800
۰
ضربه هایی بر پیکره اقتصاد خرد؛

کاهش ارزش پول ملی نان پیله وران را آجر کرد/ مبادله پایاپای؛ درمان موقت برای معیشت کوله بران جنوب شرق کشور

کاهش ارزش پول ملی سبب شده است پیله وران در واردات کالا از آن سوی مرز در مقابل صادرات، توفیق چندانی نداشته باشند زیرا وارد کردن کالا پس از کاهش ارزش ریال ایران صرفه اقتصادی ندارد.
کاهش ارزش پول ملی نان پیله وران را آجر کرد/ مبادله پایاپای؛ درمان موقت برای معیشت کوله بران جنوب شرق کشور
به گزارش عصرهامون؛ به نقل از عصرهامون، در یک سال گذشته کاهش ارزش پول ملی مشکلات زیادی را در کشور به وجود آورد، بسیاری از کالاهای وارداتی گران و کالاهای داخلی هم به بهانه واردات مواد اولیه با افزایش قیمت روبه رو شد.

این گرانی ها به صورت ملموس در همه جنبه های زندگی خود را نشان داد و مردم را با این سوال رو به رو کرد که آیا تولید همه کالاها به ارز وابسته است؟

در این میان واردات و صادرات هم با چالش های دیگری مواجه شد، در سیستان و بلوچستان که دارای تعدادی بازارچه مرزی است پیله وران محلی از این طریق ارتزاق و معیشت خود را تامین می کنند.

آن ها در قبال صادرات برخی از کالاها به کشورهای همسایه از آن کشورها کالاهایی را هم وارد می کنند که با کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارز، وارد کردن کالاها صرفه اقتصادی نداشت و اقتصاد خرد مرزنشینان را با چالش مواجه کرد.

بازگرداندن ارز پس از صادرات چالش پیش روی پیله وران

مبین علی میر مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: در شرایط کنونی که ارزش پول ملی به شدت کاهش یافته، چالش پیش روی پیله وران نحوه بازگرداندن ارز پس از صادرات است.

وی ادامه داد: به دلیل این‌که ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است اگر بتوان در مقابل صادرات واردات انجام داد به صرفه نیست.

مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: به طور مثال در مورد گوشت، تولید این مایحتاج مردمی داخل کشور ارزان تر از آن سوی مرز است و به همین دلیل واردات صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: بر این اساس پیله ور و تاجری که صادرات انجام داده است نمی تواند ارز خود را بازگرداند که عملا در این زمینه ضربه خورده اند.

میر تصریح کرد: در حال حاضر مشکل برگشت ارز در سیستان و بلوچستان وجود دارد و اگر تاجران و پیله وران بتوانند ارز خود را برگردانند می توانند صادرات را هم انجام دهند.

وی اظهار کرد: انتقاداتی هم در زمینه تصمیمات اتخاذ شده در این رابطه در پایتخت وجود دارد و باید این روند اصلاح شود که ظرفیت های مرزی ما به صورت حداکثر مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: استاندار و تیم اقتصادی وی رایزنی هایی در این زمینه انجام داده اند که پیشرفت های خوبی داشته است و امیدواریم این مشکل بزودی حل شود.

می عنوان کرد: مبادله پایاپای مورد قبول واقع شده است که در مقابل صادرات واردات انجام شود، اما به لحاظ تفاوت نرخ ارز هنوز این موضوع به انجام نرسیده است.

پیله وران سیستان و بلوچستان از وارد کردن ارز معاف شدند

اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش، میرجاوه و تفتان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: بر اساس پیگیری های انجام شده و موافقت بانک مرکزی و وزارت صمت مقرر شد پیله وران سیستان و بلوچستان که کالا از مرز خارج می کنند از آن سو نیز کالا وارد کنند و نیاز به وارد کردن ارز نداشته باشند.
 
وی بیان کرد: جلسه ای نیز با حضور معاون اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان درباره معضلات پیله وران میرجاوه و دیگر نقاط استان برگزار شد.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیله وران همانطور که از نام آن ها مشخص است باید مبادله کالا به کالا باید انجام دهند، در سیستان و بلوچستان این افراد کالا را از طریق مرز از کشور خارج می کردند، اما در مقابل آن ارزی وارد کشور نمی کردند.
 
حسین زهی ادامه داد: این قانون در گذشته تصویب شده بود اما به پیله وران اطلاع رسانی دقیقی نشده بود، این در حالی است که بانک مرکزی اصرار داشت پیله وران باید حتما ارز نیمایی وارد کنند که پیگیری های لازم در ین زمینه انجام و مشکل آن ها رفع شد.
 
وی اظهار کرد: پیله وران از طریق بازارچه های مرزی اقدام به تبادل کالا می کنند و با پیگیری های انجام شده سیستان و بلوچستان نیازی به ارزآوری از سوی پیله وران ندارد و در این زمینه مستثنی شده است.
 
نماینده مردم خاش، میرجاوه و تفتان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیله وران استان کالایی خارج می کنند و لازم است از آن سوی مرز هم کالاهای مشخص شده از سوی وزارت صمت را وارد کنند که نیاز به ارزآوری نداشته باشد.
 
انتهای پیام/
 
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 21596
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *