800
۰
نیویورک تایمز گزارش داد:

تعلل آمریکا در تامین واکسن کرونا برای شهروندانش و تقلای دیرهنگام برای جبران آن

آمریکا که پیشتر فرصت خرید واکسن کرونا را از دست داده بود، حالا در تلاش برای جلوگیری از فروش آن به طرف‌های خارجی است.
تعلل آمریکا در تامین واکسن کرونا برای شهروندانش و تقلای دیرهنگام برای جبران آن
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: قبل از اینکه واکسن کرونا شرکت فایزر در آزمایش‌های بالینی ماه گذشته خود بسیار موفق عمل کند، این شرکت به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، فرصت داد تا واکسن بیشتری را از ۱۰۰ میلیون دوزی که این شرکت داروسازی با فروش آن به دولت در چارچوب قرارداد یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلاری ماه‌ها قبل توافق کرد، خریداری کند. اما به گفته منابع آگاه و نزدیک به این مذاکرات، دولت ترامپ هرگز این قرارداد را منعقد نکرد؛ موضوعی که اکنون سوالات زیادی را در این خصوص مطرح کرده است که آیا آمریکا به سایر کشور‌ها امکان داد تا جای آمریکا را بگیرند.
در حالی که دولت ترامپ تلاش دارد تا دوز‌های بیشتری از این واکسن را خریداری کند، دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در نظر دارد دستور اجرایی را صادر کند که بر اساس آن تا زمانی که آمریکایی‌ها واکسن دریافت نکرده‌اند، سایر کشور‌ها واکسن آمریکا را دریافت نخواهند کرد.
اما به گفته مقامات بلندپایه دولت ترامپ در روز دوشنبه، به نظر می‌رسد که این دستور اجرایی کارایی واقعی ندارد و نمی‌تواند تامین دوز‌های واکسن کرونا آمریکا را افزایش دهد.
این واکسن که به طور مشترک از سوی شرکت داروسازی (آمریکایی) فایزر و شریک آلمانی آن «بیوان تک» تولید می‌شود در واقع یک درمان دو-دوزی است بدان معنا که ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تنها برای واکسیناسیون ۵۰ میلیون آمریکایی کافی است. انتظار می‌رود این واکسن بزودی تا آخر هفته مجوز استفاده اضطراری در آمریکا را دریافت کند و واکسن دیگری که شرکت مدرنا آن را تولید کرده است نیز احتمالا به زودی مجوز استفاده اضطراری را دریافت خواهد کرد.
بیشتر بخوانید
انگلیس در نظر دارد روز سه‌شنبه واکسیناسیون با واکسن فایزر- بیوان تک را آغاز کند و به این ترتیب این کشور اروپایی، اولین کشور غربی است که واکسیناسیون گسترده کرونا را آغاز می‌کند.
در تاریخ ۱۱ نوامبر – ۲۱ آبان ماه- دو روز پس از این که شرکت داروسازی فایزر برای نخستین بار نتایج اولیه آزمایش‌های خود را اعلام کرد مبنی بر این که واکسن آن بیش از ۹۰ درصد موثر بوده است؛ اتحادیه اروپا اعلام کرد که قرارداد خرید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن را با شرکت فایزر و بیوان تک نهایی کرده است؛ قراردادی که آن‌ها گفتگو درباره آن را ماه‌ها قبل شروع کردند.
انتقال محموله‌های واکسن تا پایان سال احتمالا شروع می‌شود و این قرارداد شامل گزینه‌ای برای خرید ۱۰۰ میلیون دوز بیشتر واکسن است.
سخنگوی سازمان بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دولت ترامپ یک فرصت مهم را برای به دست آوردن دوز‌های بیشتر واکسن کرونا برای آمریکایی‌ها از دست داده است، گفت: «ما اطمینان داریم که ۱۰۰ میلیون دوز واکسن شرکت فایزر را که در قرارداد درباره آن توافق شده است در اختیار خواهیم داشت و علاوه بر آن امکان واکسن‌های بیشتری را هم خواهیم داشت.»
برخی منابع آگاه در این خصوص گفتند دولت آمریکا در ماه ژوئیه گذشته در واقع این امکان را پیدا کرد که ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دوز اضافی واکسن را درخواست دهد، اما به رغم هشدار‌های مکرر مقامات شرکت داروسازی فایزر و درخواست‌ها برای پیش خرید دوز‌های بیشتر واکسن؛ دولت ترامپ این پیشنهاد را رد کرد.
شرکت داروسازی فایزر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هر دوز اضافی بیش‌تر از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن، منوط به انعقاد قرارداد جداگانه و قابل قبول از سوی هر دو طرف است و این شرکت قادر به اظهار گفتگو‌های محرمانه‌ای نیست که ممکن است با دولت آمریکا داشته باشد.
خرید عمده جهانی این واکسن‌ها قبلاً از سوی کشور‌های ثروتمندی مانند آمریکا، کانادا، انگلیس و کشور‌های اروپایی صورت گرفته است که این امر منجر به انتقاداتی درباره عقب ماندن مردم در کشور‌های کم درآمد یا سطح درآمدی متوسط شده است.
آمریکا از مشارکت در ابتکار جهانی موسوم به نام «کوواکس» به معنای طرح دسترس جهانی واکسن خودداری کرده است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 21149
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *