زیر ساخت های حمل و نقل رونق بخش اقتصاد جنوب شرق؛

جاده های سواحل مکران نقش اصلی در توسعه اقتصادی دارد/محور چابهار_گواتر گره گشای معیشت مردم چابهار

6 اسفند 1399 ساعت 11:33

جاده های جنوب سیستان و بلوچستان نقش اصلی و اساسی در توسعه مبادلات اقتصادی، تجاری و گردشگری منطقه از طریق حمل و نقل دارند به طوری که تجهیز و ارتقاء زیرساخت ها باید در دستور کار قرار بگیرد.


به گزارش شستون؛ به نقل از چهاربهاران، حمل و نقل و راه 2 مولفه اصلی و مهم در توسعه و رشد صنعت، عمرانی و آبادانی هستند که با تجهیز و ارتقاء زیر ساخت ها می تواند شاهد تحولات عظیمی در کشور باشیم به گونه ای که در اشتغالزایی تاثیر بسزایی دارد.
 
امروزه حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می شود و بدلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشوردارد،  اما زمانی نتایج مثبت تحقق می یابد که جاده های ما دارای استاندارد کافی باشند تا حمل و ترانزیت با مشکل مواجه نشوند.
 
سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران با وجود داشتن موقعیت جغرافیایی خاص، دارا بودن مرز با کشورهای حساس منطقه، وجود منابع و پتانسیل های فراوان اما از نعمت داشتن راه های استاندارد و مورد نیاز بی بهره است که یکی از دلایل ایجاد مشکلات در گردشگری، سرمایه گذاری و ترانزیت کالا به شمار می رود.
 
بندر اقیانوسی چابهار که امروز محور توسعه اقتصادی، سیاسی و گردشگری است برای راهبرد برنامه های کلان خود در راستای گسترش و تکمیل فازهای اجرایی سواحل مکران در جنوب استان نیازمند داشتن راه های استاندارد و مناسب به داخل و خارج استان است.
 
یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب توجه و اجرای دقیق برنامه توسعه سواحل مکران در جنوب ایران است که یکی از عوامل اصلی و مهم آن توجه به زیر ساخت جاده می باشد که در حمل و نقل، ترانزیت کالا، جذب توریست و صنعت گردشگری و اشتغالزایی دارای اهمیت بالایی است.
 
یکی از محورهای حساس حوزه بندر چابهار، راه اصلی چابهار به گواتر است که به دلیل اتصال به مرز کشور پاکستان برای انجام مبادلات تجاری، سیاسی و امنیتی دارای اهمیت است که باید زیر ساخت آن تجهیز و ارتقا یابد تا برای توسعه دچار اختلال نباشیم.
 
اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در حال حاضر عملیات احداث و تکمیل زیر ساخت این راه اصلی را آغاز کرده است و پس از اجرای آن شاهد تحولات زیادی در حوزه های اقتصادی و سیاسی هستیم.

جاده های سواحل مکران نقش اصلی در توسعه اقتصادی
 
حمزه امیریان؛ مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما؛ با اشاره به اهمیت این محور در حوزه بندر اقیانوسی چابهار بیان کرد: راه اصلی چابهار_گواتر جزئی از کریدور مهم نوار ساحلی جنوب ایران است که در انجام مبادلات سیاسی، اقتصادی، گردشگری نقش اساسی را ایفا می کند.
 
وی افزود: این محور در راستای توصیه و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران در جنوب کشور برای ارتقاء شاخص های عمرانی و آبادانی ایران نقش دارد و باید زیر ساخت آن با کلیه امکانات پس از اقدامات کارشناسی شده فراهم شود.
 
وی تصریح کرد: پروژه محور اصلی چابهار_گواتر به طول 95 کیلومتر است که برای احداث آن به چهار قطعه تقسیم بندی شده و تاکنون 2 قطعه آن در حال ساخت و تجهیز می باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: قطعه اول این پروژه به طول 15 کیلومتر با 540 میلیارد ریال اعتبار تاکنون 61 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
وی ادامه داد: قطعه دوم پروژه محور اصلی چابهار_گواتر تاکنون 58 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طول آن 32/3 کیلومتر با 740 میلیارد ریال اعتبار می باشد.
 
امیریان اضافه کرد: قطعه سه و چهار این پروژه پس از تخصیص اعتبار و بودجه لازم و برگزاری مناقصه  شروع به کار خواهد شد.
 
وی خاطر نشان کرد: احداث و تجهیز این محور در رشد صنعت توریسم و گردشگری با توجه به شزایط خاص جغرافیایی بندر چابهار و دارا بودن دریا و مرز اهمیت بسزایی دارد و قطعا در اشتغالزایی مردم منطقه موثر واقع می شود.
 
وی اذعان کرد: توسعه اسکله های صیادی، رونق در کسب و کارهای دریا محور، تسهیل در حمل و نقل کالا و استفاده از این محور به عنوان مسیر جایگزین در مواقع بحران نقش مستقیم و بسزایی دارد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: تجهیز و ارتقاء زیر ساخت راه های جنوب سیستان و بلوچستان در کنار مبادلات اقتصادی، تجاری و گردشگری می تواند رنگ و بوی زیبایی به افزایش رفاه، آسایش و معیشت زندگی مردم منطقه بدهد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 21984

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/21984/جاده-های-سواحل-مکران-نقش-اصلی-توسعه-اقتصادی-محور-چابهار-گواتر-گره-گشای-معیشت-مردم

شستون
  https://shastoon.ir