شینهوا:

امضای توافق با رژیم صهیونیستی ضامن صلح در خاورمیانه نیست

27 شهريور 1399 ساعت 10:47

شینهوا، خبرگزاری رسمی چین در تحلیلی آورده است که امضای توافقنامه با رژیم صهیونیستی از سوی امارات و بحرین، لزوما باعث ایجاد صلح در منطقه خاورمیانه و بین فلسطین و اسراییل نخواهد شد.


به گزارش شستون؛ به نقل از ایرنا؛ شینهوا روز پنجشنبه در مطلبی خاطر نشان کرد که دو کشور با رژیم صهیونیستی در روز سه شنبه این توافق عادی سازی روابط را امضا کردند،  اما فلسطین فورا اعلام کرد که این مسیر به صلح در خاورمیانه منتهی نمی شود.  

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در امضای توافق نامه های سه جانبه در کاخ سفید به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، شیخ عبدالله بن زاید النهیان وزیر خارجه امارات و عبدالله بن بن راشد آل ثانی وزیر امور خارجه بحرین پیوست.  
گزارش می افزاید که مراسم امضا رسماً امارات و بحرین را به سومین و چهارمین کشور عربی تبدیل می کند که پس از مصر و اردن با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار می کنند.
خبرگزاری رسمی چین تاکید کرد که ترامپ این توافقنامه ها را دارای اهمیت تاریخی دانسته است و نتانیاهو هم از آنها استقبال کرده است اما موضوع دیگر یافتن راه حل عادلانه و جامع و پایدار برای حل موضوع فلسطین است بویژه آنکه موضوع اشغال کرانه باختری هنوز روی میز است و رژیم صهیونیستی همچنان آن را مطرح نگهداشته است.  
شینهوا می نویسد که از دیدگاه تحلیلگران، این امضاها نشان داد که دولت ترامپ مشتاق نشان دادن دستاوردی برای سیاست خارجی خود و جلب حمایت گروه های طرفدار رژیم صهیونیستی برای انتخابات ریاست جمهوری است.
گزارش از قول آرون دیوید میلر، متخصص خاورمیانه در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی آورده است: زمان این امر با این واقعیت توضیح داده می شود که به وضوح برای افزایش احتمال انتخاب مجدد رئیس جمهور طراحی شده است.
جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی به شینهوا گفت: امضای توافقنامه های روز سه شنبه آغاز دوره جدیدی در منطقه است ، اما مشخص نیست که این دوران معناگر صلح بزرگتر برای خاورمیانه باشد.  
وی هشدار داد: در کوتاه مدت، ممکن است نوسانات بیشتر شود به هر صورت نمی توان مخالفت ها را با این اقدامات بخصوص از سوی فلسطین نادیده گرفت.
خبرگزاری چین ادامه داد: فلسطین زود اعلام موضع کرد و گفت که امضای توافق نامه های عادی سه جانبه به صلح در خاورمیانه منتهی نمی شود.  
در بیانیه ای فلسطین که شینهوا به آن اشاره کرده آمده است: هر تلاشی برای دور زدن مردم فلسطین و رهبری آنها عواقب جدی خواهد داشت و آمریکا و مقامات رژیم صهیونیستی مسئول آن خواهند بود.  
بنا به این گزارش، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، از همه کشورهای عربی خواسته است تا به ابتکار عمل صلح عربی در سال ۲۰۰۲ میلادی عمل کنند که طبق آن اعراب تنها پس از حل مسئله فلسطین می توانند روابط خود را با اسرائیل عادی کنند.
شینهوا نوشت که هنوز مشخص نیست سایر کشورهای مهم خاورمیانه به ویژه عربستان سعودی و قطر به روند عادی سازی ملحق شوند و نباید از این غافل شد که کوتاه زمانی پس از امضای این توافقنامه درگیری ها در خاورمیانه شده گرفته است.  
منبع: ایرنا
انتهای پیام/


کد مطلب: 20263

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/20263/امضای-توافق-رژیم-صهیونیستی-ضامن-صلح-خاورمیانه-نیست

شستون
  https://shastoon.ir