مرثیه‌ای برای پرطرفدارترین ورزش جهان؛

فوتبالِ پهناورترین استان کشور در آفساید بی‌تدبیری متولیان/ استعدادهایی که با اپیدمی بی پایان اهمال کاری می‌سوزند

17 آبان 1399 ساعت 13:30

پرطرفدارترین رشته ورزشی جهان، در سایه بی تدبیری متولیان در سیستان و بلوچستان هیچ حرفی در کشور برای گفتن ندارد و استعدادهای این خطه بر اثر اهمال کاری ها و عدم تیم داری می سوزند.


به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، فوتبال به عنوان پرطرفدارترین رشته ورزشی در جهان، در پهناورترین استان کشور حال خوشی ندارد، این وضعیت مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه سال هاست که نه تیم داری می کند و نامی از آن در کشور شنیده می شود، موضوعی که اگر متولیان امر دیر بجنبند، همان نشانه های اندک حیات از آن رخت بر می بندد.
 
شاید در برهه ای از زمان، تیم هایی در حد دسته سه و برخی رقابت های سطح پایین کشوری حضور یافته اند، تیم هایی که دیگر نامی از آن ها در میان نیست، ورزشی که از زمین های خاکی روستاها گرفته تا محلات جای خود را باز کرده است و استعدادهای زیادی در آن یافت می شود.
 
استعدادهایی که در اثر بی برنامگی متولیان و نبود تیم قوی یا نادیده گرفته می شوند و در آتش بی توجهی ها می سوزند، یا این که خودشان آستین همت را بالا می زنند و با نشان دادن توانایی شان اکنون در تیم های مطرح کشوری توپ می زنند، افرادی که شاید گاهی اسمی هم از آن ها بر سر زبان ها نباشد.

عملکرد مثبتی از مسئولان هیئت فوتبال دیده نمی شود

در همین راستا عزیز یارمحمدی، یکی از داوران فوتبال کشور در گفت و گو با خبرنگار ما اذعان کرد: دلمان برای مردم این دیار و استعدادهای ورزشی آن در فوتبال می سوزد، چراکه هیچ توجهی به آن ها نمی شود و عملکرد مثبتی را از مسئولان هیئت فوتبال برای جذب آن ها شاهد نیستیم.
 
وی با اشاره به وضعیت تیم داری نیز گفت: به دلیل عدم تیم داری در لیگ های کشوری بسیاری از این استعدادها جایی برای عرض اندام ندارند، متاسفانه اگر اسپانسری هم بخواهد از فوتبال استان حمایت و تیم داری کند، برخی ها سنگ اندازی می کنند، نمونه بارز آن هامون سازه است که روزی حامی فوتبال استان بود اما دیگر نامی هم از آن نیست.
 
این داور افزود: گاهی تیم هایی به برخی مسابقات کشوری که البته جایگاهی در فوتبال ایران و برای ارتقای رتبه استان ها ندارند، اعزام می شوند، اما حضورشان فقط در حد همان مسابقات است و بس، اما سوال این است که چرا به تک جرقه ها دل خوش هستیم و اقدامی اساسی برای رفع مشکل دیرینه فوتبال سیستان و بلوچستان نمی شود.
 
وی اضافه کرد: در حالی که می توان از توانمندی تیم های صنعتی یا کارخانجات بزرگ کشور برای حمایت از تیم های استان بهره جست، اما متاسفانه متولیان امر هیچ توجهی به این مهم ندارند و از نظر تیم داری وضعیت خوبی در کشور نداریم.
 

نیاز فوتبال به هزینه های هنگفت
 
محمد الیاس انصاری نیا، یکی از پیشکسوتان فوتبال سیستان و بلوچستان نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: ماه هاست، ورزش در دنیا تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته است که هیئت فوتبال سیستان و بلوچستان از این قائده مستثنی نیست، اما با این وجود لیگ استان به صورت دست و پا شکسته به پایان رسید و قهرمان آن مشخص شد.
 
وی با اشاره به دلایل کمرنگ بودن سیستان و بلوچستان در کشور و عدم تیم داری در لیگ های ایران، اذعان کرد: فوتبال ورزش گروهی است و نیاز به هزینه های هنگفت دارد، تیمی که بخواهد از شمالی ترین نقطه سیستان و بلوچستان به جنوبی ترین نقطه آن اعزام شود، هزار کیلومتر راه را باید طی کند.
 
این پیشکسوت با تاکید بر این که این ورزش اجتماعی به لحاظ مالی هزینه های زیادی را طلب می کند، افزود: در همین راستا هامون سازه در مقطعی برای سیستان و بلوچستان کار کرد، اما بعد از مدتی واگذار شد، نگه داشتن تیم در هر شرایطی سخت بوده اما نیاز است که مسئولان ورزش استان و هیئت به دنبال اسپانسرهایی بروند که بتوانند این هزینه ها را جبران کنند.
 

لزوم بهره مندی از توانایی تیم های صنعتی
 
وی گفت: اعتقادم این است که اگر نمایندگی یکی از تیم های صنعتی کشور را به عنوان آکادمی برای استان بگیریم، می توانیم به کمک آن باشگاه افراد مستعد را مطرح و به لیگ های سطح اول کشور معرفی کنیم، در سال های گذشته بازیکنانی با کمک خانواده، هیئت و استعداد فردیشان به لیگ های کشوری معرفی شدند که دفاع از این مهم شایسته مردم این خطه نیست، چراکه می طلبد مسئولان عزم جدی در خصوص جذب اسپانسر داشته باشند.
 
انصاری نیا تصریح کرد: اسپانسرهایی که بتوانند ضمن رسیدگی به تیم خودشان، به تیم سیستان و بلوچستان هم کمک کنند، به جهت این که استعدادهای برتر و نابی را که در فضای مجازی می بینیم، مطرح شوند، باید متولیان امر برای تیم داری در استان آستین بالا بزنند.
 
به گفته وی، به لحاظ زیرساخت تقریبا می توان گفت که هر شهر سیستان و بلوچستان یک استادیوم ورزشی دارد که البته در حد استانداردهای بین المللی نیست، اما به اندازه استانداردهای استانی و حتی ملی قابلیت دارد، ولی متاسفانه تیمی که بخواهیم از آن اسم ببریم که در مسابقات کشوری حضور داشته باشد، نداریم.
 
این پیشکسوت اذعان کرد: از آنجایی که سیستان و بلوچستان، استان صنعتی نیستی از نظر اسپانسر ضعف داشته که احتمال می رود در آینده نیز این مشکل تداوم داشته باشد.
 

توجه به فوتبال پایه؛ راهکار رفع مشکل
 
وی تاکید کرد: به طور قطع می توان از حمایت تیم های مطرح صنعتی کشور بهره مند شد، اما نگاه آن ها استانی و به شهر خودشان است که اگر بخواهیم دیدشان را نسبت به تیم داری در استان های دیگر عوض و روشن کنیم، هم کمکی برای این خطه و هم خودشان می شود، چراکه اگر بازیکن مستعدی را پیدا و معرفی کنیم، بازیکن تیم یکِ حامی می شود.
 
انصاری نیا افزود: با توجه به این که رساله دکترایم در خصوص توسعه فوتبال پایه است، مصاحبه های زیادی با صاحب نظران گرفتم که به اعتقاد آن ها مهم ترین موضوع در فوتبال پایه، ورزش دانش آموزی است که باید آن را توسعه دهیم و زیرساخت ها را برای بچه های زیر 15 سال فراهم کنیم.
 
وی تصریح کرد: ورزش دانش آموزی هم با توجه به مشکلاتی که در خصوص کرونا داریم، تعطیل شده و برای آموزش و پرورش هم سخت است که بخواهد تیمی را با شرایط اعزامی به مسابقات کشوری اعزام کند، اما در حوزه دانش آموزی سینا بصیرانی و ذبیح الله کوهکن که سابقه بازی آسیایی هم دارند، جزو نخبه های دانش آموزی در سطح کشور و آسیا هستند.

انتهای پیام/ 


کد مطلب: 20732

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/20732/فوتبال-پهناورترین-استان-کشور-آفساید-بی-تدبیری-متولیان-استعدادهایی-اپیدمی-بی-پایان-اهمال-کاری-می-سوزند

شستون
  https://shastoon.ir