800
۰

اختلالات ایمنی، نشانه کمبود این ویتامین در بدن است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اختلالات ایمنی یکی از علائم و نشانه های کمبود روی در بدن است که باید در شرایط کنونی به ویژه در زنان باردار جدی تلقی شود.
اختلالات ایمنی، نشانه کمبود این ویتامین در بدن است
به گزارش شستون؛ به نقل از بهداشت نیوز، مریم خدابنده یادآور شد: مصرف غذاهای غنی از روی شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی و غلات کامل حبوبات و تخم مرغ است که از مصرف این مواد غذایی پر خاصیت و معجزه آسا نباید غافل شد . 
خدابنده افزود: ویتامین b۱۲ یکی از ویتامین های مورد نیاز و مهم در بدن است و کمبود آن باعث پیشرفت سریع عفونت های ویروسی می شود، بنابراین در شرایط کنونی باید از مزایای این ویتامین به طور قابل توجهی با دستور پزشک بهره مند شد .
 وی توضیح داد: تامین ویتامین b۱۲ از طریق منابع غذایی آن نظیر پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی ،ماکیان،  تخم مرغ و لبنیات امکان پذیر است.
وی اظهار داشت: نیاز به ویتامین های گروه ب برای متابولیسم ، سوخت و ساز و هنگام تب افزایش می‌یابد که باید از منابع غذایی آن نظیر سبزی ها به ویژه سبزیهای برگ سبز، زرده تخم مرغ و مغزها استفاده کرد.
وی به اهمیت دریافت مناسب مواد غذایی حاوی ویتامین دی اشاره کرد و یادآورشد : با مصرف روزانه ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن خود کمک کنید .
خدابنده اضافه کرد : مصرف ویتامین c باعث جذب بهتر آهن در بدن می شود، بنابراین بهتر است از منابع این ویتامین که در گیاهان و میوه هایی نظیر فلفل ها سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج سبزی خوردن گوجه فرنگی ،انبه، لیمو، توت فرنگی ، انواع کلم ، سیب زمینی مرکبات و کیوی یافت می‌شود استفاده کرد .
به گفته این عضو هیات علمی ویتامین سی به جذب ذخیره آهن در بدن کمک می کند و کمبود آن منجر به تضعیف سیستم ایمنی و کم خونی می شود ، بنابراین منابع غذایی این ویتامین که به دو شکل منابع غذایی حیوانی که در قلوه زرده تخم مرغ شیر و لبنیات پرچرب کره و در منابع حیوان گیاهی در میوه های رنگی اسفناج کاهو هویج زردآلو طالبی موز انگور و مرکبات وجود دارد باید بهره مند شد.
وی به نقش مهم ویتامین ای در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و ضرورت مصرف آن در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: ویتامین ای علاوه بر داشتن فعالیت آنتی اکسیدانی به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که این ویتامین در روغن برخی از گیاهان یافت می شود و برای دریافت آن می توان از انواع آجیل شامل فندق بادام گردو به همراه اسفناج کلم پیچ و سیب زمینی که دارای مقادیر فراوانی از این ویتامین هستند استفاده کرد .
وی عنوان کرد: رعایت رژیم غذایی مناسب با مراجعه و مشاوره  به متخصصین و مشاوران تغذیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی کند.
 
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب: 21103
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *