800
۰
اهمال کاری های دولت در جنوب شرق تمامی ندارد؛

نواخته شدن ناقوس مرگ در جاده های غیر استاندارد سیستان و بلوچستان/ عدم پرداخت مطالبات؛ علت تعطیلی پروژه های راه سازی سراوان

با توجه به وضعیت نا مطلوب و صعب العبور بودن برخی از مسیرهای موصالاتی میان روستایی در سیستان و بلوچستان همواره شاهد جان باختن بسیاری از هموطنان در این استان پهناور هستیم.
نواخته شدن ناقوس مرگ در جاده های غیر استاندارد سیستان و بلوچستان/ عدم پرداخت مطالبات؛ علت تعطیلی پروژه های راه سازی سراوان
 به گزارش شستون؛  هر روز از گوشه و کنار استان پهناور سیستان و بلوچستان خبر جان باختن و مجروح شدن هم استانی هایمان بر اثر حوادث جاده ای شنیده می شود که وضعیت نامناسب راه های مواصلاتی باعث شده تا همواره شاهد بروز تصادفات خونین و از دست دادن چندین شهروند باشیم.

شهرستان سراوان نیز در شرقی ترین نقطه ایران از داشتن راه های استاندارد و مطلوب محروم است در همین راستا در روزهای اخیر برخی از اهالی بخش بم پشت شهرستان سراوان از تعطیلی کارگاه های راه سازی در این منطقه در شبکه های اجتماعی ابراز گلایه و خواستار رسیدگی مسئولین به این موضوع شدند.

به گفته برخی از اهالی بخش بم پشت شهرستان سراوان این منطقه دارای حادثه خیز ترین جاده های مواصلاتی میان روستایی را دارد، جاده های سنگلاخی که مردم مجبور هستند سختی های طاقت فرسایی را برای انجام امورات کاری خود برای رسیدن به شهر تحمل کنند.

با توجه به جاده های خاکی موجود در این منطقه در فصل سرما و شروع بارش های باران مردم برای عبور و مرور در این منطقه دچار مشکلات عدیده ای می شوند که یکی از خواسته های به حق و اصلی ساکنین بخش بم پشت در شرقی ترین نقطه ایران آسفالت جاده های میان روستایی این منطقه است.



بم پشت قربانی بی تدبیری دولتی ها

آسکانی عضو شورای اسلامی روستای سرکلوکی ماه گذشته در گفت و گو با برخی از رسانه ها به مشکلات جاده های روستای سرکلوکی اشاره کرد و گفت: از 30 کیلومتر راه روستایی آسفالت و مابقی آن خاکی است که متاسفانه برای تردد اهالی 2 ساعت برای رسیدن به مرکز بخش زمان می برد و بارها چه در همین روستا و چه روستاهای همجوار بیماران اورژانسی جان خود را از دست داده اند.

به گفته وی سال گذشته زن بارداری قبل از رسیدن به درمانگاه مرکز بخش جان باخت و 5 کودک او یتیم شدند و یا جوان تصادفی نیز به همین دلیل جان باخت و همچنین مردی نیز که تیر خورده بود بر اثر خونریزی فوت کرد.

عضو شورای اسلامی روستای سرکلوکی خاطر نشان کرد: روستای سرکلوکی فاقد مرکز بهداشت و درمانگاه است که گاهی تا رسیدن بیماران اورژانسی به مراکز درمانی دیگر به دلیل بعد مسافت و وضعیت نامناسب جاده ها جان می بازند، مردم واقعا از نظر امکانات بهداشتی و راه های ارتباطی با مشکل روبرو هستند و تاکنون فکری برای این منطقه نشده است.



منطقه بم پشت کوهستانی است

علیرضا شهرکی فرماندار سراوان نیز درباره مشکلات اهالی بخش "بم پشت" به رسانه ها گفته بود که  این بخش در نقطه صفر مرزی قرار دارد و به دلیل کوهستانی بودن منطقه مشکلات جاده ای زیادی دارد که در 2 سال گذشته نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از راه‌های این مناطق بازدیدی داشت و قرار شد کارگروهی متشکل از قرارگاه جنوب شرق کشور برای بازسازی جاده‌ها و بازگشایی معابر بین روستایی تشکیل شود.

به گفته وی در ماه گذشته با رسانه ها تیم‌های پیمانکاری راه و شهرسازی و حمل و نقل جاده ای در منطقه مستقر هستند و همچنین دو کارخانه آسفالت سازی نیز فعالیت دارند، علاوه بر این معاون رئیس جمهور برای مناسب سازی جاده های منطقه اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان به طور ویژه اختصاص داده است.

فرماندار سراوان اولویت اول در حوزه شهرستان سراوان را ساماندهی راه‌ها و به ویژه راه های بخش روستایی عنوان کرده بود و گفته بود  شاخص جاده ای در یک سال اخیر از 18 به 36 در خصوص راه ها افزایش یافته است.



پروژه های راه سازی بم پشت تعطیل شد

در همین راستا عبدالعلیم درازهی رییس اداره راه و شهرسازی سراوان ضمن تایید تعطیلی پروژه های راه سازی در منطقه بم پشت سراوان، به خبرنگار ما گفت: پروژه های راه سازی در مدیریت اداره راه و شهرسازی بود که طبق ابلاغ وزارتخانه به ادارات راه و شهرسازی، پروژه های راه های روستایی و راه های فرعی مجری از راه و شهرسازی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منتقل شد.

وی افزود: به همین دلیل از سال 98 پروژه از راه و شهرسازی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال انتقال است و به علت اینکه پرداختی ها و مطالبات به موقع انجام نشده است،  بسیاری از پیمانکارانی که با راه و شهرسازی قرارداد منعقد کرده بودند، برای اینکه بتوانند مطالبات خود را دریافت کنند فسق قرارداد کرده اند.

رییس اداره راه و شهرسازی سراوان ادامه داد: پس از انتقال پروژه ها به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طبق قوانین باید مجدد مناقصه برگزار کند تا با شرایط مناقصه ای به پیمانکار واگذار سود.
درازهی با بیان اینکه پروژه های راه سازی بخش بم پشت به علت عدم پرداختی ها و انتقال پروژه از راه و شهرسازی به راهداری پیمانکاران درخواست خاتمه پیمان داده اند، خاطر نشان کرد: اکثر پروژه های راه سازی وابسته به اعتبارات ملی است که به نسبت اعتبارات در نظر گرفته پروژه های اولویت دار به صورت مناقصه ای پیمانکار جذب می شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه های راه سازی بخش بم پشت از سال 95 تا 97 به صورت مناقصه ای بوده و از آنجایی که مطالبات آنها به موقع پرداخت نشده پیمانکاران درخواست فسق پیمان کرده اند، خاطر نشان کرد: در منطقه بم پشت هفت پروژه راه سازی  به طول 145 کیلومتر در حال فعالیت بوده است که از این مقدار تا سال گذشته 33کیلومتر آن آسفالت و افتتاح شده و مابقی دارای پیشرفت های مطلوبی بوده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی سراوان برخی از پروژه ها حجم ریالی آنها به پایان رسیده است، به طور مثال یک قرار داد با حجم ریالی 20 میلیارد ریال منعقد می شود با توجه به نوسانان ارزی و نرخ تورم حجم ریالی قرار داد به پایان می رسد و با توجه به روال قانونی باید قرارداد قبلی را خاتمه پیمان دهند و برای ادامه باید مناقصه انجام شود.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 20517
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *