800
۰
در گفت و گو با کارشناس تغذیه مطرح شد؛

خط قرمزهای تغذیه در عید فطر/ مناسب‌ترین شیرینی و آجیل برای عید کدام است؟

مسعود فیروکوهی گفت: در خرید شیرینی و آجیل عید فطر لازم است به نکاتی توجه شود تا از عوارض خوردن از آن درامان بمانید.
خط قرمزهای تغذیه در عید فطر/ مناسب‌ترین شیرینی و آجیل برای عید کدام است؟
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون؛ عید سعید فطر، خجسته روز شکفتن دوباره انسان در راه است، عیدی که تحفه خداوند متعال به مؤمنانی است که با روزه داری به تهذیب و تزکیه نفس و غبارروبی خانه دل پرداختند.
 
روزی که مسلمانان جهان آن را جشن می گیرند و با شیرینی و آجیل پذیرای مهمان هایشان می شوند، مواد غذایی که اگر به سلامت آن توجه نشود شاید مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد و شیرینی عید را به کامشان تلخ کند.
 
با توجه به این مهم نیاز است نکاتی در این خصوص اطلاع رسانی شود تا مردم در خرید شیرینی و آجیل عید به آن دقت کنند و سلامتشان به خطر نیفتند.
 
شیرینی های خشک تهیه کنید
 
مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره به خبرنگار ما گفت: شیرنی عید را باید به لحاظ نکاتی، چند روز قبل تهیه کرد، زیرا هر چه به عید نزدیک تر شویم، قنادی ها شلوغ تر شده و به دلیل حجم بالای تولید، احتمال کاهش کیفیت وجود دارد.
 
وی ادامه داد: سعی داشته باشید که در این ایام از شیرینی های خشک تهیه کنید، همچنین نوع خشک کوچک  بر شیرینی های بزرگ ارجح است، تولیدات برخی شهرها به همین دلیل مطلوب هستند که نوع یزدی، بیرجندی و برنجی کرمانشاهی از جمله آن است.
 
به گفته فیروزکوهی، شیرینی های تر و خامه ای یا چرب به هیچ وجه برای ایام عید مناسب نیستند، بنابراین از خرید این نوع پرهیز کنید. شیرینی باید تازه و در بسته بندی مناسب باشد، در مورد شیرینی های خشک کم چرب، تازه به معنای تهیه شده در هفته جاری است و نه امروز.
 
وی افزود: شیرینی هایی مثل کیک که برای ور آمدن از جوش شیرین و بیکینگ پودر استفاده می شود، نباید در درجه اول توجه قرار گیرد، بلکه محصولات فاقد این ترکیبات ارجح هستند.
 
از شیرینی فاقد رنگ استفاده کنید
 
این کارشناس اضافه کرد: در خرید شیرینی از انواع فاقد رنگ استفاده کنید، مگر این که از کاکائو، زعفران، ادویه یا سبزیجات برای ایجاد رنگ متنوع استفاده شده باشد، زیرا رنگ های شیمیایی حتی اگر از نوع مجاز باشد سلامتی را  تهدید می کند.
 
وی با بیان این که شیرینی را هنگام خرید به لحاظ رنگ، بو، طعم و مزه، عدم وجود آفت بررسی کنید، افزود: از خرید شیرینی هایی که با خوردن آن احساس جمع شدن دهان به شما دست می دهد، اجتناب کنید اگر مصرف بیکینگ پودر در کالای تولیدی زیاد باشد، این حس به شما دست می دهد.
 
فیروزکوهی ادامه داد: بهتر است شیرینی روکش شکری، رنگی و کرمی نداشته باشد تا قندهای ساده کمتر بوده یا فساد دیرتر اتفاق افتد، در این میان نوع نخودچی و برنجی برای کودکان و نوجوانان گزینه مطلوبی هستند، اما اگر شکر زیادی داشته  باشند، اغلب موجب یبوست می شوند.
 
وی ادامه داد: بسیاری از شیرینی های محلی مثل کلوچه های سیستانی و کلمپه کرمانی حاوی حداقل شکر و همراه با خرما و ادویه هایی مثل زیره، از بهترین انواع شیرینی هستند.
 
این کارشناس تغذیه افزود: تا حد امکان از خرید تافی، آبنبات، شکر پنیر و پاستیل های شکری اجتناب کنید، این محصولات از ترکیب اسانس، شکر و رنگ های شیمیایی تشکیل شده اند و هیچ فایده ای جز افزایش کالری بدن ندارند.
 
وی گفت: اگر قصد خرید گز دارید حتما انواع پر مغز و کم شیرین یا رژیمی را که اغلب از قندهای طبیعی ضعیف شده ای چون مانیتول، سوربیتول، ایزومالت و استویا تهیه شده اند، انتخاب کنید، این قندها برای تجزیه نیاز به انسولین ندارند و به تدریج و به میزان کم، قند خون را بالا می برند، توجه داشته باشد، هر نوع گزی را که فروشنده ادعا کرد رژیمی است، نخرید و مشخصات مندرج روی بسته بندی محصول را مطالعه و به نشانگر آن به خصوص در مورد قند توجه کنید.
 
فیروزکوهی اضافه کرد: توصیه می کنیم اگر شرایط اقتصادی مردم اجازه می دهد، همیشه سراغ محصولات معتبر بروند و اگر وضعیت درآمدی اجازه نمی دهد، از خیر مصرف محصولات ارزان ولی بی کیفیت یا تقلبی بگذرند.
 
 
آجیل ناسالم؛ تهدیدی برای سلامت
 
وی درباره آجیل عید هم گفت: مصرف آجیل در صورت تازه و سالم بودن، بسیار مفید است، اما استفاده بیش از اندازه آن به دلیل داشتن مقدار زیادی چربی و نمک، نه تنها مضر بوده، بلکه برای مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی و افراد با فشار خون بالا تهدید کننده سلامتی نیز است.
 
این کارشناس اضافه کرد: روش های فرآوری، حمل و نقل و حتی وضعیت انبارها و فروشگاه های محل نگه داری و عرضه در کیفیت و سلامت آجیل تاثیرگذار است، فضای خشک و به نسبت خنک، بدون گرد و خاک و ذرات معلق در هوا، مکان عاری از حشرات و جوندگان، بهترین شرایط برای انبارداری آن است.
 
وی افزود: در خصوص خرید آجیل بررسی ها نشان می دهد که اغلب مردم به نوع فله که در ظروف مختلف در مغازه ها وجود دارد، روی می آورند که به طور قطع عواملی مثل قیمت، امکان چشیدن و امکان خرید با حداقل وزن مورد نظر در این انتخاب موثر است، اما به خرید آجیل بسته بندی کارخانه ای بیشتر توصیه می شود، زیر اگر چه قیمت آن کمی بالاتر از آجیل های فله ای است.
 
فیروزکوهی گفت: کارخانجات فرآوری و بسته بندی، ملزم به آزمون مستمر مواد اولیه و محصولات هستند، لذا در محصول آن ها احتمال وجود قارچ ها، آفت و آفت زدگی کمتر است و در شرایط نگه داری در انبارها و فروشگاه ها نیز، نوع بسته بندی مانع از نفوذ رطوبت و حشرات می شود.
 
وی افزود: توصیه می شود برای تامین آجیل مورد نیاز عید فطر سعی داشته باشید تا حد امکان آن را از فروشگاه های معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می کنند، خریداری کنید، خرید خشکبار فله ای از دستفروشان به هیچ وجه اقدام درستی نیست.
 
این کارشناس ادامه داد: هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید، نوع تازه آن نباید هیچ گونه بوی نامطبوعی مانند ماندگی، تندشدگی و ترشیدگی داشته باشد، به ظاهر این کالا خوب دقت کنید، وجود حفره یا کپک زدگی از علائم کهنگی و فساد محصول است.

از خرید آجیل رنگی و شور بپرهیزید
 
فیروزکوهی گفت: برای تشخیص وجود رنگ در آجیل، پیشنهاد می شود مقداری از آن را برای چند دقیقه در مشت بریزید و پس از خالی کردن بررسی کنید که آیا پوست کف دستتان رنگی شده یا خیر، یا هنگام مصرف دقت کنید که آیا زبان یا دور لبهایتان رنگی شده یا خیر، توجه داشته باشید که استفاده از رنگ در آجیل به دلیل مضرات آن اکیدا ممنوع است.
 
وی تاکید کرد: سعی داشته باشید آجیلی را انتخاب کنید که شور نباشد و کمتر بو داده شده باشد، نگهداری طولانی، تغییرات شیمیایی را در پی داشته و باعث ایجاد بوی کهنگی با طعم نامطلوب، تند و تیز می شود، بنابراین از مصرف آجیل کهنه خودداری کنید.
 
این کارشناس ادامه داد: در صورتی که بر روی مواد تشکیل دهنده آجیل مانند پسته، فندق و ... سوراخ هایی مشاهده کردید، از خرید و مصرف این گونه تنقلات خودداری کنید، چراکه نشانه آفت زدگی است و در داخل سوراخ ها لارو حشرات به صورت کرم هایی به اندازه کوچک، وجود دارد.
 
وی اظهار کرد: ممکن است در مراکز عرضه آجیل، محصولاتی را که کهنه یا آفت زده هستند، مجدد بو داده یا مخلوط کنند، لذا در هنگام خرید، به این موضوع توجه کنید، انواع آجیل باید در جای خشک و خنگ نگهداری شود.
 
انتهای پیام/
 
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 22628
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *