800
۰

هندزفری بی سیم سبب سرطان مغز می شود؟

در حالی که فناوری به سرعت نور در حال پیشرفت است ما هم به طور مداوم در مورد خطرات و مضرات ناشی از استفاده از آنها برای سلامتی هشدار می شنویم. یکی از رایج ترین موارد خطرات سلامتی مرتبط با استفاده از هندزفری های بلوتوثی یا بی سیمی است. گزارش ها و ادعاهای متعددی وجود دارد که نشان می دهند استفاده طولانی مدت از هندزفری های بلوتوثی یا بی سیم برای سلامت مغز ضرر دارد و حتی عاملی برای ابتلا به سرطان شناخته می شوند، اما آیا واقعیت دارد؟
هندزفری بی سیم سبب سرطان مغز می شود؟
به گزارش شستون؛ به نقل ازبهداشت نیوز به نقل از تایمزسوفاندیا، آیا واقعا هدست و هندزفری بلوتوثی برای استفاده گزینه های ایمنی نیستند؟ در ادامه حقیقت رمزگشایی می شود.
 
آیا هندزفری های بلوتوثی یا بی سیم خطر دارند؟
برخی ادعاها که در اینترنت منتشر شده و توسط متخصصان مورد تحقیق قرار گرفته حاکی از آن است هدست های بلوتوثی و هندزفری های کوچک اشعه را به مغز پمپاژ کرده و به طور بالقوه باعث ابتلا به سرطان می شوند که نگران کننده است، همچنین کارشناسان بحث می کنند از آنجا که هندزفری ها به طور معمول نزدیک و در عمق گوش قرار می گیرند بافت های حیاتی را در معرض فرکانس های رادیویی سطح بالاتر قرار می دهند.
 
علاوه بر این، در طول سال ها محققان اظهار داشتند هدست های بلوتوثی از فناوری میدان الکترومغناطیسی غیریونیزه استفاده می کنند که منجر به ایجاد نگرانی های جدی پیرامون سلامتی می شود، همچنین دادخواست هایی با حمایت بسیاری از محققان معتبر از کشورهای مختلف به سازمان بهداشت جهانی ارسال شده است.
برخی از آنها حتی پا را فراتر گذاشته و اذعان می دارند استفاده طولانی مدت از چنین وسایلی در دوران بارداری اثرات مضری از جمله خطر سقط جنین و کودکان متولد شده با اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) دارد. به علاوه، وزوز گوش و افزایش خطرات تومور مغزی به عنوان عوارض دیگر آن مطرح می شود.
 
با این حال، همه این موارد ممکن است خیلی درست نباشد. در حالی که تشعشع از دستگاه ها و هدست های بلوتوثی ساطع می شود شواهد طولانی مدت در مورد خطرات واقعی آنها در دسترس نیست.
به نظر می رسد بیشتر تحقیقات تاکنون روی قرار گرفتن در معرض تابش غیر یونیزان کننده سطح بالا متمرکز شده است، همچنین برخی می گویند در حالی که دستگاه های بلوتوث بر اساس حد مجاز کار می کنند امواج رادیویی واقعا داخل مجرای گوش وارد نمی شوند و از این رو ممکن است به اندازه ادعاهای مطرح شده خطرناک نباشد.
 
بر اساس اطلاعات ذکر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، اشعه غیریونیزه که از طریق چنین وسایل جانبی پخش می شود فقط در صورت تماس مستقیم شخص با آنها برای مدت زمان طولانی می تواند به طور بالقوه مضر باشد. قرار گرفتن در معرض و تشعشع ناشی از چنین دستگاه هایی نیز بستگی زیادی به کاربرد از آنها دارد.
 
علاوه بر این، به ندرت بحث می شود تابش ساطع شده توسط هندزفری در مقایسه با گجت هایی مانند تلفن های همراه که بیشتر و به مدت طولانی استفاده می شوند بسیار کمتر است، بنابراین اگرچه شواهد زیادی پیرامون خطرات آشکار استفاده از هدست های بلوتوثی و سایر ابزارهای دیگر همچنان وجود دارد، اما بین محققان نیز اختلاف نظرهای زیادی است.
 
خطرات دیگر استفاده از هندزفری بی سیم
جدا از خطرات صحبت شده در مورد میدان الکترومغناطیسی غیریونیزه کننده برخی از دانشمندان معتقدند خطرات اساسی و عوارض جانبی ممکن است خطرناک تر باشند.
 
به عنوان مثال، برخی از مطالعات در مقیاس های کوچک نشان می دهند جدا از افزایش خطر ابتلا به سرطان، اشعه بیش از حد و میدان الکترومغناطیسی غیریونیزه کننده باعث انواع مختلفی از اختلالات عصبی و آسیب به دی ان ای می شود.
 
با این حال، از آنجا که این موضوع در دست مطالعه است برای تایید یافته ها و خطرات احتمالی به تحقیقات بیشتر در مقیاس وسیع نیاز است.
 
آیا باید از هندزفری های بلوثوتی یا بی سیم استفاده کرد؟
به یاد داشته باشید خطرات دستگاه های بلوتوث برای سلامتی و سایر دستگاه های خاص تابش اشعه تحت شواهد علمی است، بنابراین داده هایی که در حال حاضر داریم بی نتیجه هستند.
 
همانطور که گفته شد تابش و امواج میدان الکترومغناطیسی غیریونیزه کننده از طریق تلفن های همراه و دیگر ابزارهای بزرگ ساطع می شوند بسیار بالاتر از هندزفری بلوتوثی است.
 
حتی اگر به طور کامل ایمن نباشند برای احتیاط می توان به سادگی سعی کرد میزان قرار گرفتن در معرض یا استفاده از آنها را محدود کرد، همچنین باید دقت کرد استفاده زیاد از تلفن های همراه و دستگاه های دیجیتال جدا از ایجاد اختلالات در سبک زندگی با انواع خاصی از سرطان و بسیاری دیگر از اثرات مضر روی سلامتی همراه است، بنابراین همیشه کاهش استفاده از آنها گزینه مفیدی است.
 
برای این کار نکات زیر را رعایت کنید:
در صورت استفاده نکردن از هدست/ تلفن / سایر وسایل از بدن دور شوند.
با این وسایل به رختخواب نروید.
برای ارتباط تلفنی یا تماشای فیلم کمتر از هدست و هندزفری استفاده کنید و فایل های صوتی طولانی را در طولانی مدت گوش دهید.
در صورت عدم استفاده دستگاه های بی سیم را از گوش یا سر خود جدا کنید.
منبع: الو دکتر
پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 23005
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *