800
۰
نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد؛

عدم ساخت پالایشگاه؛ اقدامی که کشور را تحت‌فشار داد/ دلارهای نفتی صرف سرمایه‌گذاری‌ شود، نه بودجه جاری

نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه احتمالاً اوپک پلاس در اجلاس اخیر خود ادامه کاهش تولید نفت را تصویب خواهد کرد، گفت: متأسفانه تفکری در سال‌های اخیر در کشور حاکم شد که دولت نباید پالایشگاه بسازد اما این نگرش باعث شد کشور در این شرایط تحریمی، تحت‌فشار قرار بگیرد.
عدم ساخت پالایشگاه؛ اقدامی که کشور را تحت‌فشار داد/ دلارهای نفتی صرف سرمایه‌گذاری‌ شود، نه بودجه جاری
به گزارش شستون؛ محمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در مورد افزایش قیمت طلای سیاه به بالای 48 دلار، اظهار کرد: سه عامل در افزایش اخیر قیمت نفت مؤثر است؛ نخست حملات هوایی اخیر یمنی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان است.
وی افزود: عامل دوم مربوط به بحث کرونا است که اعلام شده ساخت واکسن آن در حال نهایی شدن است و احتمالاً به‌زودی می‌توان از واکسن آن استفاده کرد که این موضوع در رشد قیمت نفت خیلی مؤثر است، زیرا اگر این ویروس کنترل شود، تقاضای نفت هم بالا افزایش خواهد یافت.
 
احتمال تمدید ادامه کاهش تولید نفت در اجلاس اوپک پلاس
این کارشناس بازار نفت با اشاره به اجلاس اوپک و اوپک پلاس برای تمدید کاهش تولید نفت گفت: در این اجلاس احتمالاً اوپک پلاس بر ادامه کاهش تولید توافق می‌کند و این موضوع و دو عامل دیگر باعث بهبود و افزایش قیمت شده است؛ و اگر این عوامل محقق شود در افزایش قیمت مؤثر است، افزایش قیمت نفت در تقویت درآمدهای صادرکنندگان مانند کشور ما مؤثر خواهد بود.
خطیبی در خصوص صادرات فرآورده‌های نفتی کشورمان در سال جاری بیان کرد: بهتر است روی صادرات فرآورده‌ها به‌جای فروش نفت خانم تمرکز کنیم و باید با ساخت پالایشگاه‌های جدید در این زمینه قدم برداریم؛ زیرا فراورده‌های نفتی نخست باعث جلوی گیری از خام‌فروشی می‌شود و ارزش بیشتری نسبت به نفت دارد و دوم اینکه کشور از این طریق می‌تواند درآمد بیشتری نسبت به فروش نفت به دست بیاورد.
وی تصریح کرد: ما در تحریم علیه کشور مشاهده کردیم که فرآورده‌های نفتی را به‌راحتی می‌توانیم صادر کنیم ولی در مورد نفت خام این‌گونه نیست. مشکل اصلی ما هم فروش و صادرات نفت خام است، اما تحریم پذیری فرآورده‌ها خیلی کمتر است و برای کشور و اقتصاد ملی ما ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
 
باید به سمت تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی برویم/ تفکری که کشور را به عقب برد
نماینده اسبق ایران در اوپک اضافه کرد: تجربه دو تحریم اخیر نشان داد که ما نفت خام را در زمان تحریم به سختی می‌توانیم بفروشیم ولی در فرآورده‌ها این‌گونه نیست و خیلی بهتر از نفت خام به فروش می‌رود و اثر تحریم روی آن خیلی کمتر است؛ همچنین باعث ایجاد اشتغال خواهد شد و اقتصاد ایران را تقویت می‌کند.
خطیبی با بیان اینکه باید به سمت تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی برویم، در پاسخ به این سؤال که چرا به سمت این گزاره نرفتیم، گفت: متأسفانه تفکری در کشور حاکم شد که گفتند دولت نباید این کار را انجام دهد و بخش خصوصی باید پالایشگاه بسازد.
وی توضیح داد: پالایشگاه سازی سرمایه خیلی بالایی می‌خواهد و بخش خصوصی در کشور ما فاقد چنین سرمایه‌ای است. حاصل آن تفکر این شد که دولت از پالایشگاه سازی کنار کشید؛ البته بخش خصوصی آمد و مجوزهای متعدد گرفت ولی هیچ‌کدام به دلیل ضعف در توان مالی نتوانست پالایشگاه بسازند.
کارشناس بازار نفت تأکید کرد: دولت و وزارت نفت باید این تفکر اشتباه را کنار بگذارد و در زمینه پالایشگاه سازی وارد شوند و بعد از ساخت و بهره‌برداری سهام آن را در بورس عرضه کند و بفروشند.
خطیبی با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند پترو پالایشگاه‌ها را بسازد، گفت: بخش خصوصی توان ساخت پالایشگاه‌های بزرگ مانند تهران یا اصفهان با خوراک روزانه 200 هزار یا 300 هزار بشکه را ندارد و بهتر است وزارت نفت وارد این موضوع شود و درآمد کسب کند.
 
بخش خصوصی می‌تواند با ایجاد کنسرسیوم در ساخت پالایشگاه مشارکت کند
وی عنوان کرد: البته بخش خصوصی می‌تواند با ایجاد کنسرسیوم توان مالی خود را فراهم کند ولی این اتفاق تاکنون رخ نداده است.
نماینده اسبق ایران در اوپک افزود: این تفکر اشتباه است که دولت خودش را کنار بکشد و از بخش خصوصی انتظار داشته باشد که به‌تنهایی پالایشگاه بسازد که دیدم نشد.
خطیبی بیان کرد: نباید فقط نگرش اقتصادی به پالایشگاه سازی داشته باشیم که این موضوع اقتصادی است و بخش باید خصوصی وارد شود زیرا صنعت پالایشی منهای اقتصادی بودن، بحث استراتژیک و امنیتی برای کشور دارد و کشور به فرآورده و درآمد نیاز دارد و بحث اقتصادی صفر نیست و باعث می‌شود که دولت خود را کنار نکشد و وارد موضوع شده و بخش خصوصی را هم تقویت کند.
وی ادامه داد: این نگرش در سال‌های اخیر درست نبود و اگر پالایشگاه‌های متعددی ساخته و داشتیم در شرایط تحریم این‌همه تحت‌فشار قرار نمی‌گرفتم زیرا نفت خام را نتوانستیم بفروشیم و کشور تحت‌فشار قرار گرفت.
 
باید نفت را بودجه جدا کنیم/ دلارهای نفتی صرف زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها شود
کارشناس بازار نفت در مورد نقش نفت در بودجه گفت: اگر اوپک پلاس در جلسه پیشرو در مورد کاهش تولید توافق کند، قیمت‌ها هم افزایش خواهد یافت و درآمدهای نفتی کشور بیشتر خواهد شد و اگر چنین نشود، قطعاً در قیمت‌های نفت مؤثر است و باید منتظر نتایج این جلسه باشیم.
خطیبی با تأکید بر اینکه باید نفت را بودجه جدا کنیم، گفت: در این صوت بودجه سالم‌تری خواهیم داشت زیرا درآمدهای نفتی پُرنوسان است و میزان فروش آن مشخص نیست، اینها بودجه را دچار نوسان شدید می‌کند.
وی اضافه کرد: با توجه به تجربیات سال‌های اخیر بهتر است بودجه را غیرنفتی ببندیم و هر میزان که توانستیم بفروشیم، درآمد آن را به صندوق توسعه ملی واریز و صرف زیرساخت‌ها کنیم ولی اگر روی ارقام نفت در بودجه حساب کنیم و این امر محقق نشود، سبب کسری بودجه شده و آثار تورمی دارد.
نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: کسی با فروش نفت مخالف نیست و درآمدهای نفتی برای کشور مفید است اما نباید صرف هزینه‌های جاری شود و باید آن سرمایه‌گذاری کنیم که باعث تقویت و رشد اقتصاد ایران خواهد شد.
انتهای پیام/
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 21044
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *