800
۰
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با دانا:

افزایش قیمت گوشت مرغ حاصل بی‌تدبیر دولت است/ با پول یارانه 45 هزارتومانی، یک مرغ هم نمی‌توان خرید

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها و موج گرانی در کشور حاصل بی‌تدبیر دولت است، گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی عامل گرانی گوشت مرغ است و دولت در این زمینه تدبیر نکرده؛ البته شاید هم تعمدی در کار باشد.
افزایش قیمت گوشت مرغ حاصل بی‌تدبیر دولت است/ با پول یارانه 45 هزارتومانی، یک مرغ هم نمی‌توان خرید
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قیمت گوشت مرغ به بیش از 35 هزار تومان رسید در حالی که هفته گذشته قیمت مرغ گرم در بازار حدود 27 هزارتومان بود و این کالای پرمصرف در کمتر از یک هفته حدود 6 هزار تومان افزایش قیمت داشته و در حال پرواز است.
افزایش قیمت مرغ و سایر محصولات پروتئینی در بازار در حالی اتفاق افتاد که کشور تولید مازاد هم وجود دارد. سالانه2.5 میلیون هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که نیاز کشور تنها 2 میلیون تن است اما سوءمدیریت در تأمین خوراک دام و طیور عامل گرانی این محصولات شده است زیرا تولیدکنندگان باید بیش از 50 درصد خوراک دام خود را از بازار آزاد با قیمت‌های بسیار بالا تهیه کنند.
مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید نتوانستیم نهاده‌های دامی را در اختیار دامداران قرار بگیرد و نهاده‌های دامی موردنیاز مانند کنجاله سویا نزدیک به ۳۵ تا ۳۶ درصد، جو حدود ۶۰ درصد و ذرت نزدیک به ۵۰ درصد تأمین شده است و دامداران برای تأمین بقیه نیاز غذایی دام‌های خود مجبور شدند از نهاده‌های جایگزین در بازار و با قیمت‌های بالاتر استفاده کنند.
تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده از اوج‌گیری شدید قیمت خوراکی‌ها در آبان امسال حکایت دارد. براین‌اساس، متوسط رشد قیمت خوراکی‌ها در این ماه نسبت به ماه قبل به 13 درصد رسیده که این رقم حداقل از ابتدای دهه 90 بی‌سابقه است.
 
قیمت گوشت مرغ هم حبابی شد!
سید کاظم موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد گرانی‌ها به‌ویژه گوشت مرغ اظهار کرد: دولت باید با تدبیر بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند که الان تعادلی بین این دو نیست.
وی با اشاره به مشکلات در معیشتی مردم بخصوص کارگران و دهک‌های پایین جامعه، گفت: قیمت مرغ افزایش زیادی داشته و به قول معرفی هم حبابی شده است که این قیمت‌ها به صلاح کشور نیست. دولت باید در این برهه زمانی برای تأمین کالاهای اساسی اقدام اساسی انجام دهد و افزایش شبانه قیمت‌ها مردم را نسبت به دولت متنفر می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به افزایش قیمت‌ها، افزود: اگر دست‌هایی نقش دارند که می‌خواهند دولت را خراب کنند و یا اگر تعمدی وجود دارد باید با این افراد برخورد کرد و امیدواریم قوه قضائیه به این موضوع ورود کند و با متخلفان سخت برخورد کند.
 
دولت به فکر معیشت مردم باشد/ با پول یارانه فقط می‌توان یک مرغ هم نمی‌توان خرید
موسوی با تأکید بر اینکه سازمان تعزیرات و سازمان بازرسی کل کشور باید به موضوع گرانی‌ها ورود کنند، قیمت‌ها شکننده دانست و گفت: 10 سال پیش مردم با یارانه 45 هزارتومانی در ماه می‌توانستند 10 الی 15 مرغ بخرند ولی الان فقط یک مرغ حدود 50 هزار تومان است درحالی‌که مبلغ یارانه افزایش نیافته است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس این قیمت‌های شکننده را نمی‌پذیرد، اظهار کرد: دولت باید با مکانیسمی به فکر معیشت مردم باشد. این خیلی مهم است که سرپرست خانوار نتواند حداقل‌های معیشتی را تأمین کند.
وی با بیان اینکه مرغداری‌ها را نباید بست، گفت: افزایش قیمت‌ها و موج گرانی در کشور حاصل بی‌تدبیر دولت است. امروز نهاده‌های دامی باید در اختیار تولیدکننده واقعی قرار بگیرد اما در مقابل آن ارزها در جاهایی دیگر هزینه می‌شود و مرغدار برای تأمین نهاده مانده است.
موسوی تأکید کرد: قیمت نهاده‌های دامی بسیار بالا رفته و دولت در این زمینه تدبیر نکرده و شاید هم تعمدی در کار باشد که حرام و گناه است.
این نماینده مجلس با درخواست از رئیس قوه قضائیه برای ورود به بحث گرانی‌ها و نهاده‌های دامی، گفت: مجلس و کمیسیون‌ها این مسائل را بررسی خواهند کرد و این موضوع دغدغه تک‌تک نمایندگان است. دولت باید به میدان بیاید و مسئولیت بپذیرد.
 
اقتصاد ایران نیازمند جراحی است
وی تأکید کرد: ستاد تنظیم باید با نظارت دقیق بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند. با تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل مشکلات حل شود. نباید با بی‌توجهی مردم در مقابل خودمان قرار دهیم و باید با افراد رانت‌خوار، دلال و سوداگر برخورد شود که نیازمند نظارت بیشتر است.
موسوی گفت: اخیر مجلس یارانه کالاهای اساسی را تصویب کرد که برای خانواده 5 نفری 600 هزار تومان یارانه به‌صورت اعتبار خرید داده می‌شود. متأسفانه قشر ضعیف و کم‌درآمد در کشور کم نیستند و باید برای حل مشکلات اقتصادی تصمیات و اقدامات بنیادی گرفته شود نه مسکن‌وار. اقتصاد ایران نیازمند جراحی است.
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دولت با رأی مردم انتخاب شده و مجلس، دولت را در مقابل خودش نمی‌بیند ولی دولت هم نباید سوءاستفاده و حیات خلوتی برای خودش فراهم کند. متأسفانه در این کشور به نام جمهوری اسلامی قوی، قوی‌تر و ضعیف، ضعیف‌تر می‌شود که نباید چنین رخ دهد زیرا مورد پذیرش اسلام و رهبری نیست.
انتهای پیام
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 20970
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *