800
۰
کشمکش کرونا با مردم و مسئولین در شرقی ترین نقطه ایران؛

گلایه بازاریان از عدم پایش مستمر ارگان های نظارتی در ساعات ممنوعه/صیانت از سلامت شهروندان مستلزم رعایت موازین بهداشتی است

با شروع دوره جدید همه گیری ویروس کرونا در کشور و شهرستان سراوان و افزایش میزان شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کووید19 بار دیگر محدودیت های کرونایی در شرقی ترین نقطه ایران اعمال شد.
گلایه بازاریان از عدم پایش مستمر ارگان های نظارتی در ساعات ممنوعه/صیانت از سلامت شهروندان مستلزم رعایت موازین بهداشتی است
به گزارش شستون، به دنبال شیوع موج جدید ویروس کرونا در استان و به ویژه شهرستان سراوان، محدودیت های کرونایی توسط ستاد مقابله با کرونا سیستان ‌و بلوچستان و شهرستان سراوان مصوب شد.
 
به دنبال تصویب مصوبات جلسه ستاد کرونا ‌استان و‌ شهرستان مقرر شد کلیه صنوف به جز خبازی ها و فروشگاه های عرضه مواد غذایی به صورت شیفتی، از ساعت ۱۲ ظهر تعطیل شوند.
 
از یکشنبه ۲۵ آبان ماه اکثر صنوف به تبعیت از مصوبات ستاد مقابله با کرونا، رأس ساعت ۱۲ کرکره مغازه ها را پایین کشیده و به احترام سلامت شهروندان کسب و کار را تعطیل کرده اما در این میان عده ای با بی توجهی به محدودیت های ستاد مقابله با کرونا به سلامت مردم دهن کجی کردند.
 
گلایه بازاریان از عدم نظارت بر رعایت محدودیت های کرونایی
 
شیخ زاده یکی از بازاریان سراوان به خبرنگار ما گفت: به  عنوان یک کارگر بازار ضمن تقدیر و تشکر و بوسه زدن به دست تمام پزشکان و پرستاران زحمتکش و سایر دست اندرکاران زحمتکش، چنانچه قرنطینه و تعطیلی درکار است  طبق دستور صریح  وزیر کشور،  با هیچ فرد و گروه و مافیایی نباید رودربایستی داشته باشند.
 
وی افزود: چنانچه فروشگاهی پس از ساعت ۱۲ شهر در حال فعالیت باشد، طبق قانون باید با آن برخورد انجام شود.
 
این بازاری ادامه داد: اما اگر فروشگاهی رأس ساعت ۱۲ مشتری داشت  و در حال جوابگویی مشتری بود اشکال ندارد،  اما اگر واحد صنفی تا ساعت ۱۶ عصر یا بعضاً بعد از غروب در حال فعالیت هستند برخورد شود.
 
 
شیخ زاده گفت: در این بین برخی از فروشندگان انگ میزند که شماها بی عرضه و ترسو هستید اما باید به عرض رسانیم که ضمن احترام به کلیه قوانین، اعلام میداریم سلامتی خود و خانواده،  و همشهریان مان بهای بیشتری دارد تا اینکه ما به سود و زیان بازار فکر کنیم. 
 
به گفته وی اماکن شلوغ شهر شناسایی شده و همه هم می دانند کجاها هستند،  اما ابزار بازدارنده و برخورد قاطعانه در شهر انجام نمی شود.
 
این بازاری اذعان کرد: به گفته یکی از همکاران بازاری عصر روز گذشته برخی از اتباع خارجی در حال فعالیت بودند که هیچ گونه برخوردی انجام نشده است، اگر قوانین تصویب می شود در راستای سلامت شهروندان همه ملزم به رعایت هستیم اما اینکه برخی از واحد های صنفی با بی توجهی به مصوبات ستاد مقابله با کرونا بی توجهی می کنند مسیولین باید پاسخگو باشند.

فعالیت برخی از صنوف غیر ضرور در ساعات ممنوعه 

 
 دهواری یکی دیگر از فروشندگان و بازاریان سراوان به خبرنگار ما گفت: طبق مصوبات جدید مقابله با ویروس کرونا در راستای سلامت شهروندان فعالیت بازار ا هشت صبح تا ۱۲ ظهر اعلام شده و طبق قوانین در حال رعایت هستیم.
 
وی ادامه داد: اما در این بین برخی از فروشندگان در ساعات تعطیلی در حال فعالیت هستند که این امر مستلزم نظارت و پایش بیشتر دستگاه نظارتی است.
 
این کسبه سراوانی ادامه داد: طبق مصوبات جدید ستاد مقابله با کرونا کلیه صنوف به جز فروشگاه های عرضه مواد غذایی و خبازی ها و مراکز خدمات رسان ملزم به رعایت دستورالعمل های جدید هستند اما آیا در این ایام فعالیت قنادی ها و ابزار آلات فروشی ها لازم و ضروری است؟
 
دهواری با اشاره به اینکه این مطالبه را از اتاق اصناف داریم که با توجه به کسادی کسب و کار از حق و حقوق صنف ها دفاع کرده معافیت های مالیاتی را مصوب کند، تصریح کرد: در چند روز اخیر مشاهده شده که برخی از واحد های صنفی مانند عکاسی ها در ساعات مختلف شبانه روز در حال فعالیت هستند و هیچ گونه برخوردی انجام نمی شود لذا ستاد مقابله با ویروس کرونا نظارت بیشتری داشته باشد در غیر این صورت مابقی واحد های صنفی نیز به مرور شروع به فعالیت خواهند کرد.

تعطیلی بازار با هدف صیانت از سلامت شهروندان

 
در همین راستا قادر بخش بلوچ زهی رئیس اتاق اصناف شهرستان سراوان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه طبق مصوبات ستاد مقابله با ویروس کرونا و در راستای صیانت از سلامت شهروندان بازار تعطیل شده است، بیان کرد: در حال حاضر کل صنوف غیر ضرور در شهرستان تعطیل است اما طبق بازرسی های انجام شده چند واحد صنفی که در حال فعالیت در ساعات تعطیلی بودند، پس از توضیحات و تذکرات لازم اقدام به تعطیلی کردند.
 
وی با اشاره به استمرار گشت های نظارتی از بازار در ساعات مختلف شبانه روز، ادامه داد: بهتر است مسیولین اتحادیه ها نیز در کنار اتاق اصناف، فرمانداری، اداره صمت، پلیس اماکن و انتظامی جهت تعامل و همکاری بیشتر حضور داشته باشند.
 
رئیس اتاق اصناف شهرستان سراوان با بیان ضرورت فرهنگ سازی در راستای رعایت دقیق پروتکل های اجتماعی در شهرستان، افزود: بازار شهرستان سراوان اولین منطقه در کل استان بود که اقدام به تعطیلی صنوف غیر ضرور کرد و به حالت قرنطینه در آمد.
 
بلوچ زهی گفت: علی رغم گرانی، تورم، مشکلات اقتصادی، اجاره بها و چک های برگشتی که برخی از کسبه و بازاریان که با آن دست و پنجه نرم می کنند اما تا کنون همکاری مطلوبی را با ستاد مقابله با ویروس کرونا در شهرستان داشته اند.
 
 
به گفته وی اتاق اصناف به صورت شبانه روزی در حال ارایه خدمات به مردم است اما فقط نباید بازار مورد هجمه قرار گیرد، آیا در بانک ها، ادارات، پمپ بنزین ها، مطب های پزشکان، شرکت های توزیع سیلندر گاز مایع،  دفاتر پیشخوان، اداره پست، داروخانه ها و شرکت نفت موازین بهداشتی رعایت می شود؟
 
 
رئیس اتاق اصناف شهرستان سراوان خاطر نشان کرد: مصوبات ستاد مقابله با ویروس کرونا در راستای جلوگیری از تجمع است اما با توجه به نبود نظارت کافی پروتکل های بهداشتی به طور کامل در ادارات ذکر شده رعایت نمی شود.

شبکه بهداشت یک ارگان نظارتی و آگاهی دهنده است

 
اما در ادامه سعید مساعد رئیس مرکز بهداشت شهرستان سراوان به خبرنگار ما گفت: شبکه بهداشت یک ارگان نظارتی است و وی به عنوان رییس مرکز بهداشت موظف نبوده به واحد های صنفی که خلاف مصوبات ستاد مقابله با ویروس کرونا عمل کرده اند تذکر دهد اما از روی وظیفه انسان دوستانه و در راستای حفظ سلامت شهروندان این اقدام را به همراه شهسوار نصرتی معاون سیاسی فرمانداری انجام داده است.
 
وی با اشاره به اینکه  مصوبات در ستاد مقابله با کرونا مصوب و لازم الاجرا شده است، افزود: اما در این بین مطب ها، داروخانه ها، گروه های خدمات رسان، اورژانس و آتش نشانی ها باید فعال باشند.
 
 
رئیس مرکز بهداشت شهرستان سراوان گفت: اگر مطب ها شلوغ است و پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود باید واحد نظارت بر درمان شبکه بهداشت و درمان نظارت  داشته و پاسخگو باشد اما باز هم پس از اطلاع به مدیر شبکه بهداشت و درمان از مراکز درمانی و مطب ها بازدید و سرکشی انجام و  تذکرات لازم داده شده است.
 
مساعد ادامه داد:  نظارت بر داروخانه ها توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی انجام می شود اما از آنجایی که در شهرستان سراوان دانشگاه علوم پزشکی وجود ندارد، یک واحد به عنوان واحد غذا و دارو در شبکه وجود دارد تحت نظر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان فعالیت می کند.
 
وی اذعان کرد: چنانچه یک واحد صنفی تخلف کند باید مسیول صنف، اماکن، تعزیرات حکومتی، پلیس اماکن و انتظامی به وی تذکر دهند اما در بازدید روز گذشته اتاق اصماف، نماینده اداره صمت و وزیر راه از گشت نظارتی جدا شدند.
 
رئیس مرکز بهداشت سراوان تصریح کرد: شبکه بهداشت به عنوان یک ارگان نظارتی و آگاهی دهنده وظیفه خود را نسبت به شرایط ویروس کرونا و وضعیت شهرستان انجام داده است و اگر چه در خصوص فعالیت صنوف وظیفه ندارد اما باز هم تذکرات لازم را به واحد های صنفی متخلف داده است.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 20862
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *