800
۰
شیوع یک بیماری دیگر در روزهای جولان کرونا؛

قدرت نمایی مالاریا در سیستان و بلوچستان زنگ خطر را به صدا در آورد/ افغانستان و پاکستان؛ کانون های مالاریاخیز

در 6 ماه اول امسال، ۳۶۳ مورد مثبت مالاریا در سیستان و بلوچستان گزارش شد و ترددهای مرزی غیر مجاز، یکی از مهمترین عوامل خطر بروز و شیوع این بیماری در استان است
قدرت نمایی مالاریا در سیستان و بلوچستان زنگ خطر را به صدا در آورد/ افغانستان و پاکستان؛ کانون های مالاریاخیز
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، تاخت و تاز بی امان کرونا در کشور ادامه دارد، در این میان بیشترین توجه ها هم بر این ویروس و عرصه جولان دهی اوست.

سیستان و بلوچستان که تا چندی پیش استانی سفید به لحاظ تعداد موارد مبتلا به کرونا بود، حالا در مرحله هشدار قرار گرفته است.

در این میان مالاریا هم در جنوب شرق کشور فرصت قدرت نمایی پیدا کرده، 363 مورد مثبت از این بیماری گزارش شده است که البته هیچ کدام انتقال محلی نیست.

با این وجود این بیماری سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار داده، به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی آن بیشترین موارد مثبت دیده شده است.

هم مرزی با پاکستان که کانون مالاریاخیز محسوب می شود سبب شده برخی افرادی که به این کشور سفر می کنند و یا از پاکستان وارد استان می شوند به این بیماری مبتلا شوند و از طریق پشه ماده آنوفل به دیگران هم منتقل کنند.

363 مورد مثبت مالاریا در 6 ماه

عبدالرضا میراولیایی کارشناس مسئول مالاریا وزارت بهداشت در گفت‌ و گو یکی از رسانه ها در مورد وضعیت بیماری مالاریا در کشور بیان کرد: در سیستان و بلوچستان در 6 ماه اول امسال، ۳۶۳ مورد مثبت مالاریا گزارش شد که هیچ‌کدام انتقال محلی نبوده است، طبق بررسی این بیماران یا پس از سفر به پاکستان دچار بیماری شده بودند و یا بیمارانی بودند که از افراد مبتلا شده در پاکستان بیماری را گرفتند که ما به اینها موارد محلی نمی‌گوییم.

این مقام مسئول تصیح کرد: مالاریا از طریق یک ناقل منتقل می‌شود و ناقل هم موجودی است که می‌تواند یک عامل بیماری‌زا را از موجودی به موجود دیگر منتقل کند، بدون آنکه خودش بیمار باشد، ناقل مالاریا هم پشه ‌آنوفل ماده است.

وی ادامه داد: این بیماری تحت تاثیر تبادلات جمعیتی در کشورها و تغییرات اقلیمی است، کشور ما هم از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان در جوار کشور مالاریاخیز پاکستان قرار دارد و از آنجایی که این استان بیشترین مرز را با پاکستان دارد، بیشترین درگیری مالاریا را در آنجا به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی‌ آن داریم.

میراولیایی تصریح کرد: استان‌های کشور را به پاک و درگیر بیماری تقسیم می‌کنیم و استان‌های مالاریاخیز کشور سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان کرمان هستند.

وی در مورد روش انتقال بیماری گفت: اگر فردی با خون آلوده به انگل مالاریا وارد منطقه‌ای شود و پشه‌ای هم با شرایط مناسب در منطقه وجود داشته باشد، نوع ماده‌ پشه‌ آنوفل شبانه از فرد بیمار شروع به خون‌خواری می‌کند و انگل بیماری مالاریا را از فرد بیمار به فرد سالم منتقل می‌کند.

کارشناس مسئول مالاریا وزارت بهداشت افزود: علائم بیماری کرونا با بیماری مالاریا مشابهت زیادی مثل تب و بدن درد دارد، ممکن است فردی به مالاریا مبتلا باشد و به اشتباه کرونا تشخیص داده شود و این یک نگرانی برای ما است، به همین دلیل کلاس‌های آموزشی برای همکاران پزشکی که درگیر حذف مالاریا هستند برگزار شد تا در این شرایط مورد مالاریایی را از دست ندهیم.
 

شناسایی موارد وارده مالاریا در استان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این زمینه به خبرنگار ما گفت: به دنبال تقویت بیماریابی از اتباع غیر مجاز وارده به ایران از طریق مناطق صفر مرزی، شاهد افزایش شناسایی موارد مثبت مالاریا در این جمعیت هستیم.

مجید سرتیپی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اعلام این مطلب گفت: ترددهای مرزی غیر مجاز، یکی از مهمترین عوامل خطر بروز و شیوع بیماری مالاریا در استان است که با توجه به حساس سازی تیم های سلامت در مناطق مرزی، شناسایی افزایش موارد وارده بیماری در کمترین زمان پس از حضور در این مناطق انجام شده است.

وی افزود: موارد مثبت مالاریا نسبت به سال 1392 ، بیست درصد کاهش یافته است و یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات سلامت، برنامه حدف مالاریا است.

بیشترین موارد مالاریا در افغانستان و پاکستان

سرتیپی افزود: افغانستان و پاکستان بیشترین موارد مالاریا را دارند و مرز سراوان محل تردد اتباع غیر مجاز است که این جابجایی جمعیت که به واسطه شغل های کاذب از جمله قاچاق سوخت در منطقه صورت می گیرد، باعث افزایش مخازن انگل و در نتیجه ازدیاد موارد مالاریا در شهرستان های مرزی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شده است و همچنین این ازدیاد موارد مثبت، باعث افزایش کانون های دارای انتقال مالاریا به خصوص در مناطق مرزی شده است.

وی با اشاره به این نکته که در اوج بیماری کرونا همکاران ما در نقاط صفر مرزی، اقدامات برنامه حذف مالاریا را به طور کامل اجرا کردند، افزود: تقویت و تشدید بیماریابی در جمعیت ایرانی و اجرای بیماریابی تشدید یافته در اتباع غیر ایرانی از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شناسایی زیستگاه های لاروی و اجرای لاروکشی، سه نوبت مه پاشی پس از کشف موارد مثبت، تقویت برنامه سمپاشی ابقایی در کانون های دارای موارد مثبت و نظارت بر حسن اجرای این برنامه ها از سطوح شهرستان و دانشگاه از مهمترین اقداماتی است که برای کنترل این بیماری صورت گرفته است.

انتهای پیام/
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 20646
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *