800
۰

چرا قیمت نفت بالا رفت؟ / اقتصاد چین و هند تشنه نفت ایران است

یک کارشناس نفت گفت: صنعت نفت به سالانه، ۲۵ میلیارد دلار برای بازسازی خود نیاز دارد. برای تامین دارو و مایحتاج اولیه هم نیاز به فروش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت داریم، پس حداقل، فروش دونیم میلیون بشکه نفت در روز می‌تواند شروع تحول اقتصادی در کشور را کلید بزند.
چرا قیمت نفت بالا رفت؟ / اقتصاد چین و هند تشنه نفت ایران است
به گزارش شستون؛ زانا احمدی، کارشناس حوزه نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد افزایش قیمت نفت و رسیدن به ۶۴ دلار در هر بشکه، اظهار کرد: ۶ عامل در افزایش قیمت کنونی نفت موثر بوده، از جمله بازگشت بایدن به توافقنامه پاریس و توقف حفاری‌ در آمریکای شمالی برای ۶۰ روز و لغو مجوز خط لوله انتقال نفت کِی استون در ایالات متحده، همچنین، آخرین جلسات اوپک پلاس که در آن کاهش تولید توافقی به تایید رسید و اینکه عربستان به صورت داوطلبانه تولید روزانه، یک میلیون بشکه نفت خود را کاهش داد را می‌توان از اصلی‌ترین عوامل افزایش قیمت در روزهای پیش رو دانست.
 
خوش‌بینی به آغاز واکسیناسیون کویید ۱۹ از عوامل افزایش قیمت نفت است
وی ادامه داد: اما بنیادی‌ترین عامل در این افزایش را شاید بتوان خوش‌بینی به آغاز واکسیناسیون کویید ۱۹ در چند کشور و کاهش تولید اوپک دانست. البته مجموعه کشورهایی مثل چین و هند هم که ذخایر تجاری نفت دارند، با در نظر گرفتن تعطیلات موقت تولید، به هر علتی از جمله تعطیلات چند هفته‌ای سال نو یا کریسمس یا...، کاهش و افزایش خریدشان در قیمت نفت موثر است با اینکه پیش از تعطیلات اقدام به ذخیره سازی با ظرفیت بالا می‌نمایند؛ این در حالی است که اخبار و آمارها کاهش ذخایر نفت امریکا را نشان می‌دهد که باعث شد اثر کاهش خرید چین را پوشش و از افت قیمت نفت در این بازه زمانی جلوگیری نماید.
احمدی ادامه داد: اخبار مثبت و منفی هم در افزایش و کاهش قیمت کم تاثیر نیست تا جایی که گزارشات ذخایر نفت امریکا محرکی شد تا قیمت نفت وست تگزاس بالا رفته و روی قیمت نفت برنت نیز تاثیر گذارد؛ در کل سیگنال‌های مثبت بر سیگنال‌های منفی مثل کاهش خرید چین چیره شده و به جای کاهش موجب افزایش قیمت نفت شود.

تحریم‌ها باعث کمتر شدن وابستگی کشور به نفت شده
این کارشناس صنعت نفت گفت: افزایش فروش نفت ایران یا حتی ونزوئلا که تحت تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه امریکا است در گذشته بر بودجه‌ و محاسبه و تاثیر آن در کشور به دست می‌آمد ولی امروز در کشور ما از آن وجه تضمین (Margin)گذشته و وابستگی ما تا حد زیادی کمتر از سابق است و ارز بازگشتی از این کانال، در تهیه گروهی از کالاها و داروها که حداقل مایحتاج مردم را پوشش می‌دهد استفاده می‌شود و تا جایی که بنده اطلاع دارم این عدد در حدود روزانه ۵۰۰ هزار بشکه بوده است که ممکن است در سال جاری افزایش نیز داشته باشد. برای دیدن تاثیر مستقیم قیمت نفت در سفره مردم به نظر بنده فروش حداقلی ۲ میلیون بشکه در روز است که می‌تواند رونق را به بازارهای پولی و مالی باز گرداند و بشود اثرات آن را ملموس دید.
افزایش فروش نفت ایران از کانال‌های خاکستری
زانا احمدی گفت: با توجه به تلاش‌های انجام شده در کشور و به وجود آمدن فضای خوش‌بینی که نصبت به بازارهای جهانی و مذاکرات احتمالی پیش رو متصور است، باعث شده فروش نفت ایران از کانال‌های مختلف افزایش داشته باشد اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم واقعیت این است که از نظر کارشناسی با توجه به اینکه صنعت نفت، سالانه نیاز به ۲۵ میلیارد دلار برای بازسازی خود نیاز دارد رقم فروش زیر یک میلیون بشکه در روز هزینه‌های اولیه کشور و صنایع نفت را پوشش نخواهد داد و بعید است بتوان تاثیر آن را مشهود دید. برای دیده شدن تحول اقتصادی حداقل نیاز به فروشی بیش از دو و نیم میلیون بشکه نفت کشور در روز را داریم تا اضافه فروش در اقتصاد پایه کشور سرمایه گذاری شود و نفع آن در سفره مردم دیده شود.
 
اقتصاد چین و هند تشنه نفت ایران است
این کارشناس اضافه کرد: اقتصاد چین و هند تشنه نفت ایران است و در برنامه‌های بنیادین بلندمدت خود همیشه به دنبال افزایش پالایش و فروش فرآورده‌های نفتی هستند و بهترین و اقتصادی ترین گرید نفت برای آنها نفت اوپیک است و به محض اینکه فضایی باز شود تا امکان خرید از ایران را داشته باشند به میز معامله باز خواهند گشت و به نظر میرسد این روزها منتظرند تا فرجام برجام را بررسی کنند تا از زیان های مالی و جرایم عدم اجرای تحریم ایران از سوی امریکا دور بمانند و تا زمانی که تحریم ها به این شکل ادامه دارد بعید میدانم با ریت بالا اقدام به خرید از کشور ما نمایند.
 
روند مذاکرات فرسایشی خواهد شد
زانا احمدی گفت: از دید اینجانب با شرایط کنونی و فرمایشات رهبری در برابر گفته‌های بایدن و اشاره به عدم بازگشت در صورت برداشته نشدن کلیه تحریم‌ها، احتمالا روند مذاکرات فرسایشی خواهد شد و با در نظر گرفتن اقداماتی مثل آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران که ممکن است بایدن انجام دهد یا امکان آزاد سازی خرید نفت توسط کشورهای آسیایی و با توجه به نحوه گفتمان دو طرف استنباط بر این است که اگر اتفاقی بیفتد در اواخر دوره بایدن خواهد بود، پس ایران باید به تلاش خود برای فروش نفت و استفاده از بازارهای خاکستری ادامه دهد و روند کنونی را که روند صحیحی است ادامه دهد
پایان پیام/ط
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 21909
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *