800
۰

آیا همتی واقعا ریشه فساد در بانک مرکزی را کند؟/ کارنامه سیاه ارزی آقای کاندیدا و معاون صادراتش!

همتی در حالی مدعی خشکاندن فساد در بانک مرکزی است که معاون سابق او پس از تخلفات گسترده ارزی و پیگیری دستگاه قضا، برکنار شد و بزرگ‌ترین تخلف ارزی کشور در دوران ریاست او در ساختمان شیشه‌ای میرداماد رخ داد.
آیا همتی واقعا ریشه فساد در بانک مرکزی را کند؟/ کارنامه سیاه ارزی آقای کاندیدا و معاون صادراتش!
به گزارش شستون و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به جایگاه نظارتی بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی جایگاه نظارتی دارد و باید درست عمل کند. ما پیگیری کردیم و از مجموعه بانک مرکزی ۲۵ نفر دستگیر کردیم. یعنی جایی که باید نظارت کند خودش فاسد است.
عبدالناصر همتی در واکنش به سخنان آیت الله رئیسی در توییتی نوشت: «رئیسی در تلویزیون گفت در بانک مرکزی فساد بوده و ۲۵ نفر را بازداشت کرده‌ است؛ بله قبلا فساد بود، ولی ریشه فساد در بانک مرکزی را خشکاندم. انتظار این بود که آقای رییسی عزیز هم ریشه فساد در قوه قضاییه را می‌خشکاندند تا باندهای فاسد نتوانند نام قضات عادل را خراب کنند.»
 
همتی این ادعا را در حالی بیان کرد که به اعتقاد کارشناسان شفافیت در بانک مرکزی در دوره او بسیار کاهش داشت و همچنان گیرندگان ارزهای ۴۲۰۰ تومانی مشخص نیست. با این حال در ادامه به یکی از مدیران متخلف و بازداشت شده بانک مرکزی اشاره می‌کنیم.
 
 
بازداشت مدیر ارشد بانک مرکزی؟
 
خبر بازداشت صمد کریمی، رئیس سابق اداره صادرات بانک مرکزی در روزهای نخست اسفند ماه سال گذشته در رسانه‌ها منتشر شد؛ او به اتهام فساد ارزی و دریافت رشوه در پرونده توزیع ۳۵ میلیارد دلار ارزهای مداخله‌ای بانک مرکزی بازداشت شد.
 
کریمی به دلایل اعلام نشده در روز ۲۵ آبان ۱۳۹۹ به دستور عبدالناصر همتی، رییس سابق بانک مرکزی از سمت خود برکنار و حسین چرخ انداز جایگزین وی شد؛ اما دو روز بعد، یعنی در روز ۲۷ آبان ماه همتی در حکمی، کریمی را به عنوان سرپرست اداره ریسک بانک مرکزی منصوب کرد. او از زمان راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی بانک مرکزی در دولت دهم، در این اداره مهم و تاثیرگذار بر بازار ارز کشور فعالیت داشت.
 
او پنجمین مدیر ارشد بانک مرکزی بود که در سال‌های اخیر تحت تعقیب قرار گرفته بود و چندین سال مسئولیت اصلی در حوزه ارزی بانک مرکزی بالاخص فروش بی‌ضابطه ده‌ها میلیارد دلار ارز در قالب ارزهای مداخله‌ای را برعهده داشته و یکی از متهمان اصلی در خصوص ایجاد نابسامانی‌های ارزی در سال‌های اخیر در کشور است.
 
 
قربانعلی فرخزاد چگونه در یک روز ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان پول جابه‌جا کرد
 
البته نام صمد کریمی پیش از این نیز در یکی از دادگاه‌های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شده بود؛ «قربانعلی فرخزاد» شاید نامی ناشناخته برای افکارعمومی بود، اما پرونده وی به‌واسطه درگیر کردن چند سازمان دولتی، چند بانک، بانک مرکزی و چند وزارتخانه دولتی یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های مفاسد اقتصادی سال‌های اخیر بود.
 
بنابر اعلام دادستانی کشور، فرخزاد بزرگ‌ترین شخص حقیقی دریافت‌کننده تسهیلات از نظام بانکی کشور و بزرگ‌ترین متهم ارزی چند سال اخیر بود که طی چند فقره جعل مدرک، نزدیک به نیم‌میلیارد دلار ارز دولتی دریافت کرده، بدون اینکه حتی یک ریال واردات کالا انجام داده باشد.
 
وی از محل فروش ارز‌های دولتی در بازار آزاد، بدون ایجاد کمترین مزاحمت از سوی بانک مرکزی و شورای مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد، فقط در یک روز ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان در نظام بانکی کشور پول جابه‌جا کرده که طبق قوانین پولشویی کشور، امری غیرممکن و به‌نوعی یک رکورد در پولشویی محسوب می‌شود.
 
تیمور عامری برکی، کارمند بازنشسته حراست بانک مرکزی و صاحب یک صرافی از سال ۸۹ است که یکی از متهمان پرونده‌‌های مبارزه بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی است. 
 
عامری به‌همراه دو فرزندش حمیدرضا و علیرضا جعل و مدرک‌سازی را انجام می‌دادند، از مدیران حراست بانک مرکزی بود که بعد از بازنشستگی و ایجاد صرافی از نفوذ بالایی در بانک مرکزی برخوردار بوده و فرخزاد با آشنایی از این موضوع به‌سراغ او رفته است. 
 
نکته جالب‌توجه، نقش صمد کریمی مدیر بازداشتی اداره صادرات بانک مرکزی در این  پرونده و این تخلف است. در این زمینه نماینده دادستان در دادگاه متهمان ارزی می‌گوید: «قربانعلی فرخزاد از سال ۹۴ از طریق یکی از مدیران بانک مرکزی به‌نام صمد کریمی با تیمور عامری آشنا می‌شود.» همچنین تیمور عامری نیز در این زمینه می‌گوید: «کریمی با من تماس گرفت و اعلام کرد فرخزاد از همشهریان بنده است.»
 
 
شرکت دلفین و سرنوشت نامعلوم یک میلیارد درهم حواله
 
پس از ایجاد شرکت دلفین، فردی با زد و بند و کم توجهی‌های بانک مرکزی، یک میلیارد درهم ارز ۴۰۰ شرکت تولیدی را از طریق ۴۰ صرافی از کشور خارج کرد که مالباختگان بانک مرکزی مقصر می‌دانند؛ این فرد با یک صرافی خاص ارتباطاتی داشت؛ این در حالی است که عامری در این شرکت نقش ویژه‌ای داشته است. 
 
شبکه اطلاع رسانی راه دانا پیش از این در چند گزارش به نقش و جایگاه کانون صرافان ایران به عنوان بزرگ‌ترین بخش صنفی کشور در حوزه ارز پرداخت؛ اینکه برخی صرافی‌های خاص و با حمایت‌هایی از سوی بانک مرکزی در این کانون نفوذ کرده و به دنبال منافع شخصی خود هستند.
 
این افراد نفوذ کرده در شورای عالی کانون صرافان که بعضاً پرونده‌هایی در دستگاه قضا دارند، با عملکرد خود باعث اعتراض صرافی‌های کل کشور شده و از جایگاه خود به دنبال رانت هستند و نقش مهمی در اخلال‌های ارزی دارند که قالبا با مجوز و نفوذ در بانک مرکزی به سودهای کلان و باد آورده رسیدند.
 
براساس این گزارش، همتی در حالی مدعی خشکاندن فساد در بانک مرکزی است که او بعد از گذشت ۲.۵ سال از حضورش در بانک مرکزی و پس از ورود دستگاه قضایی صمد کریمی را برکنار کرد هر چند دو روز بعد او را به سمت دیگر منصوب کرد.
 
کریمی در مسئولیتی که داشت از چند صرافی خاص حمایت ویژه‌ای داشت و باعث شده بود نقش این صرافی‌ها که باندی در کانون صرافان شکل داده بودند، گسترده شود و امتیازات ویژه‌ای به این صرافی‌ها داده شود.
 
بررسی پرونده‌های فساد ارزی که باعث رانت برای برخی افراد و صرافی‌های خاص شده و در بازار ارز اخلال ایجاد کرد، قطعاً جزئیات بیشتری از فساد در بانک مرکزی در دوران همتی را نمایان خواهد کرد و نقش افرادی مانند صمد کریمی مشخص خواهد شد که ذخایر و سرمایه‌های کشور را در اختیار عده‌ای خاص دادند.
 
 
انتهای پیام
 
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 22896
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *