800
۰
خرمای سیستان وبلوچستان راهی بازار مصرف می شود؛

آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های جنوب شرق/"مضافتی" و "ربی" بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص دادند

امان اله طوقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برداشت خرما از نخلستان های مناطق جنوبی استان آغاز شده است.
آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های جنوب شرق/"مضافتی" و "ربی" بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص دادند
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، امان اله طوقی بیان کرد: برداشت خرما از نیمه خرداد ماه در استان سیستان و بلوچستان با ارقام زودرس شامل کتومی، نگال و آشوبه شروع و با ارقام دیررس مایکلی و هلیله در آبان ماه به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ۴١درصد از تولیدات محصولات باغی سیستان و بلوچستان به خرما اختصاص دارد، افزود: سطح زیرکشت محصولات باغی استان ١٠٣هزار و ٣٨٨ هکتار است که ۶٠ درصد آن به خرما اختصاص دارد.

وی ادامه داد: برداشت خرمای مضافتی با سطح زیر کشت ٢٨ هزار و ۴٠٠ هکتار و خرما ربی با سطح زیرکشت ۲٢هزار و ۵٠٠ هکتار که بیشترین نخلستان‌ها را به خود اختصاص داده‌اند از نیمه اول مرداد ماه در این استان آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از۶٢هزار  و٩١۴ هکتار نخلستان موجود در سیستان و بلوچستان ۴٩ هزار و ٧١٨ هکتار آن بارور بوده و سالیانه بیش از ۲۵٠هزار و ٨٩٨ تن انواع خرما تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، گفت: نقش پررنگ بخش خصوصی در خرید، بسته بندی، نگهداری و صادرات و حمایت از سرمایه گذاران این محصول استراتژیک بسیار اساسی است.

طوقی با اشاره به اصلاح و نوسازی نخلستان‌های سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به استعداد و توانمندی استان در تولید خرما، توسعه کشت ارقام جدید تجاری و بازار پسند نظیر خرمای پیارم و مجول در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 22987
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *