800
۰

تشخیص دقیق کووید-۱۹ با سواب‌های چاپ سه‌بعدی

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که سواب‌های ساخته شده با فناوری چاپ سه‌بعدی می‌توانند جایگزین خوبی برای سواب‌های استاندارد کنونی باشند و به تشخیص دقیق کووید-۱۹ کمک کنند.
تشخیص دقیق کووید-۱۹ با سواب‌های چاپ سه‌بعدی
به گزارش شستون؛ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، یک آزمایش بالینی نشان می‌دهد که سواب‌های چاپ سه‌بعدی می‌توانند جایگزینی برای سواب‌های بینی تجاری باشند که به صورت متداول برای آزمایش تشخیص کووید-۱۹ مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به نیاز روزافزون برای آزمایش گسترده کووید-۱۹، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که فناوری چاپ سه‌بعدی می‌تواند یک گزینه مقرون به صرفه برای جبران کمبود سواب بینی باشد.
گروهی از پژوهشگران "دانشگاه جنوب فلوریدا"(USF) موفق شده‌اند تا نخستین شواهد را در مورد کارآیی سواب‌های چاپ سه‌بعدی و ایمنی آنها ارائه دهند. آنها در پی یافتن راه‌ حلی برای جبران کمبود سواب‌های بینی، به ایده استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی رسیدند.
این گروه پژوهشی توانستند نخستین نمونه از سواب‌های بینی چاپ سه‌بعدی را به سرعت طراحی و آزمایش کنند. این نمونه‌ها که با استفاده از مواد غیرسمی مورد تایید "سازمان غذا و دارو" (FDA) ساخته شده بودند، توانستند در آزمایشی که در اوایل مارس سال جاری انجام شد، با موفقیت عمل کنند. پژوهشگران، آزمایش بزرگتری را نیز در اواخر مارس و در سه مرحله انجام دادند تا کارآیی این سواب‌های جدید را ارزیابی کنند.
"سامر دکر"(Summer Decker)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: متخصصان ما در اواسط دوره همه‌گیری کووید-۱۹ تلاش کردند که برخی موانع را کنار بگذارند تا بتوانند در کنار یکدیگر برای رسیدن به یک هدف کار کنند. این موضوع، بسیار ارزشمند است که سواب چاپ سه‌بعدی ما با طراحی جدید بتواند تجهیزات بیشتری را برای تشخیص کووید-۱۹ ارائه دهد و از گسترش آن پیشگیری کند.

استاندارد طلایی برای تشخیص عفونت‌های تنفسی این است که مواد ژنتیکی ویروس با کمک یک سواب باریک مورد بررسی قرار بگیرند. پژوهشگران در یک آزمایش بالینی، ایمنی و تاثیر سواب چاپ سه‌بعدی را روی ۲۹۱ بزرگسال دارای نشانه‌های کووید-۱۹ مورد بررسی قرار دادند و نتایج به دست آمده از این سواب‌های جدید را با نتایج سواب‌های استاندارد متداول مقایسه کردند.
"کامی کیم"(Kami Kim)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما در این آزمایش، نخستین مقایسه دقیق را برای اطمینان از عملکرد سواب‌های چاپ سه‌بعدی انجام دادیم. ما توانستیم طی سه مرحله آزمایش نشان دهیم که دقت سواب‌های تجاری و سواب‌های چاپ سه‌بعدی در تشخیص کووید- ۱۹ با یکدیگر قابل مقایسه است.
تنها واکنش نامطلوب بیمار که در طول آزمایش برای هر دو سواب ثبت شد، چند مورد خونریزی خفیف بینی بود.
پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که با توجه به نیاز روزافزون برای آزمایش گسترده کووید ۱۹، فناوری چاپ سه‌بعدی می‌تواند یک گزینه قابل اطمینان و مقرون به صرفه برای جبران کمبود سواب بینی باشد.
این پژوهش، در مجله "Clinical Infectious Diseases" به چاپ رسید.
انتهای پیام
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 20375
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *