گزارشی از سفیران مرگ در جنوب شرق کشور؛

انسان هایی که ققنوس وار در آتش زیاده خواهی جان می دهند/ سودهای کاذب عامل وسوسه کننده ورود به قاچاق سوخت

21 آبان 1399 ساعت 7:19

با توجه به افزایش قیمت کالاهای سوختی در آن سوی مرز این روزها تردد خودروهای حامل سوخت در جاده های منتهی به مرز افزایش یافته و این امر موجب شده تا جان افراد زیادی در این محور ها به دلیل عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط سوخت کش ها به خطر بیوفتد.


به گزارش شستون، در ماه های اخیر با توجه به افزایش قیمت کالاهای سوختی تعداد خودروهای دو هزار و نیسان های آبی که تا خرخره پر از سوخت هستند، در جاده های منتهی به مرز بیشتر شده است.

خودروهای حامل سوخت قاچاق که به بمب های متحرک تعبیر می شوند با سرعت غیرمطمئنه در جاده های سراوان در شرقی ترین نقطه ایران در استان سیستان و بلوچستان می تازند و علاوه بر جان خود جان افرادی که در این محورها در حال تردد هستند را به خطر می اندازند.

جا به جایی سوخت به شکل کاملا غیر استاندارد باعث شده که گاها در فضای مجازی و رسانه ها خبرهای ناراحت کننده ای از کشته شدن دردناک هموطنان که در حوادث جاده ای یا برخورد شاخ به شاخ با دیگر خودروهای عبوری که منجر به آتش سوزی می شود، منتشر شوند؛ افرادی که زنده در حریق جان خود را از دست می دهند و نمی توان برای نجات جان آنها اقدامی انجام داد.
 


 
بروز حوادث ناگوار در پی سهل انگاری سوخت کش ها

بلوچ زهی از ساکنین بخش مهرگان شهرستان سراوان گفت: روزانه با توجه به تردد بالای خودروهای سوخت کش در این منطقه شاهد بروز حوادث ناگواری و از دست دادن افراد زیادی هستیم.

وی افزود: خودروهای حامل سوخت با سرعت بسیار بالا در این جاده تردد می کنند که این امر موجب شده خطرات زیادی متوجه افراد دیگر که در حال رفت و آمد در جاده هستند بشود.

به گفته این فرد بومی منطقه اسفندک سراوان چند روز بر اثر برخورد یک خودرو حامل سوخت با دو خودرو عبوری چهار نفر در آتش زیاده خواهی برخی از افراد مانند ققنوس جان خود را از دست دادند.

بلوچ زهی خاطر نشان کرد: در طول ماه و سال شاهد قربانی شدن جوانان بی شماری هستیم که جان خود را در این مسیر از دست داده و خانواده های زیادی داغدار شده اند.

بیکاری بهانه ای برای ورود به قاچاق سوخت

علی رضا شهرکی فرماندار سراوان با اشاره به اینکه تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی هم برای خودروهای‌ حامل سوخت و دیگر افراد جامعه خطر آفرین است، بیان کرد: برخی ها قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند و از سوی دیگر اقدام به حمل سوخت می کنند که شبیه بمب متحرک می شوند.

وی افزود: چنین افرادی به خود جرعت می دهند با مخدوش کردن پلاک خودرو و سرعت غیر مطمئنه تحریک کننده تر به نظر آیند و برای افرادی که در جاده قوانین را رعایت می کنند خطر آفرین باشد.
 
فرماندار سراوان با بیان اینکه برخی از افراد به خود جسارت می دهند که به حق دیگران تعرض کنند، خاطر نشان کرد: با اعمال برخی از سختگیری ها و اجرای برخی از طرح ها شاهد رعایت قوانین توسط عده ای و کاهش تردد در محور اصلی هستیم اما همچنان نگرانی هایی وجود دارد.

شهرکی اذعان کرد: در گام اول باید باور اجتماعی با چنین حرکاتی مقابله کند به طور مثال اگر همسایه و یا اقوام از طریق قاچاق سوخت ارتزاق می کنند مورد نکوهش و مورد واکنش منفی جامعه نسبت به این حرکت قرار گیرند چرا درآمد آنها نامشروع است و هم حرکت آنها در محافل عمومی طنز نباشد چرا که برخی از افراد برای خود ایجاد قدرت می کنند که چنین کاری را انجام داده اند.

وی گفت:برخورد های دولتی، نظامی و امنیتی می تواند در کاهش به وقوع پیوستن این چنین حوادثی موثر باشد اما این ملاحظه وجود دارد که مقابله می تواند خطر آفرینی را افزایش دهد به همین دلیل به اجبار مجبور به خویشتن داری هستیم.

فرماندار سراوان اضافه کرد: علی رغم اینکه تعقیب و گریز توسط پلیس انجام نمی شود اما بازهم برخی از افرادی که درک و عقل درستی ندارند و دچار حماقت هستند همچنان با اغماض با سرعت غیر مطمئنه تردد می کنند که جان افراد دیگر را نیز به خطر می اندازند.

شهرکی بیکاری را بهانه ای برای ورود به کار قاچاق سوخت عنوان و خاطر نشان کرد: اگر فردی به دنبال روزی حلال باشد طبق باور مذهبی که داریم خداوند روزی دهنده است پس می توان نتیجه گرفت که درآمد های بادآورده این کار نامشروع‌ با درآمد زیادی به عنوان عامل وسوسه برای ورود به قاچاق سوخت باشد.


انتهای پیام/


کد مطلب: 20782

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/20782/انسان-هایی-ققنوس-وار-آتش-زیاده-خواهی-جان-می-دهند-سودهای-کاذب-عامل-وسوسه-کننده-ورود-قاچاق-سوخت

شستون
  https://shastoon.ir