800
۰

اختصاصی/ استفاده از ماسک حین ورزش خوب است یا بد؟

بر اساس نتایج دو بررسی صورت گرفته در خصوص کرونا ، افرادی که حین انجام ورزش های شدید ماسک به صورت داشتند،‌ اثرات منفی چندانی مشاهده نکردند. حتی ممکن است این کار مفید هم باشد.
اختصاصی/ استفاده از ماسک حین ورزش خوب است یا بد؟
به گزارش شستون؛ به نقل از بهداشت نیوز،‌ در زمان شیوع کرونا، ورزش یکی از چالش برانگیزترین اقداماتی است که می توان انجام داد. سالن های ورزشی که به دلیل مسقف و شلوغ بودن، مشمول محدودیت ها شده و حتی برخی پارک‌ها و اماکن تفریحی نیز تعطیل شده اند. بسیاری از مسیرهای مناسب پیاده روی مسدود شده و این مساله باعث شده تا هنگام پیاده روی ، قدم زدن، آهسته دویدن یا انجام تمرینات ورزشی دیگر فاصله اجتماعی به درستی رعایت نشود. توصیه های مکرر به استفاده از ماسک نیز می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. 
 
تعداد اندک افرادی که ورزش دائمی می کنند اگر صحبت از تمرینات ورشی سخت  همراه با ماسک بر چهره شود مخالفت می کنند و معتقدند این کار موجب تعریق صورت،  تنفس سخت و خستگی بیشتر بدن می شود. آنها می گویند ما می توانیم زمان و مکان ورزش یا دویدن و حتی اتومبیل‌رانی خود را عوض کنیم و به ساعاتی منتقل کنیم که افراد کمتری در آن محیط حضور دارند تا بتوان بدون استفاده از ماسک، تحرک و ورزش انجام دهیم. 
 
نتایج یک بررسی برای ما که پذیرفته ایم استفاده از ماسک حین ورزش دشوار و ناخوشایند است،‌ قابل تامل است. این بررسی اعلام می دارد که انواع ماسک، چه پارچه ای چه جراحی و حتی N۹۵ تاثیری منفی بر بدن حین ورزش های سنگین ندارد. این یافته می تواند برای افرادی که ورزش مرتب و دائمی انجام می دهند امیدوارکننده باشد چرا که آنها مطمئن می شوند که می توانند در هفته ها و ماه های آینده نیز فعال باشند؛ هفته ها و ماه هایی که ویروس کرونا همچنان باقی است و ممکن است تشدید شود. 
 
بخش اعظمی از اطلاعات ما در خصوص تاثیرات استفاده از ماسک در هنگام ورزش به معلومات قدیمی باز می گردد. در بررسی های قبلی تحقیقات دقیق چندانی انجام نشده است.  این بررسی ها عمدتاً بر روی کارکنان بخش های درمانی و بهداشتی  هنگام راه رفتن و فعالیت با ماسک یا محافظ صورت متمرکز بود تا مشخص شود آیا فعالیت در حالی که ماسک یا شیلد دارند ، بر تفکر یا سایر توانایی های آنها تأثیر می گذارد یا خیر. 
 
در دو بررسی جدیدی که در این زمینه انجام شده میزان ضربان قلب، فشار خون، اشباع اکسیژن، میزان تنفس و مقدار دی اکسید کربن خود هنگام پیاده روی آهسته و تند، دویدن آهسته و تند اندازه گیری شده است. این معیارها با استفاده از ماسک های پارچه ای،  N۹۵ و جراحی تخمین زده شده است. تمامی این موارد حین دوچرخه سواری ، موتورسواری و اتومبیل رانی نیز برررسی شد.  پس از آن، دانشمندان پاسخ های فیزیولوژیکی و ذهنی تمامی این افراد را در هنگام تحرک و فعالیت با ماسک و بدون ماسک با یکدیگر مقایسه کرده  و تغییرات کمی یافتند. ماسک زدن باعث نشده بود که دوچرخه سوار یا فردی که میدود احساس خستگی بیشتری داشته باشد و زودتر خسته شود.
 
 
تنها اثر قابل توجه از ماسک های N95 بود که مقداری از میزان دی اکسید کربن را در تنفس موتورسواران افزایش داد ، احتمالاً به این دلیل که ماسک ها خیلی محکم هستند. اما هیچ یک از موتورسواران از تنگی قفسه سینه ، سردرد یا سایر مشکلات تنفسی شکایت نکردند.
 
در نهایت می توان اینگونه نتیجه گرفت که طبق یافته های این دو بررسی،  هر کسی که در استفاده از ماسک در هنگام ورزش مردد است باید این کار را امتحان کند و خواهد دید که مشکل جسمی برایش ایجاد نمی شود؛ اگرچه ماسک N95 بدلیل ضخامت آن بهتر است استفاده نشود زیرا سطح دی اکسید کربن فرد را کمی افزایش می دهد. این ماسک باید فقط برای کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی استفاده شود. 
 
 
 
منبع: New York Times/ نوامبر ۲۰۲۰
مترجم:‌لیلا فرجی
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 21010
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *