800
۰
رئیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با دانا:

جهاد دانشگاهی پشتیبان تولید واکسن کرونا است/ تحقیق روی میمون‌ها بخش مهمی از پروسه تولید دارو

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی پشتیبان تولید واکسن کرونا است، گفت: ساخت واکسن، سابقه دیرینه در ایران دارد و بیش از ۹۰ سال است که واکسن در ایران تولید می‌شود.
جهاد دانشگاهی پشتیبان تولید واکسن کرونا است/ تحقیق روی میمون‌ها بخش مهمی از پروسه تولید دارو
به گزارش شستون؛حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به رویکرد جهاد دانشگاهی در قبال ساخت واکسن کرونا در کشور، گفت: جهاد دانشگاهی به لحاظ علمی کاملاً موافق و پشتیبان تولید واکسن کرونا است و در ساخت واکسن، سابقه دیرینه در ایران دارد و بیش از ۹۰ سال است که واکسن در ایران تولید می‌شود.

وی با اشاره به نحوه تحقیقات و کارآزمایی‌های بالینی، افزود: کارزار علمی روال مخصوصی دارد و کاملاً اثبات‌شده است، به‌طوری‌که برای انجام هر کار علمی باید یک‌فاز آزمایشی داشته باشیم و در این فازها نیز تحقیقات باید به نتیجه برسد.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: نتیجه تحقیقات انجام شده را در فاز حیوانی بر روی حیواناتی انجام می‌دهیم که ازنظر عملکردی شباهت زیادی با انسان داشته باشند. بر این اساس رفتار برخی میمون‌‌ها شبیه انسان است؛ بنابراین باید کار تحقیقات را بر روی میمون‌ها انجام داد و تحقیقاتی مانند ساخت واکسن یا نوع دیگر از تحقیق را باید با میمون‌ها به سرانجام  رساند.
 
تحقیق بر روی حیوانات می‌تواند خطرات بالینی آزمایش‌ها را کاهش دهد

طیبی بابیان اینکه درستی تحقیقات بر روی حیوان‌ها می‌تواند خطرات بالینی را کاهش دهد، عنوان کرد: اگر مرحله تحقیقات روی حیوان‌ها به‌درستی صورت بگیرد، به‌طورقطع می‌تواند هزینه‌ها و خطرات بالینی را بسیار کاهش دهد؛ چراکه بعد از موفق بودن مرحله تست حیوانی، در نهایت تست استاندارد بر روی انسان‌ها آزمایش می‌شود.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه رویان فعالیت‌های فناورانه خود در حوزه‌های نوین پزشکی مانند سلول‌‌درمانی و ژن‌درمانی، پزشکی مبتنی بر فرد و داروهای نوترکیبی که در حال تولید آن هستند را گسترش داده است. این پژوهشگاه فضای کوچکی را در اختیار داشت که آزمایش‌های پیش بالینی را  روی نوعی از میمون‌ها انجام می‌دادند؛ اما فضا محدود بود و از طرفی هم فعالیت‌های عملی و فناورانه در کشور روبه توسعه است. از طرفی سایر مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی هم نیاز به یک مرکز پیش بالینی داشته و دارند؛ به همین سبب در ایجاد یک مرکز برای پاسخگویی به مراکز تحقیقاتی تلاش کردیم.
 
کوتاه شدن مرحله تست حیوانی تحقیقات 
طیبی، خاطرنشان کرد: ساخت و ایجاد مرکز تحقیقات پیش بالینی پزشکی بازساختی رویان، در کنار فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی باعث می‌شود که فناوری‌هایی که در حوزه مراکز تحقیقاتی به دست آورده‌ایم مرحله حیوانی را سریع‌تر طی کنند و مرحله انسانی کوتاه شود و در آن زمان استفاده و کاربردی شود.
 
احداث فاز نخست مرکز پیش بالینی پزشکی بازساختی با اعتبار 40 میلیاردی

رئیس جهاد دانشگاهی، در خاتمه این گفت‌وگو با اشاره به کاهش زمان انجام تحقیق و مرحله بالینی در کشور، بیان کرد: احداث این مرکز به کاهش زمان و سریع‌تر شدن مرحله تست یک تحقیق کمک می‌کند و  ما برای ساخت مرکز، چندین فاز را در نظر گرفته‌ایم که اعتبار فاز نخست آن حدود ۴۰میلیارد تومان می‌باشد.

انتهای پیام/ا
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 21642
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *