800
۰
حواشی نا تمام طرح 46 هزار هکتار در سیستان و بلوچستان؛

حیف و میل بیت المال به شیوه دولتی ها/ نارضایتی کشاورزان و کارگران سیستانی از بزرگترین طرح معیشتی دولت

طرح 46 هزار هکتار در سیستان بعد از افتتاح زود هنگام دولت با حواشی بسیاری رو به رو شده که موجب نارضایتی کشاورزان و کارگران خود طرح نیز شده است.
حیف و میل بیت المال به شیوه دولتی ها/ نارضایتی کشاورزان و کارگران سیستانی از بزرگترین طرح معیشتی دولت
به گزارش شستون؛ به نقل از پایگاه خبری اوشیدا؛ یکی از مهم ترین طرح های اشتغال زایی در شمال سیستان و بلوچستان طرح انتقال آب از طریق لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه سیستان است که در سال ۱۳۹۴ روند احداث آن آغاز شد.

به گفته بسیاری از کارشناسان این طرح می تواند تحول عظیمی در کشت محصولات کشاورزی و همچنین صرفه جویی آب در منطقه ایجاد کند.

این پروژه عظیم که با عنایت مقام معظم رهبری و با تخصیص اعتباری معادل سه هزار و چهارصد میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی (در دو مرحله) از نیمه دوم سال ۱۳۹۴ شروع شد این روزها پس از افتتاح و بهره برداری ۳۲ هزار هکتار از آن توسط دولت دچار حواشی بسیاری شده است.

مردم سیستان اصل طرح را برای منطقه بسیار مفید می دانند، اما زیرساخت ها و روند اجرایی آن آنقدر با مشکلاتی مواجه است که کشاورزان از آن نا امید شده اند.

افتتاح زود هنگام طرح ۴۶ هزار هکتار حیف و میل بیت المال بود

احمد عیسی زهی یکی از کشاورزان شهرستان نیمروز در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: طرح ۴۶ هزار هکتار در سیستان قرار بود که خیال کشاورز را بابت کشت محصولات راحت کند اما افتتاح بخش هایی از این طرح به دلیل شکستگی لوله و حتی عدم وجود آب در حوضچه ها کشاورزان را با دردسر جدیدی رو به رو کرده است.

وی افزود: مهندسی این طرح از ابتدا مشکل داشت چرا که بدون مشورت با کشاورزان و صاحب نظران منطقه سیستان به انجام رسید.

عیسی زهی بیان کرد: لوله های طرح حتی از زمین های کشاورزی برخی از افراد نیز عبور می کند اما حق آبه به آن کشاورز تعلق نمی گیرد که این امر خود بیان گر چگونگی احداث این طرح است.

وی گفت: احداث طرح ۴۶ هزار هکتار با این شیوه حیف و میل بیت المال بود چرا که بعید می دانم که این طرح برای کشاورزان مفید واقع شود.

این کشاورز با سابقه سیستانی تصریح کرد: هنوز فشار زیادی بر روی لوله های انتقال آب وارد نشده است اما مشاهده می شود که در برخی از نقاط با شکستگی رو به رو می شوند، اگر جنس این لوله های مرغوب نباشد باید چند برابر هزینه ساخت آنها برای تعمیر و نگهداری در نظر گرفته شود.

وی گفت: دولت باید پاسخگو باشد که چرا قبل از اتمام طرح آن را افتتاح کرده است.

برخی از کارگران طرح ۴۶ هزار هکتار ۶ ماه حقوق نگرفته اند

یکی از کارگران طرح ۴۶ هزار هکتار در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بیش از ۶ ماه است که حقوق و عیدی خود را دریافت نکرده ایم.

وی افزود: اوضاع سخت زندگی و گرانی کالاهای اساسی در سال جاری باعث شده است که به ناچار اقلام غیر ضروری منزلمان را به فروش کنیم تا بتوانیم شکم خانواده را سیر نگه داریم.

این کارگر طرح ۴۶ هزار هکتار که نخواست نامش فاش شود بیان کرد: طرح ۴۶ هزار هکتار ریخت و پاش های بسیاری دارد که تنها خود مجریان طرح از آن بهره می برند اما برای حقوق کارگران می گویند بودجه نداریم.

وی گفت: هیچ یک از مهندسان طرح ۴۶ هزار هکتار بومی خود منطقه نیستند و به نظر می رسد بیشتر از اجرای کار به فکر حقوق و مزایای خود باشند.

پیشتر امامان جمعه منطقه سیستان هم نارضایتی خود را از افتتاح زود هنگام این طرح عنوان کرده بودند و اعلام داشتند تا مشکلات و موانع طرح ۴۶ هزار هکتار برای کشاورزان سریعتر مرتفع شود.

100 متر حق آبه شایسته کشاورزان نیست

 محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یکی از دغدغه های مهم مردم سیستان طرح ۴۶ هزار هکتار است.

وی افزود: بسیاری از کشاورزان حق آبه این طرح به آنها تعلق نگرفته است که همواره گلایه هایی برای رفع این معضل مطرح می کنند.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای برخی از کشاورزان حق آبه ۱۰۰ متری در نظر گرفته بودند که حتی برای کشت ۱ درصد از محصولات کشاورزی هم کارساز نبود با پیگیری که انجام داده ایم این مقدار را به دو هزار متر رساندیم.

وی بیان داشت: این شایسته نیست در طرحی که ۸۵۰ میلیون دلار پول هزینه شده برای کشاورز ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر حق آبه در نظر گرفته شود.

سرگزی ادامه داد: با پیگیری نمایندگان استان و فشاری که بر وزارت جهاد کشاورزی وارد کرده ایم، پایین ترین میزان حق آبه ای که برای کشاورزان در نظر گرفته شد اکنون ۲هزار متر است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری هایی که انجام داده ایم وزیر جهاد کشاورزی هر هفته یک جلسه پیرامون مشکلات این طرح برگزار می کند، این طرح برای مردم منطقه به دلیل احیای معیشت های از دست رفته بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 20244
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *