800
۰

11 دلیل مهم و علمی برای اینکه نوشابه نخورید!

امروز شرکت های تولیدکننده نوشابه انواع مختلفی از نوشیدنی ها را به فروش می رساند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته هر روز 1.7 میلیارد میزان نوشابه در سراسر جهان مصرف می شود.
11 دلیل مهم و علمی برای اینکه نوشابه نخورید!
به گزارش شستون؛ به نقل از بهداشت نیوز به نقل از یاهو، نوشیدن نوشابه بر اساس اظهارات محققان و پزشکان عوارض جانبی زیادی برای انسان دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.
 
نوشابه حاوی مقدار زیادی قند است
آیا بیش از حد نوشابه و نوشیدنی های شیرین می نوشید؟ نگاهی گذرا به سطل آشغال خانه تان به شما سرنخی ارائه می دهد. مطالعات نشان می دهد نوشیدن بیش از حد نوشابه سلامتی را به خط می اندازد.
 
بر اساس یکی از بزرگترین و برجسته ترین مطالعه ها در ایالات متحده، نوشیدن فقط یک قوطی نوشابه در روز با چاقی، افزایش اندازه دور کمر، فشار خون بالا، کلسترول بالا، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و حمله قلبی، سکته مغزی، حافظه ضعیف تر، حجم مغز کمتر و زوال عقل در ارتباط است.
 
اگرچه نوشیدن یک قوطی نوشابه به صورت گهگاه اثرات نامطلوبی روی سلامتی نخواهد گذاشت، اما ایجاد عادت در نوشیدن نوشابه عوارض جانبی جدی ایجاد می کند.
 
این علائم هشدار دهنده ظریف به عنوان نشانه هستند که قبل از بروز مشکلات جدی پیرامون سلامتی میزان نوشیدنی های خود را کاهش دهید.
 
نوشابه اندازه دور کمر را افزایش می دهد
نوشیدن نوشابه زیاد که سرشار از شربت ذرت با فروکتوز بالا است با افزایش “چربی احشایی” همراه است که در مورد چربی شکمی صحبت می کند.
 
در یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات بالینی، محققان به بزرگسالان دارای اضافه وزن یکی از دو نوشیدنی شیرین، یک نوشیدنی شیرین شده با گلوکز یا یک نوشیدنی شیرین فروکتوز را دادند.
 
پس از 10 هفته محققان افزایش قابل توجهی در چربی کل بدن در هر دو گروه مشاهده کردند، اما تنها افزایش قابل توجهی در چربی شکم در گروه مصرف کننده فروکتوز وجود دارد. ده ها مطالعه مشاهده ای دیگر، محتوای بالای فروکتوز قندهای اضافه شده را با چربی اضافی شکم مرتبط دانسته اند.
 
یکی دیگر از مشکلات ذاتی سودا و سایر نوشیدنی های شیرین این است که مصرف مقادیر زیادی قند در یک بازه زمانی کوتاه بسیار آسان است. نوشابه به نظر نوشیدنی واضحی به نظر می رسد، اما چندین ماده غذایی دیگر در آن وجود دارند که باعث چربی شکمی می شوند.
 
با نوشیدن نوشابه فرد پیرتر از سن خود به نظر می رسد
نوشیدن نوشابه به لطف کافئین موجود در آن باعث کم آبی بدن می شود، بنابراین در صورت نوشیدن زیاد نوشابه با علائم کم آبی از جمله خشکی پوست، خطوط ریز و چین و چروک صورت و دستان مواجهه خواهید شد، اما موارد دیگری بیش از کمبود آب در بدن وجود دارد.
 
بر اساس مطالعه ای که در سال 2014 در مجله بهداشت عمومی آمریکا انجام شد قندها و مواد افزودنی شیمیایی موجود در نوشابه سرعت پیری را در سطح سلولی تسریع می بخشد. با افزایش سن، تلومرها، درپوش های انتهای کروموزوم ها کوچک می شوند.
 
دانشمندان معتقدند تلومرها به عنوان ساعت پیری سلول ها عمل می کنند زیرا وقتی خیلی کوتاه می شوند سلول ها به درستی کار نمی کنند و علائم پیری نمایان می شوند.
 
محققان از دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در این مطالعه دی ان ای 5 هزار و 300 آمریکایی سالم را که 14 سال قبل ذخیره شده بودند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند کسانی که بیشتر نوشابه مصرف می کنند تلومرهای کوتاه تری دارند.
 
طبق تحقیقات آنها در سال 2014، نوشیدن یک نوشابه 20 اونسی هر روز با 4.6 سال پیر شدن اضافی مرتبط است همان پیری تسریع شده ناشی از سیگار کشیدن، بنابراین برای حفظ شادابی و طراوت پوست و جوانی نوشیدن نوشابه را محدود یا قطع کنید.
 
نوشابه باعث تشدید سردردهای میگرنی می شود
قندها و شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشابه و حتی نوشابه های رژیمی باعث سردرد می شوند یا ترکیبی از شیرین کننده ها و اثر دهیدراته شدن کافئین موجود در نوشابه ها در ایجاد سردرد موثر هستند. مروری بر عوامل تحریک کننده سردرد در مجله Clinical of Pain در سال 2009 نشان می دهد آسپارتام، شیرین کننده موجود در نوشابه و سایر نوشابه های رژیمی سردرد را هنگامی که افراد مستعد میگرن مقدار آسپارتام موجود در 5 یا بیشتر نوشابه های رژیمی را مصرف می کنند تشدید می کند.
 
نوشابه فرد را در مرحله پیش دیابت یا ابتلا به دیایت قرار می دهد
متاآنالیز 88 مطالعه نشان داد ارتباط آشکاری بین نوشیدن نوشابه های شیرین و دیابت نوع 2 وجود دارد. یکی از مطالعات بزرگتر نشان می دهد در مقایسه با افرادی که به ندرت آن را مصرف می کنند 26 درصد افزایش خطر ابتلا به دیابت برای افرادی که روزانه یک تا 2 وعده نوشیدنی شیرین شده با قند مصرف می کنند افزایش یافته است.
مطالعه 8 ساله دیگری روی 91 هزار زن نشان می دهد زنانی که روزانه یک یا چند عدد نوشابه می نوشند 2 برابر بیشتر از زنانی که ماهیانه کمتر از یک عدد نوشابه می نوشند به دیابت مبتلا می شوند.
 
نوشابه باعث بالاتر رفتن فشار خون بیش از حد طبیعی می شود
بر اساس گزارشی که در مجله Hypertension به چاپ رسیده نوشیدن بیش از یک عدد نوشابه یا هر نوع دیگری از نوشیدنی های شیرین کننده قند در روز با فشار خون بالاتر همراه بود. در این مطالعه محققان دانشکده بهداشت عمومی کالج امپریال لندن رژیم غذایی و سلامتی حدود 2 هزار و 700 فرد میانسال در انگلیس و ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کردند. در این مطالعه علت و معلول مشخص نشده است، اما به نظر می رسد با مصرف منظم نوشابه شرکت کنندگان در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.
 
نوشابه باعث تورم و دردناک شدن انگشت شست پا می شود
تورم و دردناکی انگشت شست پا علامت نقرس است. این اختلال التهابی می تواند توسط بسیاری از موارد دیگر نیز ایجاد شود که یکی از آنها نوشیدن بیش از حد شربت ذرت با فروکتوز زیاد یک شیرین کننده موجود در نوشابه و سایر نوشابه های گازدار است. با تجزیه فروکتوز در بدن سطح اسید اوریک افزایش می یابد که باعث تولید کریستال های دردناک در مفاصل می شود که علامت کلاسیک ابتلا به نقرس است. مطالعه ای در سال 2008 نیز نشان می دهد مردانی که روزانه 2 یا چند عدد نوشابه گازدار شیرین می نوشند 85 درصد بیشتر از مردانی که ماهیانه کمتر از یک نوشابه می نوشند خطر ابتلا به نقرس آنها را تهدید می کند.
 
هنگام توقف نوشیدن نوشابه احساس خستگی می کنید
به گزارش کافئین اینفورمر، اگر نوشیدنی های حاوی کافئین را زیاد مصرف کنید سپس به طور ناگهانی نوشیدن آنها متوقف شود علائم شبیه آنفولانزا، خستگی، تحریک پذیری، یبوست، بی خوابی و عدم تمرکز را تجربه خواهید کرد.
 
نوشابه باعث پرشدگی تعداد بیشتر دندان ها می شود
باکتری های مضر در دهان قندهای موجود در نوشابه را می خورند و اسید محصول جانبی است. بر اساس اظهارات انجمن دندانپزشکان آمریکا، هنگام نوشیدن مقدار زیادی نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین دهان با اسیدی پر می شود که باعث ایجاد حفره و پوسیدگی می شود. این انجمن می افزاید هنگام مصرف نوشابه آن را بنوشید و مزه مزه نکنید سپس بعد از نوشیدن آن مسواک بزنید.
 
با نوشیدن نوشابه کوچک می شوید یا حالت خمیده پیدا می کنید
هر دو نشانه به این معنی است که از پوکی یا شکنندگی استخوان رنج می برید و نوشیدن مقدار زیاد نوشابه یکی از عوامل موثر در ضعف استخوان است. تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه بالینی آمریکا نشان می دهد نوشیدن هر نوع نوشیدنی گازدار به طور خاص با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان در زنان همراه است. تراکم کم استخوان نیز یکی از نشانه های پوکی استخوان محسوب می شود که شما را مستعد شکستگی می کند.
 
مشاهده نوشابه باعث ولع شدید مصرف طعم شیرین می شود
آیا می توان به نوشابه های شیرین اعتیاد پیدا کرد؟ اثبات این مسئله سخت است، اما تحقیقات نشان می دهد مواد غذایی نیز می توانند اعتیاد آور باشند. یک مطالعه در مورد جوندگان نشان داد قند باعث ترشح دوپامین یا به اصطلاح “هورمون شادی” در مغز آنها شده است. مطالعات دیگری روی انسان نیز نشان می دهد همان مسیرهای عصبی زیست شناختی که در سوءمصرف مواد مخدر نقش دارند نیز مصرف غذا و نوشیدنی را کنترل می کند.
منبع: الو دکتر
پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 23004
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *