800
۰
گزارشی از همت والای یک بانوی کارآفرین؛

ایجاد اشتغال خانگی برای ۲۰۰ نفر در شرقی ترین نقطه ایران/ آموزش مهم ترین رکن پیشرفت زنان روستایی در حوزه کارآفرینی و‌ توانمندسازی

با تلاش و همت خستگی ناپذیر یک بانوی کار آفرین در استان سیستان و بلوچستان برای ۲۰۰ نفر از افرادی جویای کار، ایجاد شغل شد.
ایجاد اشتغال خانگی برای ۲۰۰ نفر در شرقی ترین نقطه ایران/ آموزش مهم ترین رکن پیشرفت زنان روستایی در حوزه کارآفرینی و‌ توانمندسازی
به گزارش شستون، گل ثنا ارباب به عنوان  مربی صنایع دستی در اداره میراث فرهنگی و گردشگری و راهبر شغلی در اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان سراوان فعالیت دارد.

وی چندین سال قبل مربی صنایع دستی در مرکز نور بهزیستی بوده که به معلولین و فرشتگان زمینی  هنر سکه دوزی و سوزن دوزی را آموزش می داد و در سال۹۷- ۹۶  در نمایشگاه برج میلاد به عنوان بانوی کارآفرین برتر انتخاب شده است.

این بانوی کارآفرین و فعال در حوزه صنایع دستی شهرستان سراوان به خبرنگار ما گفت: با اینکه رشته تحصیلی ام‌ مدیریت بوده ولی از کودکی علاقه زیادی به صنایع دستی و هنر داشتم.

ارباب افزود: قریب به ۱۰ سال است در رشته های مختلف صنایع دستی فعالیت دارم؛ نمایشگاه های بین المللی زیادی در شهرهای تهران اصفهان، مشهد، چابهار و ... حضور داشتم که در سه سال متوالی سراوان رتبه یک کشوری را در نمایشگاه بین المللی تهران کسب کرد.

به گفته وی راز موفقیت و کسب رتبه توسط سراوان در جشنواره های صنایع دستی همکاری و تعاون بین صنعتگران و سفالگران وجود پیشکسوتانی مثل شهین سرداربر و حاج خانم امیر مردای است که به عنوان استاد راهنما یاریگر بانوان شهرستان هستند.
 
اشتغال زایی برای 200 نفر در سراوان

این بانوی کارآفرین خاطر نشان کرد: از سال ۹۷ فعالیتش را به صورت رسمی تر شروع کرده و با ثبت شرکت صنایع دستی برای بیش از ۲۰۰ نفر به صورت مشاغل خانگی ایجاد اشتغال کرده که بیش از  ۵۰ نفر از افراد شاغل مددجوی کمیته امداد هستند‌.

ارباب اذعان کرد: در مجتمع صنایع دستی به صورت مجتمع چند منظوره از جمله کارگاه های تولیدی و توزیعی و همچنین فروشگاه و نمایشگاه دایمی برای عرضه محصولات هنرمندان فعالیت خود را آغاز کرده ایم.

وی صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان به خصوص سراوان بزرگ را از اصیل ترین صنایع دستی های جهان برشمرد که قدمت برخی از آنها مانند سفال کلپورگان به هفت هزار ساله می رسد.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: هنر حصیربافی، سکه دوزی و سوزن دوزی نیز در این منطقه رواج دارد  که در هر خانه حداقل دو سوم افراد خانواده با هنرها بومی و قدیمی آشنایت دارند و در حال ترویج این هنر ها هستند؛ لکن کمبود امکانات و خدمات آموزشی در روستاها و همچنین عدم آشنایی زنان روستایی و شهری با مفاهیمی همچون کارآفرینی تعاون و همکاری از عمده مشکلات هنرمندان روستایی این مناطق به شمار می رود.
آموزش مهمترین رکن در پیشرفت زنان روستایی

ارباب آموزش را یکی از مهمترین ارکان در پیشرفت زنان روستایی به منظور توانمندسازی این هنرمندان جهت بالا بردن بهره وری و آموزش مهارت های مرتبط با علایق و استعداد زنان روستایی و شهری دانست و اضافه کرد: به عنوان راهبر شغلی  هنرمندان شهرستان سعی کردم در زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی در شبکه های جهانی کارآفرینی، آموزش و مشاوره های بازاریابی جهت توسعه پایدار و صادرات صنایع دستی؛ شرکت کردن در نمایشگاه های بین المللی در کنار این عزیزان باشم.

وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: در حد توان خود در شناساندن هنر هنرمندان و صنعتگران شهرستان در داخل و خارج از کشور تلاش خواهد کرد در همین راستا  با ارتباط برقرار کردن با مدیر شرکت های خارج از استان، ارتباط با انجمن ها و ارزیابی عملکرد بازاریابی و سعی در تفاهم نامه با شرکت های خلاق، شناسایی نیاز اساسی بازار و شناسایی کالاهای مکمل و جانشین تا حدودی تونسته اند بسیاری از مشکلات بازاریابی و فروش را حل کنند‌.

این بانوی کارآفرین سراوانی اظهار امیدواری کرد با همکاری و تعاون بین هنرمندان و همه صنعتگران با تلاش همه جانبه مثمر ثمر واقع شوند تا شاهد روزی باشند که هیچ جوان و هنرمندی بیکار نباشند.

ارباب کارآفرینی را یکی از بهترین عملکرد ها برای ریشه کن شدن آسیب های اجتماعی، کاهش و یا از بین بردن فقر اجتماعی عنوان کرد.


انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 21265
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *