800
۰
مرهمی اندک بر زخمی عمیق؛

کارت تورلیدری تخریبگر آثار باستانی سیستان برای همیشه باطل شد/ کاوش های اضطراری در دستور کار پژوهشکده باستان شناسی کشور

با پیگیری‌های رسانه‌ای و واکنش دستگاه‌های مسئول، فرد تخریبگر آثار باستانی سیستان برای همیشه از داشتن کارت تورلیدری محروم شد و پیگیری‌های دیگر در این زمینه از سوی ارگان‌های مسئول در حال انجام است.
کارت تورلیدری تخریبگر آثار باستانی سیستان برای همیشه باطل شد/ کاوش های اضطراری در دستور کار پژوهشکده باستان شناسی کشور
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، پس از انتشار کلیپ و عکس هایی در فضای مجازی از یک کاربر اینستاگرام که اقدام به تخریب آثار باستانی سیستان کرده بود، 17 آذرماه گزارشی با عنوان ذبح میراث فرهنگی به قیمت افزایش لایک و فالوور/ برخورد قضایی در انتظار تخریب کنندگان آثار باستانی سیستان در این پایگاه خبری منتشر شد.
 
در این گزارش علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه فرد مذکور کاربر اینستاگرام است و هیچگونه هماهنگی با این اداره کل نداشته و کاملا سرخود به منطقه ورود کرده است، افزود: این مناطق جزو آثار باستانی حفاظت نشده است و با این فرد و راهنمای محلی برخورد قضایی می شود تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

با توجه به اینکه اقدام این کاربر اینستاگرام در فضای مجازی احساسات دوستداران میراث فرهنگی استان را جریحه دار کرد، خبرنگار ما در خصوص اقدامات انجام شده در این زمینه پیگیری هایی انجام داد.
 
اقدام قضایی و حقوقی انجام می شود
 
روح الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: پس از اطلاع از این اقدام کاربر اینستاگرام پیگیری لازم و اقدامات حقوقی انجام شد.

وی ادامه داد: تخریب ها و کارهای انجام شده در یک محوطه باستانی رخ داد و نیاز به پیگیری دارد، وزارت میراث فرهنگی و طبیعتا پژوهشکده باستان شناسی کشور حتما پیگیری خواهد کرد و اقدام قضایی و حقوقی مربوطه را انجام می دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: در عین حال برنامه ای در حال تنظیم است و به چند محوطه ای که این اتفاقات در آن رخ داده است از نزدیک کارشناس اعزام و بررسی شود و زمینه ای را فراهم می کنیم که در یکی دو محوطه اقدامات اضطراری و پژوهشی انجام شود.
 
رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور عنوان کرد: آن گونه که از عکس ها مشخص بود مواد و آثار فرهنگی که در منطقه وجود داشت ظاهرا در اثر فرسایش بادی در معرض دید قرار گرفته و باید برنامه پژوهشی لازم انجام شود و اگر نیاز به کاوش های اضطراری باشد حتما آن را انجام خواهیم داد که برای این کار برنامه ریزی می شود.
 
شیرازی در خصوص اظهار نارضایتی جامعه باستان شناسی مبنی بر سختی ورود آن ها به این مکان های باستانی خاطرنشان کرد: مجوزها برای ورود این کاربر اینستاگرام از طرف پژوهشکده به هیچ وجه صادر نشده و تا جایی که اطلاع دارم اداره کل میراث فرهنگی استان هم این مجوز را صادر نکرده است.
 
دسترسی به محوطه های باستانی مرزی سخت است
 
وی ادامه داد: سیستان از لحاظ محوطه های باستانی و تعداد آن ها بسیار غنی است و در حدود هزار و 500 محوطه باستانی در بخش های جنوبی و شمالی دشت سیستان وجود دارد برخی از آن ها در مجاورت مناطق مرزی هستند و دسترسی و تردد به آن ها بسیار سخت است.
 
رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور گفت: در برخی مکان ها از جمله شهر سوخته، محوطه های اقماری نظیر تپه طالب خان، صادق و ... کاوش های باستان شناسی در حال انجام است و نمی توانیم همه محوطه های باستانی را کاوش کنیم.
 
شیرازی ادامه داد: درست نیست که همه این محوطه ها کاوش شود، ما باید آن ها را حفظ و نگهداری کنیم و بخشی از آن ها به آیندگان تعلق دارد و باید برای آن ها حفظ و نگهداری شود زیرا آن ها هم از این موضوع سهمی دارند.
 
وی تصریح کرد: پژوهش های باستان شناسی در آینده از روش ها و امکانات و تجهیزاتی پیشرفته ای استفاده خواهد کرد و پژوهش های باستانی را بر اساس آن سوالاتی که در ارتباط با منطقه باستانی سیستان وجود دارد برنامه ریزی می کنیم.
 
رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور گفت: کار این کاربر ایستاگرام در تخریب آثار باستانی سیستان را به شدت محکوم می کنیم و اصلا درست نبوده و باید پیگیری های لازم در این زمینه صورت بگیرد.
 
پیگیری های لازم در حال انجام است
 
علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان هم در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: از سه شنبه تا پنج شنبه هفته گذشته مراحل قضایی مربوط به این اقدام کاربر اینستاگرام را پیگیری می کردیم.
 
وی ادامه داد: نماینده حقوقی این اداره کل با وی شکایتی را تنظیم کرد و دستور دادستان را گرفتند و دادستان به پلیس فتا دستور داد و پلیس حقیقات خود را با طرح سوالاتی از وی انجام داد و پیگیری های لازم در این زمینه را انجام می دهیم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: بلد محلی هیچ ارتباطی به میراث فرهنگی ندارد، کارت، مجوز تورلیدری و لیدری ندارد و کاربر اینستاگرام از تهران با وی ارتباط پیدا کرد.
 
جلالزایی اظهار کرد: این راهنمای محلی فقط از مرزبانی مجوز گرفته، حتی با ادارات کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیچ گونه هماهنگی نشد که در ویدئوی منتشر شده از این کاربر اعلام شده بود کاش با  میراث فرهنگی هماهنگ می کردم.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: کار خلافی که این کاربر اینستاگرام انجام داده برای هر فرد دیگری هم دبه راحتی در دسترس است، چون بدون هماهنگی به آن محوطه تاریخی رفته و سختگیری ها و نظارت های میراث فرهنگی وجود نداشت و چون بدون مجوز رفته بود ملزم به رعایت بایدها و نبایدها نبود و به راحتی به این کار پرداخته است.
 
وی ادامه داد: بایدها و نبایدها را بارها در جلسات مختلف به مدیران شهرستانی خود متذکر کردیم و این موارد اخیرا دوباره به روسای شهرستان ها، کارشناسان ارشد، لیدرها و تورلیدرها اعلام شده است.
 
 
 
کارت تورلیدری تخریبگر آثار باستانی برای همیشه باطل شد
 
جلالزایی بیان کرد: من هم عقیده هستم که این اتفاقات در برخی از مکان های گردشگری، میراث فرهنگی و گردشگری ما رخ می دهد، اما همه این سختگیری هابرای سلامت کاری فرد یا افرادی است که در آن محدوده ها حضور دارند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: اگر این فرد در نقطه ای که رفته مین گذاری شده بود در صورت انفجار سخت گیری ما ارزش خود را نشان می داد.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: در اقدام برای برخورد با این کاربر اینستاگرام، کارت تورلیدری وی برای همیشه باطل شده است، یک لیدر، تورلیدر و فردی که در صنعت گردشگری در حال فعالیت است برای رسیدن به این مرحله سختی های زیادی را از جمله گذراندن زبان های و آزمون های انگلیسی و ... پشت سر گذاشته است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: یک اقدام نابخردانه سبب محرومیت دائمی این کاربر از فعالیت های تورلیدری شده است و نظیر این اقدامات می تواند جلوی کارهای افرادی شبیه به وی را بگیرد تا دست به تخریب میراث فرهنگی نزنند.
 
انتهای پیام/
 
 
 
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 21233
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *