بر اساس ادعای برخی از خریداران موعد تحویل سه ماهه دوم سال 1399، احتمالاً این خودرو با رقم نجومی بیش از 320 میلیون تومان بدانها عرضه خواهد شد.  به عبارت دیگر این دسته از خریداران باید بیش از 200 میلیون تومان بیشتر از بهای کارخانه‌ای دنا پلاس ساده پرداخت نمایند. این احتمال افزایش عجیب و غریب قیمت برای متقاضیان سه ماهه دوم در حالی است که به گفته این افراد ثبت نام برای این خودرو برای تحویل در سه ماهه اول 1399 و تیر ماه 1399 در یک زمان مشخص و طی یک شماره فراواخن واحد صورت گرفته و متقاضیان تحویل در مرداد و شهریور نیز تنها بعد از چند روز از تکمیل ظرفیت ثبت نام کرده‌اند.
بر اساس ادعای خریداران موعد تحویل تابستان، آنها به دلیل پر شدن ظرفیت سه ماهه اول سال 1399 مجبور شده‌اند موعد تحویل تابستان 1399 را انتخاب نمایند. گفتنی است این افزایش قیمت چندی پیش توسط مقیمی مدیرعامل و رحمانی مدیر فروش ایران خودرو مورد تائید قرار گرفته و نکته عجیب آنکه این افزایش توسط رضا شیوا رئیس شورای رقابت هم به طور ضمنی تائید شده است.  
گفتنی است تائید رضا شیوا که بر مبنای مجوز بانک مرکزی برای افزایش قیمت در سه ماهه دوم  سال 1399 مطرح گردیده در حالی است که هیچکدام از متقاضیان این خودرو حتی در مخیله‌شان هم نمیگنجید که قرار است در سال 1399 افزایش قیمت به صورت سه ماهه صورت پذیرد. این در حالی است که متقاضیان تحویل در تیر ماه 1399 در دوره اول ثبت نامی و همزمان با سه ماهه اول این خودرو را ثبت نام کرده‌اند و متقاضیان مرداد و شهریور هم تنها با چند روز تاخیر.
این خلاصه مطالبه متقاضیان این خودروی ملی است. خودرویی که طبیعتاً کمترین میزان ارزبری را داشته و نباید با نوسانات قیمت ارز اینچنین در حق مصرف‌کنندگان اجحاف صورت بپذیرد. با توجه به اینکه ادعای معترضین توسط خبرنگار ما راستی‌آزمایی شد و صحت و سقم  ادعاهای مطرح شده تماماً تائید شده انتظار می‌رود متولیان امر به ویژه شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، تعزیرات و حتی نمایندگان محترم مجلس به این موضوع ورود کرده و جلوی اجحاف بیشتر حقوق مردمی که به دلیل حمایت از تولید ملی اکنون احساس می‌کنند که نقره داغ شده‌اند را بگیرند.
 
انتهای پیام/ط


کد مطلب: 20135

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/20135/سال-جهش-تولید-حیرت-مصرف-کنندگان-قیمت-اعلامی-خودروی-ملی

شستون
  https://shastoon.ir