800
۰

مزایا و معایب برگزاری انتخابات به صورت پستی و الکترونیک/ زیرساخت های برگزاری انتخابات مدرن فراهم است؟

برگزاری انتخابات با شیوه های جدید هم خود یک تجربه نو است و هم اینکه ممکن است با مشکلاتی روبرو شود اما مهم اینجاست که به گونه ای تدابیر لازم اتخاذ شود که مشکلات به حداقل و حتی به نقطه صفر برسد.
مزایا و معایب برگزاری انتخابات به صورت پستی و الکترونیک/ زیرساخت های برگزاری انتخابات مدرن فراهم است؟
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شیوع ویروس کرونا و راه های پیشگیری آن سبب ساز بروز یک سبک زندگی جدید در بشر شده است. شیوع این بیماری ویروسی حالا بسیاری از معادلات سیاسی و اقتصادی و ... را تحت شعاع خود قرار داده است.
به سبب اینکه این موضوع ارتباطات بشر را برای قطع زنجیره انتقال با چالش روبرو کرده و فاصله اجتماعی اولین راه پیشگیری از این بیماری است، به طور کاملا پیچیده و متنوعی شاهد تغییر در ساختارهای مختلف هستیم. یکی از ساختارهای مهمی که با تغییراتی روبرو شده است برگزاری انتخابات و فرآیند چرخش قدرت در سیستم های دموکراتیک است.
اخیرا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد که در آن شیوه های تازه ای جهت اخذ رای بکار گرفته شد. از جمله رای الکترونیک و رای پستی و مدت دار کردن انتخابات و شمارش آرا از جمله این موارد بود تا به نوعی با افزودن فاصله اجتماعی از شیوع این بیماری جلوگیری شود اما برای برگزاری انتخابات به شیوه هایی که به آن اشاره شد و یا ترکیبی از این شیوه ها چالش ها و مواردی مترتب است که به آنها در ادامه اشاره می کنیم و به نوعی نسبت به برگزاری انتخابات با این روشها نکات پیش گیرانه در ایجاد اختلال و مشکل را مطرح می کنیم. 
 
آرای پستی و مدت دار انتخابات
یکی از روش های رای گیری در انتخابات رای پستی است. موضوعی که در کشوری مثل آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و افراد از خانه های خود توانستند به صورت پستی آرای خود را در صندوق های پست بریزند و درواقع صندوق پستی و صندوق رای با هم یکی شدند. در این زمینه اما مشکلات مختلف خصوصا در انتخابات آمریکا بوجود آمد. ترامپ که نامزد بازنده این انتخابات بود ادعا کرد که حتی مردگان نیز در این شیوه رای گیری شرکت کرده اند و تقلبی گسترده در این حوزه صورت گرفته است.
 
هر چند که سیستم برگزار کننده انتخابات آمریکا سعی کرد با بازشماری آرا این شبهات را رفع کند اما در فضای رسانه ای هنوز مسائلی مبنی بر تقلب و جابه جایی آرا مطرح می شود.
 
از سوی دیگر رای پستی هم فرآیند برگزاری انتخابات را و هم شمارش آرا را طولانی مدت می کند که در این زمان بایستی افکارعمومی و خصوصا رسانه ها نسبت به این موضوع آماده و مهیا باشند و با توجه به اینکه حساسیت دوران انتخابات چه از لحاظ امنیتی و چه از لحاظ اجتماعی بسیار بالاست و فضا هیجانی و ملتهب است، نامزدهای انتخاباتی بایستی نسبت به اعمال التهاب آفرین مانند اعلام زودتر از موعد پیروزی در انتخابات و ... خودداری کنند و نسبت به پذیریش نتیجه شمارش آرا فرمانبردار باشند.
 
آرای الکترونیک و خطر پاک شدن اسناد انتخابات
آرای الکترونیک نیز چند سالی است به صورت آزمایشی در چند شهر کشورمان برگزار می شود. برگزاری الکترونیک آرا باعث کم شدن بسیاری از مشکلات رای گیری و شمارش آرا  شده است. همچنین افراد می توانند از راه دور در انتخابات شرکت کنند و یکی از راه های مطلوب رای گیری محسوب می شود که کشورمان نیز دراین عرصه البته به صورت محدود تجربیاتی دارد.
 
یکی از مواردی که در این حوزه وجود دارد این است که رای گیری مکتوب نسبت به رای گیری الکترونیکی دارای یک سند و مدرک است و زمانی که نامزدی نسبت به نتیجه شمارش آرا معترض می شود، اقدام به بازشماری آرا می شود.
 
اینکه سیستم الکترونیکی چه امکاناتی برای این امر دارد و اگر نامزدی معترض نتایج آرا شود چه اقدامی برای مجاب کردن و عدم بروز التهاب در این زمینه بعد از انتخابات صورت می گیرد و همچنین برای عدم دخالت هکرها و ایجاد مشکل در سیستم در زمینه اخلال آن چه تدابیری اندیشیده می شود، سئوال بزرگی است که برگزاری انتخابات به این روش را با اما و اگرهای فراوانی روبرو کرده است.
 
زیرساخت های انتخاباتی برای رای گیری الکترونیک
موضوع مهم در عرصه برگزاری انتخابات به شیوه هایی مانند پستی و الکترونیکی این است که آیا زیرساخت های فنی و آموزشی در این حوزه وجود دارد.
 
از یک طرف برگزاری انتخابات به این شیوه ها بایستی با فراهم بودن زیرساخت های فنی همراه شود. سیستمی که اختلال در آن به حداقل و حتی صفر برسد؛ چراکه هر نوع اختلالی در برگزاری انتخابات ممکن است باعث ایجاد التهابات دیگر شود. از سوی دیگر  سئوال اینجاست در رای پستی مردم ایران چگونه می توانند بدون مراجعه به مراکز پستی اقدام به رای دادن کنند.
 
همچنین ایا زیرساخت های پستی مانند صندوق رای به اندازه کافی وجود دارد و جمع آوری آرا از صندوق های پست با امنیت و مراقبت لازم روبروست.
 
از دیگر سو باید پرسید از لحاظ اموزشی مردم می توانند به گونه ای موارد رای گیری را به درستی اجرا کنند تا در برگزاری آن شاهد انحراف و اشتباه نباشیم یا اینکه فرد رای دهنده اطمینان حاصل کند که رای او حتما به درستی اخذ و شمرده می شود.
 
از سوی دیگر فرایند شمارش آرا و مراحل مختلف آن با توجه به اینکه کشورمان تنها تهران و شهرهای بزرگ نیست و بسیاری از مردم از روستاها آرای خود را به صندوق رای می اندازند، بایستی به گونه ای عمل شود که هیچ گونه اخلالی در سیستم رای گیری ایجاد نشود.
 
مزایا و معایب رای گیری الکترونیک و پستی و اتخاذ تدابیر لازم 
به هر جهت برگزاری انتخابات با شیوه های جدید هم خود یک تجربه نو و بدیع است و هم اینکه ممکن است با مشکلاتی روبرو شود اما مهم اینجاست که به گونه ای تدابیر لازم اتخاذ شود که مشکلات به حداقل و حتی صفر برسد. همچنین باید دانست که برگزاری انتخابات تنها رای گیری نیست بلکه ثبت نام و موارد شمارش آرا و .... از جمله مواردی است که می توان به شیوه های دیگری غیر از حضور در مراکز ثبت نام و ساختمان های وزارت کشور صورت گیرد.
 
حتی می توان برای ایجاد فاصله اجتماعی از رای ترکیبی الکترونیک و حضوری بهره جست. به این معنا که افراد برای اینکه به یکباره مراکز اخذ رای شلوغ نشوند به صورت الکترونیکی زمان حضور در پای صندوق های رای را رزرو کنند و سپس در زمان مقرر به پای صندوق های رای بروند که این موضوع البته بایستی با آموزش و آگاهی دادن لازم صورت گیرد. بنابراین علاوه بر زیرساخت های فنی باید زیرساخت های آموزشی نیز در این عرصه مورد توجه قرار گیرد.
 
بنابراین باید کارگروه های حرفه ای شامل افراد مختلف با تخصص های مرتبط از جمله متخصصان فنی، حقوقی، آموزشی، برنامه ریزی، حمل و نقل، امنیتی و ... گرد هم آمده و با پیش بینی موارد مختلف از بروز مشکلات در این حوزه ها جلوگیری کنند و می توان به طور متنوع از روش های مختلف برای برگزاری یک انتخابات پرشور و سالم استفاده کرد. 
 
انتهای پیام/
 
 
امیر حمزه نژاد 
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 21383
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *