800
۰
این ایران است که شرط تعیین می کند؛

رفع کامل تحریم ها و جبران خسارت ها؛ حرف قطعی ایران به آمریکا/سال ها استقامت ملی، مشت محکمی بر دهان یاوه گویان کوبید

مسئولان نباید تصور کنند که ملت ایران از بازگشت آمریکا به برجام خرسند می شوند، بلکه این ما هستیم که برای ورود مجدد آن ها شرط تعیین می کنیم، در واقع رفع تحریم ها و جبران خسارت ها حرف قطعی کشورمان به ایالات متحده است.
رفع کامل تحریم ها و جبران خسارت ها؛ حرف قطعی ایران به آمریکا/سال ها استقامت ملی، مشت محکمی بر دهان یاوه گویان کوبید
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون؛ این روزها موضوع بازگشت آمریکا به برجام به سوژه داغ بسیاری از رسانه ها و مقام های ایرانی و آمریکایی ها تبدیل شده است، اتفاقی که بدون تردید همان گونه که مقام معظم رهبری بارها و به ویژه در بیانات دیروزشان فرمودند، آمریکا تمامی تحریم‌ها را لغو کند، به تعهدات برجامی برمی‌گردیم.
 
بنابراین در صورتی این موضوع از سوی ما پذیرفته می شود که تحریم ها به صورت کامل رفع شود، علاوه بر این که طی این سال ها آمریکا با خروج از برجام، میلیاردها دلار خسارت به ملت ایران تحمیل کرده است که طبق قانون جبران خسارت باید جزو شروط اصلی ایران باشد.
 
محدودیت هایی که به کشور ضربه هایی را وارد کرد و مشکلات زیادی را برای ایرانیان رقم زد، از جان باختن یا بروز مشکل برای بسیاری از هموطنان به دلیل تحریم های دارویی گرفته تا ضربه به اقتصاد که البته ملت ایران طی این سال ها با استقامتشان مشت محکمی بر دهان یاوه گویان کوبیده اند.
 
در ادامه این مسیر هم باید سیاست قطعی و غیرقابل برگشت و مورد اتفاق همه مسئولان، همان چیزی باشد که رهبر انقلاب فرموده اند، طبق فرمایشات ایشان "ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد".
 
بازگشت آمریکا به برجام، مشروط به شروطی از سوی ایران
 
مجتبی میر، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: بعد از پیروزی بایدن مباحثی در خصوص بازگشت به برجام مطرح شده و طی روزهای اخیر نیز یاوه گویی هایی را از سوی مقام های آمریکایی در این باره شاهد هستیم.
 
وی با بیان این که ترامپ در 18 اردیبهشت 97 به صورت غیر قانونی از برجام خارج شد، گفت: رهبری بارها بر این موضوع تاکید داشتند که بازگشت آمریکا به برجام باید با رفع تحریم ها باشد و این مهم را شرط اصلی دانستند، نکته بعدی خسارت هایی بود که ایران متحمل شد، جبران این خسارت ها باید جزو پیش شرط های بازگشت آمریکا به برجام باشد.
 
این حقوقدان با بیان این که در حوزه حقوق بین الملل موضوع اعاده وضع به سابق را مطرح می کنند، اذعان کرد: با توجه به این مهم اگر آمریکا می خواهد مجدد وارد این توافق شود به دلیل این که با خروجش خسارت هایی را مغایر با تعهدات برجامی به ایران تحمیل کرده است، در صورت برگشت اولین اتفاقی که می افتد اعاده وضع به سابق است.
 
 
ایران در برابر هیچ ظلمی سر فرود نمی آورد
 
وی تاکید کرد: رویکرد ملی و رفتار دیپلماتیک ایران در خصوص این موضوع باید همین باشد، چراکه سال هاست ملت ما دشواری ها و تحریم های ظالمانه را متحمل شدند، اما جامعه بین المللی می داند که ایران در برابر هیچ ظلمی سر تعظیم فرود نمی آورد.
 
میر افزود: ایران با این پشتوانه باید استقامت همیشگی اش را در منافع ملی داشته باشد و روش و منش درست دیپلماتیک را با رویه های مناسب حقوقی داشته باشد، وقتی تحریم ها برداشته نشود، بازگشت بی فایده است.
 
وی با تاکید بر این که شرط بعدی ایران، مطالبه خسارت وارده از سوی ایالات متحده است، بیان کرد: 250 میلیارد دلار برآورد خسارتی هست که از سوی آمریکا به کشورمان تحمیل شده که بخشی از آن مربوط به درآمدهای نفت و گاز است که از دست رفت و بخشی هم پول هایی است که بلوکه شده، همچنین مشکلاتی در زمینه صادرات و واردات به کشور وارد شد.
 
این کارشناس اضافه کرد: اگر برگشت آمریکا به برجام اتفاق بیفتد، آن هم بدون رفع تحریم ها، از طریق تعهدات برجامی که وجود دارد آمریکا  فشارهایش را بر ایران بیشتر می کند، بنابراین رفع کلیه تحریم ها باید شرط اصلی باشد.
 
عدم رفع تحریم ها برجام های بعدی را به همراه خواهد داشت
 
وی با بیان این که در خود برجام نیز دیده نشده که خروج یا بازگشت یک کشور به آن باید به چه شکل و بر چه اساسی باشد، تصریح کرد: اگر آمریکا وارد برجام شود و تنها بخشی از تعهدات را اجرا کند، به طور قطع برجام های بعدی و مشکلات دیگری را برای ایران ایجاد می کند.
 
میر افزود: اگر مسئولان ما ورود آمریکا را با رفع برخی از تحریم ها بپذیرند، قائدتا خود برجام می تواند مشکلاتی را برای ایران به همراه داشته باشد، چراکه الزام ها و تعهداتی برای کشور هم مشخص شده که اگر قرار باشد از سوی ما کامل و از طرف ایالات متحده ناقص انجام شود، توافقی به نفع ملت ایران نخواهد بود و بحث های بعدی مطرح می شود.
 
وی تاکید کرد: به طور قطع در این صورت مذاکراتی مطرح و سخت گیری های بیشتر و محدودیت های هسته ای نسبت به ملت ایران مطرح می شود، همان گونه که این روزها مسائل موشکی و منطقه ای را مطرح کنند، برجام های دیگری را رقم خواهند زد، چراکه آن ها به دنبال این هستند که لیست بلندبالایی از شروط را برای کشور بگذارند.
 
این کارشناس حقوق با اشاره به این طرح مسائل حقوق بشری و نفوذ منطقه ای ایران از سوی وزیر خارجه آلمان گفت: مواضع و سخنانی که وی داشت در شان و تراز ملت ایران نیست و وضعیت به گونه ای است که سخنان آمریکا را در گفتار اروپا می بینیم.
 
 
آمریکا؛ مصداق دزد پر رویی که به یقه صاحبخانه می چسبد
 
به گفته وی، این که آمریکایی ها چنین تحریم های ظالمانه ای را داشته باشند، به تعهداتشان عمل نکنند، از برجام خارج شوند، مشکلات و خسارت های سنگینی را به مردم ایران وارد کنند، جلوی بهره مندی کشور را وام 5 میلیون دلاری زمان بحران کرونا بگیرند و با تحمیل تحریم های دارویی شدید از سال 97 اجازه ندهند مردم ایران به موقع از امکانات درمانی بهره مند شوند، به گونه ای که خیلی ها جان باختند، اکنون بخواهند کشور را در موضع شرط گذاری قرار دهند و موضوع هسته ای را مطرح و مواردی را برای بازگشت مطرح کنند، مصداق دزد پر رویی است که یقه صاحب خانه را می چسبد.
 
میر با تاکید بر این که آمریکا دزد پر رویی است که میلیاردها دلار خسارت به ایران وارد کرده است و برای ورود به برجام شرط گذاری می کند، اذعان کرد: رهبری هم بارها فرمودند برای بازگشت باید تحریم ها به طور کامل مرتفع شود و جبران خسارت شود، چراکه خسارت های مادی زیادی را مردم ایران متحمل شدند و حتی خسارت روانی به آن ها وارد شد، بنابراین این موضوع باید جزو مطالبات مسئولان باشد.
 
وی با اشاره به بیانات روز گذشته رهبری که فرمودند "اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برگردد، آمریکا باید همه تحریم‌ها را در عمل لغو کند و ما راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم درست است، آن وقت به تعهدات برمی‌گردیم"، تاکید کرد: مسئولان نباید تصور کنند که از بازگشت آمریکا به برجام خرسند می شویم، خیر برای بازگشت آن ها ما شرط تعیین می کنیم که اولی رفع تحریم ها و دومی جبران خسارت های مادی و معنوی است که به ملت ایران وارد شد، ایالات متحده چاره ای جز احترام و بازگشت به مسیر قانون مداری در این خصوص ندارد.
 
به گفته این کارشناس سیاسی، آن ها مقاومت مردم ایران را دیدند و مسئولان باید از این مقاومت در منش و رفتار دیپلماتیک خود استفاده کافی و وافی را ببرند و این شروط را در مذاکرات خود با ایالات متحده و سایر کشورهای عضو برجام داشته باشند.
 
نقض شفاف تعهدات برجامی از سوی آمریکا
 
در همین راستا فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره در گفت و گوهایی بیان کرد: برنامه جامع اقدام مشترک چارچوب مشخصی دارد که ایران مطابق آن به تعهداتش عمل کرده است.
 
وی ادامه داد: فرصت های بسیاری را در سال های اخیر در موضوع برجام از دست دادیم،آمریکا نه تنها هیچ قدمی در راستای تعهداتش برنداشت، بلکه روز به روز بر تحریم ها افزوده شد.
 
به گفته مالکی، آمریکا با خروج یکجانبه از برجام، به طور شفاف این توافقنامه را نقض کرد، این مهم در حالی است که اکنون آمریکایی ها و اروپایی ها به عنوان بدعهدهای بین المللی شناخته می شوند و باید پاسخگو باشند.
 
وی ادامه داد: ترامپ نیز درصدد طرح مسائل جدید و گرفتن امتیاز در برجام بود، اما موفق به اجرای زیاده خواهی هایش نشد، اگر دولت جدید آمریکا نیز بخواهد همان مسیر اشتباه را طی کند، دولت جمهوری اسلامی ایران نیز مطابق قانون اخیر مجلس اقدام خواهد کرد.
 
نماینده مردم زاهدان در مجلس افزود: بایدن باید سیاست های یکجانبه ترامپ را کنار بگذارد و اقدام به لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران کند، بدون شک مسائل موشکی خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و توانمندی دفاعی کشورمان قابل مذاکره نیست.
 
وی ابراز امیدواری کرد: در گام دوم انقلاب و با نیروهای کارآمد در مجلس جدید و با گام های مستحکم تری، تحریم ها را بی اثر کنیم و ایران اسلامی را به سمت توسعه و آبادانی بیشتر پیش ببریم.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 21860
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *