800
۰
ظرفیت های بکر معنوی در جنوب شرق کشور؛

جلوه های گردشگری مذهبی راهگشای توسعه در سیستان و بلوچستان است / ورود زوار پاکستانی و افغان از دروازه تشرف

گردشگری مذهبی در سیستان و بلوچستان پتانسیل های ویژه ای برای توسعه این شاخه در استان دارد و بهبود شاخص‌های توسعه در جنوب شرق کشور یکی از نتایج ویژه آن است.
جلوه های گردشگری مذهبی راهگشای توسعه در سیستان و بلوچستان است / ورود زوار پاکستانی و افغان از دروازه تشرف
به گزارش شستون، به نقل از عصرهامون، سیستان وبلوچستان از منظر گردشگري مذهبي داراي ظرفيت هاي مختلفي است، مکان های مذهبی و تاریخی، بقعه ها و زیارتگاه ها، آثار تاریخي و اسطوره اي نظیر كوه خواجه يا اوشيدا به عنوان محل زندگي زرتشت، درياچه هامون مقدس، آتشكده های اوشيدم، كركويه و كله كنگ، مقابر جالق سراوان و ... می تواند ظرفیت ویژه ای برای جذب گردشگر باشد.

در کنار این موارد در سال های اخیر ورود زائران کشورهای همسایه از دروازه سیستان و بلوچستان برای زیارت حرم های مطهر در مشهد و قم و عتبات عالیات در کشور عراق سبب شده است گردشگری مذهبی در جنوب شرق کشور به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

بدون شک، استفاده از این ظرفیت های ویژه نیازمند فراهم کردن امکانات و محل های اقامتی است تا گردشگران بتوانند با آسودگی بیشتری به بازدید از مکان های مقدس در سیستان و بلوچستان چه پیش از اسلام و چه بعد از اسلام بپردازند.

جایگاه ویژه سیستان وبلوچستان در توسعه گردشگری مذهبی

محمدعلی ابراهیمی، رئیس گروه تبلیغات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: گردشگری مذهبی در سیستان و بلوچستان در حال رشد است و پتانسیل های ویژه ای برای توسعه گردشگری در استان دارد.

وی اظهار کرد: از آنجایی که ایده گردشگری مذهبی با استنباط انگیزش های گردشگری ایجاد می شود، این انگیزش ها تنها با وجود بقاع متبرکه مانند امامزاده‌ها، زیارتگاه‌ها و ... برانگیخته خواهد شد.

به گفته این مقام مئسول، بررسی نقش این ظرفیت‌ها در توسعه گردشگری مذهبی و بهبود شاخص‌های توسعه در سیستان و بلوچستان و پیامدهای توسعه آن بسیار مهم است.

رئیس گروه تبلیغات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سیستان و بلوچستان در توسعه گردشگری جنوب شرق کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، وجود اماکن باستانی تاریخی طبیعی در این منطقه منجر به ایجاد قطب‌های گردشگری شده است.

ابراهیمی ادامه داد: با اینکه این استان دارای قابلیت‌های گردشگری زیادی است و می‌تواند منبع درآمد پایدار برای منطقه و کشور باشد و از فقر و بیکاری مردم بکاهد، اما واقعیت امر این است که صنعت توریسم نتوانسته موفقیت چندانی به دست بیاورد.

وی تصریح کرد: ترکیب امتیازاتی چون وجود بقاع متبرکه، زیارتگاه ها و آتشکده ها، در کنار مساجد قدیمی، تکایا و حسینیه‌ها، مراسم آیین‌های مذهبی، شخصیت‌های مذهبی تاریخ کهن سیستان و بلوچستان، وجود اقامتگاه بوم گردی برای اقامت و خرید، جاذبه های گردشگری مذهبی عمومی و ... می‌تواند بازدیدکنندگان را از مکان های متعدد جذب کند.

به گفته این مقام مسئول، به ویژه هنگامی که جذابیت‌های خاصی در بین این جاذبه ها وجود داشته باشد می تواند سبب جذب بیشتر گردشگر شود، مانند کوه خواجه که برای ادیان مختلف مهم و مقدس است یا مسجد دزک در کنار آیین‌های مذهبی به ویژه مراسم سوگواری محرم می تواند در جذب گردشگری موثر باشد و به نقش جاذبه‌های مذهبی و تاریخی در افزایش گردشگران مذهبی با تاکید بر عملکرد شاخص‌های توسعه اشاره می کند.
 


گردشگری حلال بر اساس قوانین اسلامی

وی اظهار کرد: بنابر بررسی‌های سازمان جهانی گردشگری، یکی از شاخه های گردشگری مذهبی، گردشگری حلال است که شانس های تجاری زیادی را در بین کشورهای مسلمان در مناطق مرزی ایران ارائه می کند.

رئیس گروه تبلیغات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: گردشگری حلال نوعی از گردشگری مذهبی است که تمام فعالیت‌های آن زیر نظر قوانین اسلامی مجاز شمرده می‌شود.

ابراهیمی اظهار کرد: اماکن مقدس به دلیل فراهم کردن امکان دستیابی به رضایت معنوی معین و کشف مکان های جدید عادات و ... نقطه قدرتمند جذب جهانگرد را تشکیل می‌دهد.
 


سیستان و بلوچستان دروازه ورود زائران کشورهای همسایه

وی اظهار کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی در سیستان و بلوچستان تردد زوار از طرف کشورهای همسایه است که حدود ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد که تعدادی از این ها آرزوی زیارت اماکن متبرکه کشور ایران و قصد سفر به عتبات عالیات عراق را در سینه دارند.

به گفته این مقام مسئول، زائران پاکستانی همه ساله در مراحل مختلف سال از دهه فاطمیه، محرم، اربعین، ایام ویژه رحلت امام خمینی (ره)، شهادت امام رضا علیه السلام و از طریق مرز وارد سیستان و بلوچستان می شوند.

وی بیان کرد: ورود زائران این کشور به استان در محرم و صفر ظرفیت‌های بالای گردشگری مذهبی در سیستان و بلوچستان را نشان می دهد که تا‌کنون مغفول مانده است.

رئیس گروه تبلیغات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: در حالی که با توجه به علاقه وافر مردم پاکستان افغانستان برای گردشگری مذهبی در ایران می‌توان از طریق نشان دادن فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی از فرصت‌های گردشگری فرهنگی و اشتغالزایی در این زمینه نیز استفاده کرد.

ابراهیمی گفت: زائران علاوه بر ماه محرم و صفر در طول سال نیز با ورود به این استان می توانند از اماکن مذهبی کشور در مشهد و قم زیارت کنند و در طول سال به طور میانگین ۶۰ هزار نفر از آنان وارد این استان می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به این که سیستان و بلوچستان یکی از مسیرهای مهم ورودی زائران خارجی است می‌تواند به عنوان خاستگاه مهم برای کشورهای همسایه باشد.

به گفته این مقام مسئول، این استان دارای معابر رسمی شامل میرجاوه، پیشین، ریمدان، سراوان، میلک، هیرمند، گمشاد، گلشاه در همسایگی پاکستان و افغانستان است و علاوه بر این بنادر چابهار و کنارک به عنوان تنها بندر اقیانوسی و خارج از تنگه هرمز ایران به راه دریایی به کشورهای مختلف شبه قاره هند و آب‌های آزاد را دارد.
 

 
70 بقعه و نظرگاه سیستان و بلوچستان، نشان ارادت مردم خاندان پیامبر اعظم (ع)

رئیس گروه تبلیغات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان عنوان کرد: سیستان و بلوچستان گرچه از لحاظ وجود امامزادگان بلافصل با معصومان بی بهره است، اما به واسطه ارادت قلبی و علاقه شدید مردم این خطه اعم از سیستانی و بلوچ به نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام بقعه ها و اماکن متبرکه بیشماری را در خود جای داده است.

ابراهیمی گفت: مدفون بودن سادات جلیل القدری مانند سید باقر در زابل یا اشخاص مهم و محترم مانند سید غلامرسول در چابهار از اهمیت احترام بالایی در میان مردم برخوردار است.

وی بیان کرد: در استان اماکن متعددی به لحاظ محبت فراوان مردم این دیار به حضرت علی علیه السلام و حضرت ابوالفضل (ع) به عنوان قدمگاه و نظرگاه وجود دارد، در مجموع افزون بر ۷۰ بقعه، نظرگاه، قدمگاه و آرامگاه سیستان و بلوچستان وجود دارد که مردم از شهرها و روستاهای مختلف به این مکان مراجعه می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول، از مهمترین این اماکم، بقعه سید مهدی ایرانشهر، مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام بزمان، بقعه سید غلام رسول چابهار، سید باقر و بی بی دوست زابل، بقعه حضرت ابوالفضل (ع) در هامون و روستای ملک حیدری و روستای واصلان زابل، بقعه متبرکه خواجه مهدی در کوه خواجه است.

انتهای پیام/
 
 
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 20146
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *