پشت صحنه«سرزده»

ساخت سریال در اوج روزهای کرونایی/ برپایی مراسم توبه با رعایت پروتکل های بهداشتی!

19 شهريور 1399 ساعت 9:23

گروه تولید سریال «سرزده» امروز در خانه ای حوالی حرم مطهر امام رضا (ع) مستقر هستند. به دلیل شیوع کرونا بسیاری از خیابان های نزدیک به حرم مطهر را بسته اند و به همین خاطر بخشی از مسیر را باید با پای پیاده رفت.


به گزارش شستون، به نقل ازخبرگزاری فارس؛ این روزها با توجه به شرایط تولید و مشکلات اقتصادی که همیشه عنصر اصلی در تولیدات تلویزیونی است، با باکس خالی آثار نمایشی مواجهیم که به مدد سه سریالی که از چند شب پیش پخش شان آغاز شده است، کمی رونق به تلویزیون برگشته است.
البته بعد از باکس نوروزی و رمضانی امسال سیما که آنهم از نظر کیفی چنگی به دل نمی زد و باز هم نتوانست موجی ایجاد کند، حدود سه ماه تلویزیون بدون اثر نمایشی جدید سپری شد. اما این شب ها سریال هایی روانه آنتن شده اند که زمان تولیدشان مقارن با روزهای کرونایی بوده است. یکی از همین سریال ها «سرزده» نام دارد، سریالی که به تهیه کنندگی و کارگردانی بهادر اسدی در معاونت امور استان های صداوسیمای خراسان رضوی تهیه و تولید شده است. به همین بهانه درست در اسفندماه و درست روزهای شیوع موج اول کرونا در کشور سری به پشت صحنه این سریال در مشهد مقدس زدیم.
** زیارت امام رضا (ع) در مشهد
اعتقادات قلبی برای برخی ها بر اساس باورهایشان شکل می گیرد. خیلی ها معتقدند باید روزهای ابتدا و انتهای سال را در مکانی مقدس باشند و به رسم هر ساله روزهای شروع و پایان هر سالی را در کنار مرقد مطهر امام رضا (ع) بگذرانند، اعتقادی که حتی اگر سنگ هم از آسمان ببارد آنها را از تصمیم و کاری که هر ساله انجام می دهند، ‌منصرف نمی کند و دلشان می خواهد در روزهای آغازی و پایانی سالشان در این مکان مقدس حضور داشته باشند.

 
** اقامت گروه تولید در هتل
گروه تولید سریال سرزده از روزی که به مشهد آمده اند، در یکی از هتل های مشهد اقامت دارند و در این یک ماهی که به اینجا آمدند برای استراحت به این هتل می آیند. انتهای بلوار وکیل آباد و درست اول جاده طرقبه تابلوی هتل دیده می شود. با دیدن نمای دوری از هتل فکر می کنید ساختمان کوچکی است اما کم کم که به محوطه آن نزدیک می شوید فضای بزرگتری مقابل چشمانتان قرار می گیرد.
** سرمای مشهد در روزهای اسفندماه
وقتی پا به لابی هتل می گذارید متوجه می شوید حدود پانزده دقیقه پیش گروه فیلمبرداری به همراه تمامی عوامل به محل ضبط سریال رفتند. برای همین باید به سرعت خود را به محل ضبط برسانید. آمدن به اینجا که فضایی خارج از شهر دارد شاید خیلی ساده تر از رفتن به داخل شهر باشد، آنهم در هوایی که کمی از سرمای بهمن و دی را دارد و کمی از اعتدال و گرمای بهار را.
** ممنوعیت تردد ماشین در خیابان های اطراف حرم مطهر
خانه ای که به عنوان آدرس باید به آنجا رفت، حوالی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد. باید از میان شلوغی های شهر که حالا به دلیل شیوع کرونا و در خانه ماندن مردم، از آن کاسته شده است به خانه ای در کوچه پس کوچه های قدیمی این شهر رفت. به دلیل شیوع کرونا بسیاری از خیابان های نزدیک به حرم را بسته اند و این امکان وجود ندارد تا با ماشین تا نزدیکی های این خانه رفت. به همین خاطر در میانه راه باید پیاده شد و باقی مسیر را با پای پیاده رفت.
** کوچه هایی قدیمی با حال و هوای شهر یزد
حس و حال و هوای این کوچه قدیمی بیشتر شبیه به کوچه های شهر یزد است، همان جایی که نمای کلی کوچه هایش از دور خودنمایی می کند. البته با این تفاوت که عرض کوچه های مشهد بزرگتر است. از دور وقتی سینه موبیل دیده می شود، می توان مطمئن شد که آدرس را درست آمدید.

 
** قصه دوستی با درون مایه توبه
«سرزده» قصه رفاقت و توبه و دستگیری از هم نوعان است. در اینجا ماجرای دو دوست و رفیق صمیمی و هم محله ای روایت می شود. اصلان و رضا دوستانی هستند که از کودکی با هم و در یک محله بزرگ شدند اما بنا به مقتضیات زمان و روحیاتشان هر کدام به سویی رفتند و حالا رضا پلیس شده و اصلان دزد! در اصل در کلیت این داستان تقابل بین دزد و پلیس را شاهد خواهید بود اما در ادامه به مسائل و مشکلاتی می پردازد که در زندگی همه ما ممکن است وجود داشته باشد.
** تصویربرداری در خانه ای قدیمی
از نمای بیرونی این خانه پیدا است که گروه تولید خانه ای قدیمی را برای سکانس های امروز انتخاب کرده اند. وارد خانه که می شوید باغچه ای بزرگ آن وسط خودنمایی می کند، کمی آنطرف تر یک ماشین قرمز رنگ پارک شده و در انتها نیز به عمارت اصلی این خانه می رسید که ایوانی بزرگ در جلوی خود دارد.
** اینجا مراسم عزاداری برپاست
دور تا دور حیاط این خانه و پنجره ها با پارچه های مشکی که مزین به نقوش عزاداری امام حسین (ع) مزین شده است تا روی مناسبتی بودن سریال صحه بگذارد. درست است که مجلس عزاداری در این سریال دیده نمی شود اما اهالی این خانه نیت نذری هر ساله شان را درست در این روزها ادا می کنند.

 
** سریالی رمضانی با تم محرم
این سریال ابتدا برای شب های قدر ساخته شده بود اما به دلیل اینکه اشاره های مستقیمی به شب قدر ندارد، مناسب ماه محرم نیز هست. علاوه بر این فضای حاکم بر سریال به گونه ای است که محرم و ماه رمضان را پوشش می دهد.
** رعایت پروتکل های بهداشتی در پشت صحنه
نکته جالبی که وجود دارد این است که همه بچه های گروه اعم از بازیگران و کارگردان و عوامل پشت صحنه ماسک زده اند و شاید به سختی بتوان آنها را از یکدیگر تشخیص داد. اینجا پروتکل های بهداشتی حتی بیشتر از سریال هایی که در تهران مشغول به تصویربرداری هستند رعایت می شود.
** سعدوندیان: قصه سرزده پتانسیل خوبی برای نگارش داشت
«زامیاد سعدوندیان» نگارش این سریال را به عهده دارد که قبلتر سریال های سقوط یک فرشته، آمین، ماتادور، مسیر انحرافی، میلیاردر را برای تلویزیون به عهده داشته است. او که بیشتر در هتل مستقر است و در اتاق خود نگارش قسمت های بعدی را به عهده دارد، امروز به پشت صحنه سریال آمده و درباره این سریال به خبرنگار فارس، می گوید: در ابتدا صحبتی که شده بود بنا شد تا در شش قسمت این کار به نگارش درآید و در ادامه با توجه به پتانسیلی که قصه داشت، سه قسمت به آن اضافه کردیم.
وی ادامه می دهد: شرایط تولید برای گروه در روزهای کرونایی بسیار سخت بود که البته با حمایت مدیران کمی از این سختی ها مرتفع شد.
این نویسنده که در ژانر پلیسی تخصص خوبی دارد، می گوید: تا به حال چند سریال پلیسی نوشتم اما خب ژانر این کار با آنها کمی فرق می کند و نوع چیدمان قصه متفاوت تر است.
** گریمور هم ماسک دارد!
یکی از اتاق های این خانه مخصوص گریم است و از پنجره اتاق که باز است بهرنگ علوی دیده می شود که زیر دست گریمور نشسته و گریمور با ماسکی که بر صورت دارد مشغول گریم کردن بازیگر نقش اصلان است. یکی از پروتکل های بهداشتی که برای این سریال رعایت شده است استفاده از یکسری وسیله شخصی برای گریم هر کدام از بازیگران است.
** بهرنگ علوی و چالش نقش اصلان
با اینکه بهرنگ علوی در این سالها نقش های مثبت زیادی بازی نکرده است و اغلب نقش هایش خاکستری و منفی بوده اند اما در سریال سرزده حضور متفاوتی دارد. اصلان با اینکه از شخصیت های منفی به شمار می رود اما انتخاب بسیار خوبی برای این بازیگر است تا یکبار دیگر خود را در این قالب محک بزند. او که اخلاق خوبی هم دارد با اغلب بچه های گروه ارتباط خوب و صمیمی دارد و از خوش و بش هایش با عوامل می توان این را متوجه شد.

 
** بهادر اسدی و قاب بندی هایی با حساسیت بالا/ ضبط سریال با سه دوربین
«بهادر اسدی» تهیه کننده و کارگردان این سریال را از دور می بینم که در قسمتی از حیاط راه می رفت و گویی مواردی را در ذهنش مرور می کرد. او در حال نشانه گذاری برای بهترین جایی است که قرار است سه دوربین و ریل در آنجا قرار بگیرد.
این سریال با سه دوربین ضبط می شود و اسدی امروز روز شلوغی دارد، از طرفی با نسیم ادبی و از طرفی با باقی بازیگران درباره برخی سکانس ها صحبت می کند و از سویی احمد گودرزی به آنها پیوسته و یادآور می شود که بعد از کشیدن پرده بر کل حیاط برای یکسان کردن نور، گروه تصویربرداری آماده ضبط می شوند. به همین خاطر وقتی دعوت به مصاحبه می شود، می گوید بعد از پایان این سکانس در خدمت تان هستم.

 
وی درباره ساخت و تهیه این سریال مناسبتی به خبرنگار فارس، گفت: درست در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور این سریال را در مشهد کلید زدیم به این خاطر که از مدت ها پیش مرحله پیش تولید و نگارش متن ها را به پایان رسانده بودیم و برنامه ریزی هایمان برای ماه پایانی سال در مشهد بود.
** اسدی: انتخاب انصاریان،‌ انتخاب درستی بود
اسدی ادامه می دهد: شما می بینید که در چه شرایطی این سریال ۹ قسمتی را تولید می کنیم. از صبح که به لوکیشن می آییم تا عصر بارها با پمپ الکلی ضدعفونی می شویم تا احتمال هر گونه بیماری از ما دور شود.
وی درباره حضور علی انصاریان در قامت نقش اصلی این سریال نیز گفت: انصاریان از آن دسته بازیکن های فوتبالی نیست که بخواهد یک شبه ره صد ساله را برود و برای بازیگر شدن صرفا از شهرت به بازیگری نرسیده و دوره های بازیگری را به طور کامل گذرانده است. یکی از گزینه هایی که او را برای این نقش انتخاب کردیم ورزشکار بودنش است و در کل مناسب ایفای نقش در قامت یک پلیس است.
**علی انصاریان و جدیتی که در بازیگری دارد
علی انصاریان نقش اصلی این سریال را بازی می کند. همان پلیسی که تحت هر شرایطی وجدان و رسالت کاریش در اولویت زندگی قرار دارد. شخصیت رضا را انصاریان بازی می کند، فوتبالیست سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس که بعد از بازنشستگی تصمیم گرفته تا عالم هنر را برای ادامه فعالیت های خود انتخاب کند. او خیلی جدی به بازیگری نگاه می کند و این را به راحتی می توان از رفتارهایش حین ضبط سریال متوجه شد.

 
انصاریان در حیاط راه می رود و در حالیکه چند برگه در دست دارد، مدام آنها را بالا آورده نگاه می کند و به پایین می برد. مشخص است که دارد دیالوگ های رضا را از آن خود می کند تا وقتی مقابل دوربین قرار گرفت بازی روانی را ارائه دهد.  
** ضدعفونی کردن تازه واردها 
از آنجایی که رعایت اصول بهداشتی در روزهای کرونایی بسیار مهم است در گروه تولید سریال سرزده نیز یک نفر مسئول اجرایی کردن این اصول است. به همین خاطر هر فرد غریبه یا آشنایی که از بیرون می آید را از سر تا پا با پمپ های الکلی ضدعفونی می کند و برای ورود به داخل خانه به او یک ماسک می دهند. این مورد درباره هر تازه واردی که به پشت صحنه می آیند نیز اعمال می شود.
** صحبت های خواهر برادری در حیاط
سکانس ابتدایی امروز که مربوط به قسمت ۳ است، با حضور نسیم ادبی و بهرنگ علوی مقابل دوربین می رود. روح انگیز و اصلان در پی اتفاقی که به سکانس قبلی مرتبط است، باید با هم صحبت کنند و حیاط بهترین فضا برای صحبت های بین خواهر و برادر است. ماجرا از این قرار است که مریم مومن بازیگر نقش پریناز، طی اتفاقی به صورت پنهانی اتاق اصلان را زیر و رو کرده و اصلان از این ماجرا با خبر شده. حالا که روح انگیز از ماجرا باخبر شده آمده تا حرف های اصلان را بشنود. این سکانس در روز و با نور روز ضبط می شود و بعد از چند بار تمرین اجرا شده و با رضایت کارگردان نهایی می شود.
 ** خانه ای با پنجره های چوبی سفید
کمی بعدتر کارگردان داخل خانه می رود تا جای دوربین را درست کند. با اینکه فضای داخلی خانه خیلی بزرگ نیست اما دو طبقه دارد. وقتی از در وارد می شوید در سمت راست تعدادی پله آنهم از نوع قدیمی اش که روی آن فرش پهن شده شما را به طبقه بالا می رساند. تمام درها و اتاق های این خانه سفید رنگ هستند با قاب چوبی و شیشه های مشجر و پرده های رنگی و گلدانی که روی طاقچه جلوی پنجره قرار دارد. همه این نشانه ها مشخص می کند که گروه برای انتخاب لوکیشن به سراغ خانه ای قدیمی رفته اند. دور تا دور اتاق پشتی هایی با رنگ قرمز و کرم چیده شده است.

** خلج: بشرا از من بزرگتر بود
کمی آنطرف تر «کیمیا خلج» نشسته که مشغول تمرین دیالوگ هایش است. او از بازیگرانی است که کار خود را از کودکی آغاز کرده است. او در «سرزده» نقش بشرا خواهر رضا را بازی می کند. نقشی که دچار چالش های بسیاری در رابطه با داستان سریال است. وی در این باره به خبرنگار فارس می گوید: من از کودکی کار بازی و اجرا را آغاز کردم و در ادامه در چند برنامه تلویزیونی مجری بودم.

 
وی ادامه می دهد: زمانی که فیلم نامه این سریال را خواندم خودم کاراکتر بشرا را خیلی دوست داشتم اما به این دلیل که از نظر سنی از من بزرگتر بود کمی نگران بودم که خب با هدایت کارگردان و نویسنده از بازی در این نقش سربلند بیرون آمدم.
این بازیگر در ادامه با اشاره به تصویربرداری در شرایط کرونایی نیز گفت: روزهایی که ما ضبط این سریال را شروع کردیم شیوع موج اول کرونا در کشور بود و اغلب مکان های عمومی در قرنطینه و تعطیلی به سر می بردند و بر همین اساس برخی محدودیت ها برایمان وجود داشت که با مدیریت دوستان مرتفع شد.  
** برپایی مجلس توبه اصلان
در همین فاصله نورپرداز و صدابردار مشغول نصب تجهیزاتشان هستند و در گوشه لباس یکی از بازیگران بومی مشهد، میکروفون نصب می کنند. این سکانس برای قسمت ۲ است و از صحبت هایی که بین عوامل رد و بدل می شود انگار مجلس توبه ای قرار است برپا شود. به همین خاطر اغلب بازیگران سریال در این سکانس حضور دارند.

 
 ** گروه تولید شب کار هستند 
گروه منتظر می شوند تا نور روز برود و سکانس های داخلی و خارجی را در تاریکی شب تصویربرداری کنند‌. انصاریان، علوی، میرعلمی، ادبی، مومن از بازیگرانی هستند که در این سکانس حضور دارند. علاوه بر اینها چندین بازیگر بومی مشهد نیز در کنار بازیگران اصلی حضور دارند تا مجلس توبه اصلان باشکوه برگزار شود. در این مراسم قرار است اصلان که در گذشته دزد و خلافکار بوده از کارهای خود توبه کند و سر به راه شود. علوی و انصاریان کت و شلوار پوشیده اند و قبل از اجرای این سکانس مدتی با کارگردان صحبت می کنند و نظرهایشان را به اشتراک می گذارند و در انتها با شوخی هایی از سمت هر سه صحبت هایشان به پایان می رسد.
 ** همکاری گروه با مسئول ضدعفونی 
داخل خانه به خاطر ضبط این سکانس کمی شلوغ است اما همچنان پروتکل های بهداشتی توسط چند نفر که مسئول این کار هستند انجام می شود و شاید همین ها تمرکز بازیگران را نیز به هم بریزد اما شرایط به گونه ای است که تحمل این شرایط بهتر از انتقال ویروس به یکدیگر است. به همین خاطر بازیگران و اغلب افراد حاضر در پشت صحنه با مسئول ضدعفونی گروه همکاری می کنند.  
** ضبط شروع می شود
حالا و بعد از اینکه دستیار کارگردان بازیگرانی که باید در این سکانس حضور داشته باشند را صدا می زند، تک تک آنها حاضر شده و منتظر کارگردان و اعلام سه دو یک او هستند. اسدی در کنار احمد گودرزی تصویربردار ایستاده و بخش هایی را با هم مرور می کنند.
** ورود از در پشتی به داخل آشپزخانه
این خانه چند در دارد و به همین خاطر می توان از در پشتی هم وارد حیاط شد. در پشتی این خانه به طور مستقیم به آشپزخانه راه دارد. وارد آشپزخانه که می شوید صحنه های جالبی مقابل چشمانتان شکل می گیرد، سکانس های که شاید تا آن زمان ندیده باشید. عده ای از گروه تدارکات مشغول شست و شوی میوه ها با آب و مایع ظرف شویی هستند. کمی آنطرف تر یکی از بچه های گروه قوطی های ویتامین و اسپری الکل را میان بچه ها تقسیم می کرد و نفری یک قوطی در اختیار هر کدام از عوامل قرار می داد.
 ** رحیم نوروزی و تمرکز برای ایفای نقش
به داخل حیاط که می روید رحیم نوروزی را می بینید. شاید شاخص ترین نقش این بازیگر همان فرخ سریال پس از باران بود و بعد از آن اغلب کاراکترهایی که ایفا کرد زیر سایه نقش فرخ قرار داشت. رحیم نوروزی روی سکوی آجری چهارزانو نشسته دستش را روی زانو گذاشته و انگار مشغول تمرین یوگا است تا قبل از بازی جلوی دوربین تمرکز لازم را بدست آورد.
بعد از ضبط این سکانس ها از گروه خداحافظی کرده و بعد از عبور از کوچه پس کوچه ها به خیابان های اطراف حرم رسیده و تجربه متفاوتی را در شهری که متعلق به امام هشتم است، رقم می زنم.
به گزارش فارس، سریال «سرزده» به نویسندگی زامیاد سعدوندیان و تهیه کنندگی و کارگردانی بهادر اسدی این شب ها از شبکه یک سیما بروی آنتن می رود.
در این سریال بهرنگ علوی، نسیم ادبی، علی انصاریان، رویا میرعلمی، رحیم نوروزی، مریم مومن، رامبد شکرابی،کیمیا خلج و ... به ایفای نقش می پردازند. 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 20164

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/20164/ساخت-سریال-اوج-روزهای-کرونایی-برپایی-مراسم-توبه-رعایت-پروتکل-های-بهداشتی

شستون
  https://shastoon.ir