800
۰
سایه‌روشن‌های کشتی ایران در سال ۱۳۹۹؛

سرشاخ با کرونا؛ دایره سرد!/ یک نیمه تعطیل، یک نیمه تلاطم

کشتی ایران در سالی که گذشت، روزهای کاملاً متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرد. از تعطیلی پیاپی اردوها و تورنمنت‌ها گرفته تا سرشاخ مجدد روی تشک در نیمه دوم سال.
سرشاخ با کرونا؛ دایره سرد!/ یک نیمه تعطیل، یک نیمه تلاطم
به گزارش شستون؛ به نقل از رسانی راه دانا؛ اغراق نیست اگر بگوئیم که ورزش اول کشور و امید اصلی ایران برای کسب مدال در تورنمنت‌های بین‌المللی در سال ۱۳۹۹، یکی از بدترین دوره‌های تاریخ خود را سپری کرد و در سکوت و رخوتی به‌سر برد که شاید پیش از این سابقه نداشته. در سالی که قرار بود شامل رویداد المپیک ۲۰۲۰ توکیو باشد و سبد ورزش ایران را از مدال‌های رنگارنگ پر کند، کشتی به‌عنوان اصلی‌ترین گزاره هدف مدال‌آوری ایران مانند سایر رشته‌ها با وارفتگی ناشی از تعویق یک‌ساله رویداد توکیو مواجه شد و حتی تورنمنت‌های داخلی گوش‌شکسته‌ها نیز تحت‌الشعاع ماجرای شیوع ویروس کرونا و تبعات آن قرار گرفت. سالی که در شرایط عادی می‌بایست یکی از پرترافیک‌ترین سال‌های کشتی می‌شد و شاهد برگزاری رقابت‌هایی نظیر جام تختی، جام باشگاه‌های جهان، مسابقات جهانی، جام جهانی و رویدادهای داخلی نظیر لیگ برتر و دسته‌یک کشتی آزاد و فرنگی می‌بود، در نهایت با برگزاری حداقلی مسابقات به اتمام رسید تا دودِ کرونا بیش از هر چیزی به چشم کشتی و کشتی‌گیران نفوذ کرده باشد. کشتی ایران سال ۱۳۹۹ را با خواب زمستانی عمیقی آغاز کرد اما این خواب دیری نپایید و نیمه دوم سال گذشته با تکان اساسی همراه بود تا توام با برگزاری مسابقات لیگ برتر و اردوهای تیم ملی، تن گوش‌شکسته‌ها به تن یک‌دیگر بخورد و سطح آمادگی کمی بالاتر برود. نگاهی خواهیم داشت به زیر و بم کشتی در سالی که گذشت؛
پایان رخوت ۹ ماهه با آغاز لیگ برتر کشتی
کشتی ایران پس از دست‌وپنجه نرم کردن با شیوه افسارگسیخته ویروس کرونا و در شرایطی که اکثر رقبا تمایلی به ازسرگیری مسابقات داخلی خود نداشتند، بالاخره توانست شرایط قرنطینه و ایزوله را برای برگزاری هرچه بهداشتی‌تر مسابقات لیگ برتر فراهم کند و با اخذ مجوزهای لازم از ستاد مبارزه با کرونا، نخستین نبردهای تن‌به‌تن را در تهران آغاز کند تا یک نقطه عطف در کشتی ایران و حتی جهان ثبت شود. اهالی کشتی هم که بارها برگزاری لیگ را به عنوان خواسته اصلی خود از فدراسیون و سازمان لیگ مطالبه کرده بودند، سرانجام به خواسته خود رسیدند تا لیگ برتر کشتی در مقام گرمابخش پاییز سرد ۱۳۹۹ قرار بگیرد. با توجه به شرایط کرونایی موجود، سازمان لیگ برای کاهش تعداد مسابقات، لیگ را در دو گروه در هر دو رشته برگزار نمود تا این مسابقات به شکل پلکانی و ضربدری برگزار شده و با برگزاری مسابقات فینال و رده بندی هیجان و جذابیت آن دوچندان شود.
بنا به سیاق همیشه و طی اتفاقی قابل پیش‌بینی، تیم ایران مال در هر دو رشته آزاد و فرنگی با استفاده از ستاره‌های بزرگ و نام‌دار خود قهرمان شد. در لیگ برتر کشتی فرنگی تیم‌های ایران مال و دانشگاه آزاد به فینال رسیدند که ایران مال با نتیجه ۷ بر ۳ از سد تیم دانشگاه آزاد گذشت و قهرمان این دوره از رقابت‌ها شد. در دیدار رده‌بندی هم تیم سیناصنعت ایذه با نتیجه ۶ بر ۴ از سد تیم فولاداکسین خوزستان گذشت و سوم شد. کاپ اخلاق این مسابقات نیز به تیم صبانور کردستان اهدا شد. در لیگ برتر کشتی آزاد نیز تیم‌های ایران مال و استقلال به فینال رسیدند که در یک فینال جنجالی و پرحاشیه ایران مال با حساب ۷ بر ۳ از سد استقلال گذشت و قهرمان شد. در دیدار رده‌بندی نیز هیأت کشتی قائمشهر با همین نتیجه از از دانشگاه آزاد گذشت و سوم شد. کاپ اخلاق این دوره از مسابقات هم به تیم سهامی فرش ایران اهدا شد.
سرآغاز فعالیت‌های تیم ملی
پس از برگزاری موفقیت‌آمیز مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی که به افزایش سطح آمادگی کشتی‌گیران و بازیابی درصدی از توان‌مندی آن‌ها منجر شد، نخستین دور اردوهای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی به سرمربی‌گری غلام‌رضا محمدی و محمد بنا آغاز شد تا چراغ تیم ملی هم پس از لیگ برتر روشن شود. اردوهای تیم‌های ملی کشتی در شرایط قرنطینه و در خانه کشتی ورزشگاه آزادی طی چندین مرحله پیگیری شد تا گوش‌شکسته‌های ایرانی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی مختلفی نظیر رقابت‌های رنکینگ و جام جهانی انفرادی آماده شوند. نوروز امسال هم خانه کشتی میزبان اردونشینان ایرانی‌ست تا برای مسابقات گزینشی المپیک آماده شوند.

لغو مسابقات جهانی و حضور نصفه‌ونیمه در صربستان
اتحادیه جهانی کشتی با اطلاع از سابقه موفق برگزاری مسابقات داخلی در چند کشور و بنا به درخواست برخی از کشورها جهت ازسرگیری مسابقات جهانی کشتی، قصد پیگیری و شروع این مسابقات را داشت اما به‌دلیل انصراف چند کشور صاحب‌نام در کشتی مانند ایالات متحره آمریکا، کوبا و کانادا از حضور در مسابقات جهانی و از بین رفتن وجهه رسمی این تورنمنت، مسابقات جهانی جایش را به جام جهانی انفرادی داد تا صرفاً اتحادیه جهانی یک مسابقه را برگزار کرده باشد. نخستین تجربه برگزاری یک تورنمنت بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ و در کشور صربستان با حضور تنها ۳ نماینده از کشتی ایران در دو رشته فرنگی و آزاد همراه شد تا نهایتاً رحمان عموزادخلیلی به‌عنوان تنها آزادکار اعزامی به بلگراد با یک برنز به تهران برگردد و در کشتی فرنگی هم هادی ساروی با یک مدال برنز و حسین نوری هم با مقام پنجمی به حضور در جام جهانی خاتمه دهند.

تعویض صفر با صد در سند راهبردی جدید فدراسیون
فدراسیون کشتی در سال اخیر با تدوین و رونمایی از سند راهبردی توسعه کشتی تا سال ۲۰۲۸، یک اقدام مهم را بنا نهاد که قطعاً مفاد آن در سال جدید بیش‌تر به چشم خواهند آمد.  اصلی‌ترین محور تدوین این سند برنامه‌ریزی، مسئله تغییر نگرش فدراسیون کشتی به تورنمنت‌هاست. در شرایطی که طی سال‌های اخیر و دوره‌های مختلف ریاست این فدراسیون اهتمام تیم‌های ملی بر موفقیت در مسابقات جام‌های جهانی و قهرمانی‌های آسیایی استوار بوده، در این سند صراحتاً اشاره شد که تنها معیار محک و سنجش موفقیت تیم‌های ملی و مجموعه فدراسیون کشتی، عملکرد کشتی‌گیران در مسابقات المپیک توکیو، پاریس و لس‌آنجلس خواهد بود. در این سند ذکر شده که جایگاه مطلوب تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد از منظر فدراسیون کشتی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو بین چهار تیم اول، در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بین سه تیم اول و در المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس جایگاه قهرمانی المپیک خواهد بود. با تدوین چنین سندی در فدراسیون کشتی، انتظارها از مجموعه فدراسیون و تیم‌های ملی بالاتر رفته. فدراسیون کشتی با تنظیم این برنامه راهبردی برای خود یک نقشه راه ترسیم کرده و خود را در معرض قیاس و انتقاد قرار داده. مهم‌ترین مسئله تبعیت از اجرای مفاد این سند و سیطره مفاد آن بر تمام درزهای کشتی ایران است. علیرضا دبیر در سال جدید خودش و رئیس بعدی فدراسیون را در معرض یک آزمون بزرگ قرار داده که سربلندی در آن به منزله اعتبار جهانی کشتی کشور و سرافکندگی در آن مترادف با تکرار فاجعه کشتی ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو و امثالهم خواهد بود.

انتخابی یک تیم ملی و دنیایی از حاشیه
در شرایطی که لیگ برتر کشتی آزاد و مخصوصاً دیدار نهایی بین تیم‌های ایران مال و استقلال مملو از حواشی بود و این حاشیه‌ها بر تمام لیگ برتر سایه انداختند، شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که موضوع دیگری هم بتواند چنین جریاناتی ایجاد کند اما سازوکار انتخابی تیم‌های ملی باعث شد تا این پیش‌بینی هم غلط از آب دربیاید. در شرایطی که رئیس فدراسیون کشتی تمایل داشت تا سازوکار جدیدی را برای مسابقات انتخابی تیم‌های ملی تدارک ببیند و به‌منظور برقراری عدالت در تمامی اوزان از یک فیلترینگ مشخص برای دوبنده تیم ملی استفاده کند، سرمربیان تیم‌های ملی این اقدام را برنتابیدند تا باز هم همان سیستم سنتی پابرجا بماند. علی‌رضا دبیر قصد داشت تا با تدوین و اجرایی کردن یک‌سری قوانین و فیلترها، بر سلیقه‌گرایی در تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی خط بطلان بکشد و دوبنده تیم ملی را به حق‌دار برساند، اما اعتراض کادرفنی تیم‌های ملی و البته شیوه ناگهانی بیماری کرونا در کشور باعث شد تا همه‌چیز در حالت معلق باقی بماند و باز هم دست مربیان برای انتخاب بر اساس سلیقه در مسابقات انتخابی باز باشد. در سالی که گذشت در برخی اوزان تیم ملی کشتی آزاد شاهد برگزاری چند مسابقه انتخابی بین دو کشتی‌گیر یک‌سان بودیم و چند دوبنده هم تنها با یک انتخابی به صاحب جدید خود رسیدند. احتمالاً حواشی این انتخابی‌ها به سال ۱۴۰۰ هم کشیده خواهد شد و کشتی ایران در سال جدید هم تا حدودی از آب‌وتاب لازم برخوردار خواهد ماند.

تقویم فشرده فدراسیون و لغو دو مسابقه بین‌المللی
در حالی‌ که همه‌ساله مسابقات جام تختی برگزار می‌شد و این تورنمنت در تقویم اتحادیه جهانی نیز به ثبت رسیده بود، شرایط کرونایی موجود و البته فشردگی حداکثری برنامه اردویی تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد، فدراسیون را بر آن داشت که جام بین‌المللی کشتی تختی در سال ۱۳۹۹ برگزار نشده و به سال آتی موکول شود. لغو این مسابقات که آخرین دوره‌های آن در سال ۱۳۹۸ و در شهرهای کرمانشاه و شیراز برگزار شده بود، با لغو مسابقات جام کشتی باشگاه‌های جهان توام شد تا فدراسیون کشتی از دو ظرفیت عالی برای درآمدزایی و البته افزایش آمادگی گوش‌شکسته‌ها محروم بماند. قرار بر این است تا پیش از آغاز مسابقات المپیک و احتمالاً در بهار سال ۱۴۰۰، مسابقات جام تختی در ایران برگزار شود اما هنوز وضعیت جام باشگاه‌ها مشخص نیست و احتمالاً این تورنمنت به پس از المپیک موکول خواهد شد.
 
دشت پایانی سال از ایتالیا
در آخرین تورنمنت کشتی بین‌المللی سال ۱۳۹۹ و در جام متئوپلیکونه ایتالیا، تیم ملی کشتی ایران با ۲ نماینده آزادکار به مصاف رقبا رفت که درنهایت به تک مدال نقره بسنده کرد. علی‌رضا کریمی توانست به مدال نقره مسابقات رنکینگ متئوپلیکونه دست یابد و بهنام احسان‌پور هم با حذف در دور مقدماتی، نمایش بدی از خود برجای گذاشت تا احتمالاً دوبنده تیم ملی را هم در سال جدید از دست بدهد. کریمی با این نقره به تنها کشتی‌گیر ایرانی تبدیل شد که در سال ۲۰۲۱ حائز امتیاز در رنکینگ جهانی می‎‌شود. کشتی ایران در سال جدید با رویداد مهمی به‌نام المپیک ۲۰۲۰ مواجه خواهد بود اما پس از توکیو، مأموریت جدید فدراسیون برای مسابقات آسیایی و جهانی آغاز خواهد شد. سال آتی، سالی دشوار و البته پرترافیک برای کشتی‌گیرانی‌ست که می‌بایست عقب‌ماندگی دوران کرونا را با مدال‌هایی خوش‌رنگ جبران کنند.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 22228
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *