گزارشی از رقیب پرخطر کشتار روز در روزهای کرونایی؛

جدال بر سر تهیه گوشت سفید در سیستان و بلوچستان تمامی ندارد/ کمبود مرغ زنده مراکز عرضه فروش را به تعطیلی کشاند!

18 اسفند 1399 ساعت 11:39

در حالی از نظر بهداشتی و قانونی فروش مرغ زنده و ذبح آن در انظار عمومی ممنوع است که مردم سیستان و بلوچستان تمایل چندانی به خرید مرغ کشتار روز آن هم در بحران کرونا ندارند.



به گزارش شستون؛ فروش مرغ زنده در انظار عمومی مدتهاست که از نظر قانونی و بهداشتی ممنوع شده است اما با توجه به فرهنگ قالب در سیستان و بلوچستان به ویژه سراوان اغلب شهروندان مرغ را به صورت زنده خریداری و مصرف می کنند و تمایل چندانی به خرید مرغ کشتار روز ندارند اما توصیه کارشناسان بهداشتی در روزهای کرونایی بر این است که مرغ به صورت کشتار روز تهیه شود.

در حالی شهروندان سراوانی و فروشندگان مراکز عرضه مرغ زنده از کمبود مرغ زنده در این شهر گلایه دارند که مسعود ملازهی رئیس اداره صمت سراوان در گفتگو با رسانه ها از عرضه مرغ زنده به بازار از اواسط اسفندماه خبر داده بود.

همچنین سعید تجلیلی سرپرست فرمانداری سراوان  اختلال در بحث جوجه روزی و شیوع آنفولانزا در خراسان جنوبی را علت مشکل به وجود آمده در این شهرستان دانسته و در پنجم اسفندماه از حل این معضل در روزهای آینده خبر داده بود.

 به گفته مهدی حسینی مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تمامی مراکز عرضه مرغ زنده غیرمجاز هستند چرا که عرضه مرغ زنده و ذبح آن در همان محل اصلا بهداشتی و مورد تایید سازمان دامپزشکی نیست و می تواند عامل بروز و شیوع بیماری شود.

وی ضمن توصیه مردم به عدم خرید گوشت مرع زنده، گفته است که مراکز عرضه مرغ کشتار روز گرم نیاز مردم را تامین و ناظران شرعی دامپزشکی در تمامی کشتارگاه ها مستقر و بر کشتار شرعی طیور نظارت می کنند.

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تغییر الگوی مصرف به سمت مصرف مرغ کشتار روز گرم بهداشتی  را یکی از مهمترین خواسته های خود از مردم  عنوان کرده است که با محقق شدن این مهم و کاهش تقاضا برای استفاده از مرغ زنده زمینه برای جمع آوری این مراکز بیش از پیش فراهم شود.

 
از سوی دیگر رئیس اداره صمت سراوان از عرضه مرغ زنده به بازار از 13 اسفندماه خبر داد که فروشندگان فروش مرغ زنده سطح شهر با مراجعه به این پایگاه خبری از تعطیلی مراکز عرضه مرغ زنده به دلیل نبود این کالا به مدت چهار روز ابراز گلایه کردند.

 این فروشنده مرغ زنده سراوانی گفته است که مرغ زنده را کیلویی 21 هزار تومان خریداری و با قیمت هر کیلو 22 هزار تومان به فروش می رساند اما در حال حاضر در برخی از روستاهای شهرستان مرغ با کیلویی 36 هزار تومان به فروش می رود که از دستگاه های متولی انتظار است نظارت بیشتری در این حوزه انجام دهند.

لازم به ذکر است از 13 اسفندماه عرضه 24 تن مرغ منجمد تنظیم بازار با قیمت هر کیلو 15 هزار و 500 تومان در 15 فروشگاه سراوان در 2 مرحله آغاز شده است..

انتهای پیام/


کد مطلب: 22097

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/22097/جدال-سر-تهیه-گوشت-سفید-سیستان-بلوچستان-تمامی-ندارد-کمبود-مرغ-زنده-مراکز-عرضه-فروش-تعطیلی-کشاند

شستون
  https://shastoon.ir