800
۰
شاخصی که در جنوب شرق کشور بالاست؛

مصرف ماهی در سیستان و بلوچستان بیش از سرانه جهانی/ پروتئینی که سرشار از ویتامین دی است

سرانه مصرف آبزیان در سیستان و بلوچستان 34.2 کیلوگرم در سال بوده که این رقم در جهان 22 کیلوگرم و در ایران 11 کیلوگرم در سال است و نشان می دهد مردم سیستان و بلوچستان بیش از سرانه جهان و ایران ماهی مصرف می کنند.
مصرف ماهی در سیستان و بلوچستان بیش از سرانه جهانی/ پروتئینی که سرشار از ویتامین دی است
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، ماهی‌ها سرشار از مواد مغذی فراوانی همچون پروتئین با کیفیت بالا، یُد، انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند.
 
ماهی‌های چرب، مانند سالمون، قزل‌آلا، ساردین، تُن و خالی مخالی حاوی چربی فراوانی هستند، ویتامین دی محلول در چربی ماده‌ای مغذی است که بیشتر مردم در معرض کمبود آن قرار دارند، این ویتامین مانند هورمون استروئیدی در بدن عمل می‌کند.
 
ماهی چرب مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ دارد، این اسیدهای چرب برای عملکرد مطلوب بدن و مغز بسیار حیاتی هستند و ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.
 
برای تأمین امگا ۳، خوردن ماهی حداقل یک یا 2 بار در هفته توصیه می‌شود، اما آمارها نشان می دهد میزان مصرف ماهی در ایران به نصف سرانه جهانی است.
 
بر اساس بررسی ها سرانه مصرف ماهی در جهان 22 كیلوگرم بوده اما در ایران 11 كیلوگرم در سال است که نشان می دهد فرهنگ مصرف غذایی در سبد خانواده ایرانی دارای اشکالاتی است.
 
از دیگر سو عواملی همچون گرانی های بی رویه هم سبب شده ماهی همچون گوشت قرمز از سفره مردم حذف شود، به همین دلیل مشکلات اقتصادی و بحران معیشت در پایین آمدن سرانه مصرف ماهی ایرانیان تاثیر داشته است.
 
اگرچه مسائل مختلفی سبب کاهش مصرف آبزیان در میان مردم شده است، با این وجود میزان مصرف ماهی در بین مردم سیستان و بلوچستان بیش از سرانه جهانی است.
 
مصرف ماهی در سیستان و بلوچستان بیش از سرانه جهانی
 
محمد شهلی بر، مدیرکل آب های ساحلی شیلات سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: مقدار سرانه مصرف آبزیان در سیستان و بلوچستان 34.2 کیلوگرم در سال بوده و با توجه به اینکه میزان مصرف ماهی در جهان 22 کیلوگرم و در ایران 11 کیلوگرم در سال است مردم سیستان و بلوچستان بیش از سرانه جهانی و ایران ماهی مصرف می کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که سبب افزایش مصرف ماهی در این استان شده است هم جواری با دریای عمان در جنوب و نعمت تالاب هامون در شمال استان است.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: برگزاری جشنواره های طبخ آبزیان، زنگ سلامت در مدارس، دوره های آموزشی، چاپ کتابچه و بروشور و ... در آگاه سازی مردم برای مصرف آبزیان به عنوان غذای سلامتی و پیشگیری از بیماری ها و آشنایی با نحوه طبخ انواع غذاهای دریایی تاثیر داشته است.
 
زنده فروشی ماهی افزایش سرانه مصرف را در پی داشت
 
محمدرضا زارع جوان، رئیس گروه بهبود کیفیت و صنایع شیلاتی اداره کل آب های داخلی شیلات سیستان و بلوچستان هم در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در زمینه بازار و بهبود کیفیت در سال‌های گذشته با الگوسازی حمل و نقل آبزیان از چرخه صید تا مصرف، هندلینگ فرآورده ها از طریق خودروهای سردخانه دار یا ادوات حمل و نقل انجام شده است.
 
وی بیان کرد: ادوات جدید با الگوبرداری از دیگر مناطق و با توجه به شرایط اقلیمی استان به صورت ترویجی در اختیار بهره برداران شامل پرورش دهنده، صیاد یا عرضه کننده ماهی قرار گرفته است، به علاوه صندوق های دوجداره حمل و نقل آبزیان که قابلیت نگهداری ماهی و حفظ کیفیت آن تا ۷۲ ساعت با پودر یخ را دارد نیز استفاده می شود.
 
رئیس گروه بهبود کیفیت و صنایع شیلاتی اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های داخلی) اظهار کرد: عرضه ماهی به صورت تازه و زنده فروشی در زابل و زاهدان انجام می شود، در تمام ایام سال به خصوص پاییز و زمستان می توان ماهی را داخل وان های حاوی دستگاه های اکسیژن ده از محل صید و حتی خارج از استان با تانکرهای حمل به صورت زنده عرضه کرد.
 
وی بیان کرد: در زابل زنده فروشی ماهی رونق دارد، این آبزیان در زمانی که تالاب هامون رو به خشکی می رود از سطح آن جمع‌آوری و در حوضچه های خاکی که پرورش دهنده ها دارند نگهداری می شود و در محل عرضه به صورت زنده فروش می‌رود که با این اقدام سرانه مصرف آبزیان که هدف نهایی بهبود بازار است افزایش دارد.
 
به گفته این مقام مسئول، یکی از موضوعات در دستور کار و بررسی بسته بندی ماهی در حوزه سیستان است که امیدواریم اجرایی شود و ماهی مازاد مصرف در این منطقه به صورت بسته بندی عرضه شود.
 
وی ادامه داد: البته در سیستان تازگی ماهی مقبولیت دارد و بسته‌بندی گزینه آخر استفاده است که امیدواریم این شیوه نوین عرضه در منطقه ترویج یابد، به علاوه فرآوری ماهی نیز مد نظر ما است.
 
انتهای پیام/
 
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 21705
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *