کرونا روی فرکانس عادی انگاری؛

ناقلین خاموش عامل موج جدید کووید-۱۹ در سراوان شدند/ رنگ بندی رسمی نارنجی؛ رصد میدانی قرمز

7 تير 1400 ساعت 7:38

باتوجه به اینکه برخی از شهروندان در شرقی ترین نقطه ایران از انجام تست کرونا سر باز زدند و با وجود داشتن علایم کرونا در سطح شهر تردد دارند، این عامل موجب افزایش شمار مبتلایان به کرونا شده است


به گزارش شستون، این روزها سراوان از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت مناسبی قرار ندارد، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط برخی از شهروندان و از سوی دیگر تردد آزادانه افراد آلوده و مبتلا به کووید ۱۵ از سوی دیگر نگرانی هایی‌ را برای کادر درمان و مسئولین شبکه بهداشت و درمان به وجود آورده است.

عادی انگاری در سراوان باعث شده تا با یک نگاه گذار به سطح شهر مشاهده کنیم که نه تنها فاصله گذاری اجتماعی در مراکز عرضه مواد غذایی و خدماتی رعایت نمی شود بلکه استفاده از ماسک نیز به فراموشی سپرده شده است.

رعایت نکرده دستورالعمل های بهداشتی، انجام ندادن تست کرونا توسط برخی از شهروندان و حضور افراد ناقل و مبتلا به کووید ۱۹ در سطح شهر باعث شده تا سرعت شیوع کرونا روند رو به رشدی به خود بگیرد.

افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به ویروس کرونا در شرقی ترین نقطه ایران موجب شد که برای مرحله سوم محدودیت های کرونایی در سراوان اعمال شود اما برخی همچنان به وجود ویروس کرونا باور ندارند و ابتلا به این ویروس کشنده را قسمت می دانند و همین امر موجب شده تا هشدارهای مسئولین بهداشتی به طور کامل انجام نشود.

 احمد سپاهیان مدیر شبکه بهداشت و درمان سراوان به خبرنگار ما گفت: وضعیت کرونا در سراوان فوق العاده بحرانی اشت، طبق ازدیدهای میدانی انجام شده اوضاع وخیم تر از آنی است که اعلام می شود.

وی افزود: رنگ بندی شهرستان نارنجی اعلام شده اما طبق آمارهای مثبت کرونا و رصد میدانی وضعیت سراوان از قرمز هم گذشته است به طوریکه شنبه این هفته تست ۵۰ نفر از شهروندان مثبت اعلام شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان بسیار نامطلوب است، ادامه داد: وضعیت شهرستان تا ۲۰ فروردین‌ماه مطلوب بود اما پس از اتمام مسافرت های نوروزی و عید فطر در وضعیت نامناسبی قرار گرفته ایم.

سپاهیان اضافه کرد: توصیه های بهداشتی از سوی رسانه‌ها،تریبون های نماز جمعه، معتمدین، مسئولین امامان جمعه و علما به مردم اطلاع رسانی شده است اما دستورالعمل های بهداشتی علیرغم تاکیدات و توصیه ها آنچنان که باید رعایت نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از ماسک ۵۰ درصد در پیشگیری از ابتلای به ویروس کرونا موثر است اما شهروندان سراوانی از ماسک هم استفاده نمی کنند‌.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سراوان گفت: علی رغم اینکه در دیگر مناطق برای دریافت واکسن کرونا مردم در نوبت هستند اما در سراوان استقبال مطلوبی از واکسن انجام نشد و تا زمانی که ۷۰ درصد جمعیت مورد هدف را واکسینه نکنیم به نتیجه مطلوب دست نخواهیم یافت.

سپاهیان اذعان کرد: علت عدم استقبال از واکسن کرونا در سراوان شایعات فضای مجازی است که به معضل جدی تبدیل شده است.

وی افزود: در سراوان، سیرکان و جالق مرکز غربالگری وجود دارد که در حال ارائه خدمت به شهروندان هستند که به شهروندان توصیه می‌شود در صورت بروز علایم کرونا به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند تا در صورت لازم اگر نیاز به بستری بود بستری و در غیر این صورت در منزل قرنطینه شوند.

این مقام مسئول بابیان اینکه شیوع کرونا همواره از دیگر نقاط کشور بوده اما این بار موج جدیدی از سمت منطقه بلوچستان آغاز شده است، گفت: تاکنون در شهرستان مورد کرونای هندی تایید شده گزارش نشده اما با وجود علائم جدید و سرعت انتشار احتمال می‌رود که از نوع کرونای هندی باشد.

سپاهیان خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد در سراوان تست کرونا انجام نمی دهند و این افراد آزادانه در سطح شهر تردد دارند و این موضوع باعث افزایش شمار مبتلایان به کرونا شده است.

وی ادامه داد: موج جدید کرونا و گونه جدیدی شناسایی شده، سرعت سرایت آن به قدری بالا است که اگر ماسک نداشته باشیم در حد ۱۰ دقیقه مبتلا می‌شویم و چنانچه ماسک هم داشته باشیم پس از دو ساعت اگر فردی در آن محیط آلوده باشد امکان آلوده شدن دیگر افراد نیز وجود دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: توصیه می‌شود مردم به دستورالعمل های بهداشتی عمل کنند، محدودیت‌هایی اعمال شده که انتظار می‌رود صنوف بع آن پایبند باشند، مردم در صورت ضرورت از خانه خارج نشوند، هنگام حضور در سطح شهر از ماسک استفاده شود.

سپاهیان با بیان اینکه ما در قبال دیگران مسئولیم و تکلیف داریم و باید در روز قیامت باید پاسخگو باشیم، گفت: واکسیناسیون در برخی از کشورها به صورت ۷۰ درصد جمعیت هدف انجام شده و به زندگی عادی بازگشته اند پس توصیه می شود شهروندان برای انجام واکسیناسیون به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 23021

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/23021/ناقلین-خاموش-عامل-موج-جدید-کووید-۱۹-سراوان-شدند-رنگ-بندی-رسمی-نارنجی-رصد-میدانی-قرمز

شستون
  https://shastoon.ir