دور این خوراکی‌ها در روزهای پراسترس کرونایی خط بکشید!

27 آبان 1399 ساعت 12:23

استرس بر سیستم عصبی و غدد درون‌ریز تاثیر می‌گذارد. استرس حاد واکنش طبیعی بدن هنگام مواجه با خطر است و ترشح ناگهانی هورمون کورتیزول باعث پویایی و بهبود توانایی ذهنی می‌شود. اما استرس مزمن با نگرانی همراه است و ترشح بیش‌ازحد کورتیزول باعث اختلال در تعادل ناقل‌های عصبی و کاهش سطح دوپامین و سروتونین می‌شود. در نتیجه خستگی، افسردگی و بی‌حوصلگی اتفاق می‌افتد. از همین‌رو، مصرف بعضی خوراکی‌ها به‌خاطر افزایش ترشح کورتیزول در شرایط استرس‌زا توصیه نمی‌شود.


به گزارش شستون؛ به نقل از بهداشت نیوز ، در ادامه این مطلب به خوراکی هایی اشاره کرده ایم که توصیه می شود در دوران کرونا مصرف آنها را به حداقل ممکن برسانیم. این خوراکی ها عبارتند از:
شکر
با مصرف خوراکی‌های حاوی شکر، قند خون بالا می‌رود و بدن برای ایجاد تعادل مقدار بیشتری کورتیزول ترشح می‌کند. این وضعیت در شرایط استرس‌زا که سطح کورتیزول خون بالاست، با پیامدهای مضاعفی بر سلامت بدن همراه است.
قهوه
کافئین با تحریک غشای غدد فوق‌کلیه در افزایش ترشح کورتیزول نقش دارد. برخلاف تصور، قهوه در شرایط استرس‌زا به ایجاد آرامش کمک نمی‌کند. بنابراین بهتر است در این دوران مصرف قهوه را به حداقل برسانید.
غذاهای چرب و سرخ‌شده
براساس مطالعه محققان انگلیسی، غذاهای سرخ‌شده و آماده مانند چیپس، نان سفید، گوشت‌های فرآوری‌شده، دسرهای شیرین و... احتمال افسردگی و استرس را 58 درصد افزایش می‌دهند. در واقع، چربی‌های اشباع عامل بروز استرس هستند که در کره و پنیر نیز وجود دارند.
نوشابه‌های رژیمی
دیگر شیرین‌کننده‌ها که در نوشابه‌های لایت و دیگر خوراکی‌های رژیمی استفاده می‌شود، باعث افزایش سطح کورتیزول خواهد بود. این تاثیر حتی بیشتر از نوشابه‌های حاوی شکر است.
خوراکی‌های شور
مصرف زیاد نمک سبب دفع بیشتر کلسیم و احتباس آب در اندام‌ها می‌شود که عوارض کورتیزول را تشدید می‌کند. علاوه بر پرهیز از تنقلات شور و فست‌فودها، نمکدان را نیز از سفره غذای تان کنار بگذارید.
 
 
 
غلات تصفیه ‌شده
خوراکی‌های حاوی غلات تصفیه‌شده مانند نان سفید، شیرینی جات، غلات صبحانه، برنج سفید، پاستا و... شاخص گلیسمی بالایی دارند و با افزایش سریع قند خون، ترشح هورمون کورتیزول را نیز تشدید می‌کنند. البته فراموش نکنید که علاوه بر شرایط استرس‌زا، غلات سبوس‌دار به‌طور کلی برای سلامت بسیار مفیدتر از انواع تصفیه ‌شده هستند.
منبع: وب سایت سلامت


کد مطلب: 20882

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/20882/دور-این-خوراکی-ها-روزهای-پراسترس-کرونایی-خط-بکشید

شستون
  https://shastoon.ir