800
۰

عملکرد بی‌سابقه دولت در یک سال گذشته + آمار افزایش قیمت‌ها!/ آیا روحانی به جیب مردم نگاه کرده است؟

رئیس جمهور در حالی عملکرد دولت را بی‌سابقه خواند که رشد قیمت کالاها و وضعیت معیشتی مردم چیزی دیگری را نشان می‌دهد و لازم است آقای روحانی پس گذر از بازار و رصد قیمت‌ها، نگاهی هم به جیب خالی خانوارها بخصوص طبقات پایین بیاندازد.
عملکرد بی‌سابقه دولت در یک سال گذشته + آمار افزایش قیمت‌ها!/ آیا روحانی به جیب مردم نگاه کرده است؟
به گزارش شستون؛ به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن روحانی ریاست جمهوری روز گذشته در مراسم افتتاح چند طرح‌های عمرانی- ملی وزارت نیرو با اشاره به طرح‌های در دست اجرا؛ عملکرد یک سال آخر دولت را در تاریخ کشور بی‌سابقه عنوان کرد.
آقای روحانی در حالی برای ارزیابی کارنامه دولت به طرح‌های آماده بهره‌برداری اشاره می‌کند که در جای خودش هر فعالیت عمرانی و بهره‌برداری آن از سوی دولت در جهت رشد کشور و رفاه بیشتر مردم، قابل تقدیر است؛ اما برای سنجش عملکردی نمی‌تواند معیار مناسب و خوبی باشد.
 
براساس این گزارش، از اواخر سال ۹۶ تا کنون مردم دو جهش ارزی (رشد بیش از ۸۰۰ درصد) را لمس کردند و نرخ دلار از حدود ۳۷۰۰ تومان به ۲۴ هزار تومان رسیده است، البته این نرخ تا ۳۲ هزار تومان هم پیش رفت اما کمی عقب نشینی داشت و اکنون در محدوده 24 هزار تومان قرار دارد.
 
افزایش ۱۰ برابری نرخ ارز، عامل اصلی رشد شدید نرخ تورم شد و قدرت خرید مردم بخصوص طبقات متوسط و پایین جامعه با کاهش شدید ارزش پولی ملی کاهش شدیدی داشت به طوری که برخی مراکز رسمی و حتی منابع دولتی خط فقر در محدود ۱۰ میلیون است و رشد شدید قیمت‌ها، معیشت دهک‌های پایین جامعه و طبقه متوسط را با چالش مواجه کرد.
 
بررسی نرخ تورم می‌تواند یکی از ابزارها سنجش عملکرد دولت باشد که براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه امسال به ٤٦,٢ درصد رسیده؛ یعنی هزینه زندگی خانوارهای ایرانی به طور میانگین نسبت به دی ماه سال گذشته ٤٦.٢ درصد بیشتر شده است.
 
بنابر این گزارش قیمت موز امروز نسبت به یک سال گذشته با رشد ۱۴۰ درصدی به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده که دیگر حتی برای طبقات متوسط و کارمندان دولت یک میوه لاکچری محسوب می‌شود و علت گرانی آن هم به بخشنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد. قیمت مرغ و تخم مرغ هم هر روز از نردبان رشد قیمت بالا می‌روند و امروز قیمت یک تخم مرغ به ۲۰۰۰ تومان هم رسیده و یا اینکه قیمت گوشت مرغ بالای ۲۲ هزار تومان است؛ البته رکورد ۳۵ هزار تومان را هم شکسته بود.
 
علت رشد قیمت مرغ و تخم مرغ جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های دولتی (وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) است و دعوای این دو وزارتخانه به رسانه‌ها و تلویزیون کشیده شده است و نقش آقای روحانی به عنوان رئیس دولت مشخص نیست و در مقابل مردم باید این ناکارمدی دولت را که سبب گرانی‌ها شد، از جیب خود بپردازند.
 
به گزارش دانا؛ متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در دی ماه و سایر ماه‌های سال ۹۹ توسط مرکز آمار ایران اعلام شده که در تصویر ذیل آن را مشاهده می‌کنید.
براساس این جدول قیمت انواع کالاها در یک سال گذشته بین ۶۰ تا بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است؛ یعنی مردم باید برای خرید آن هزینه بیشتری از جیب خود بپردازند و عامل اصلی این رشد قمیتی، سیاست‌های اقتصادی دولت و عدم همانگی دستگاه‌ها و جزیره‌ای عمل کردن وزارتخانه است و فرمانده اقتصادی دولت آن هم در شرایط جنگ اقتصادی مشخص نیست که چه کسی است.
براساس جدول زیر قیمت برنج خارجی از هر کیلوگرم ۹۵۰۰ تومان به ۲۳۵۰۰ تومان، ماکارونی ۵۰۰ گرم از ۳۹۵۰ تومان به ۵۸۸۵ تومان، گوشت گوسفندی از هر کلیو ۸۹ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان، روغن جامد یک کیلوگرمی از ۹هزار تومان به بیش از ۱۸ هزار تومان، و قیمت سیب کیلویی ۷ هزار تومان به ۱۳۲۰۰ تومان رشد داشته است و این‌ها نمونه‌های از کالاهاست که نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۶۰ درصد را ثبت کردند و بهتر است آقای روحانی قبل از اینکه دولت را ارزیابی کنند و آن را بی‌سابقه بخوانند، نگاهی به قیمت‌ها و جیب خانوارهای ایرانی کند.
 
مشروح گزاش مرکز آمار و جداول را اینجا مشاهده کنید
انتهای پیام/
 
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 21812
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *