800
۰
صنعتی همراه با شکوفایی اقتصادی؛

گردشگری ورزشی؛ قابلیتی ویژه که در توسعه سواحل مکران موثر است/توسعه زیرساخت ها و آموزش، نیاز سیستان و بلوچستان برای جذب گردشگر

سیستان و بلوچستان و به ویژه سواحل مکران آن قابلیت های ویژه ای برای توسعه گردشگری ورزشی دارد که توسعه زیرساخت ها، ایجاد اقامتگاه ها و آموزش جوامع محلی می تواند در شکوفایی این ظرفیت کمک کننده باشد.
گردشگری ورزشی؛ قابلیتی ویژه که در توسعه سواحل مکران موثر است/توسعه زیرساخت ها و آموزش، نیاز سیستان و بلوچستان برای جذب گردشگر
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون؛ گردشگری را می توان یکی از مهم ترین صنعت ها در دنیا دانست، صنعتی که قابلیت توسعه در بخش های مختلف را دارد و می تواند در شاخه های متفاوتی اثربخشی داشته باشد.

شاخه های مختلفی از گردشگری در دنیا ایجاد شده که علاوه بر جنبه های سنتی سبب نگاه ویژه و مدرن به این صنعت شده است.
گردشگری کشاورزی، روستایی، ورزشی، فرهنگی، دریایی و ... برخی از شاخه های گردشگری است که می تواند سبب رونق و توسعه اشتغال و اقتصاد جوامع محلی شود.

سیستان و بلوچستان به لحاظ داشتن شاخه ها مختلف گردشگری استان بکری است، از این حیث قابلیت ویژه ای برای توسعه گردشگری دارد و می تواند سبب ایجاد اشتغال و جذب گردشگر به این استان شود.

ساحل زیبای رمین در جنوب استان، قله رفیع تفتان در خاش، کوه های مریخی چابهار و ... نمونه هایی از قابلیت های سیستان و بلوچستان برای رونق گردشگری ورزشی در این استان است.

موج سواری در ساحل رمین به عنوان یکی از مستعدترین نقاط دنیا برای این ورزش، کوه نوردی در تفتان و کوه های مریخی چابهار، ورزش های دریایی دیگر می تواند سبب جذب گردشگرانی از دیگر نقاط کشور و حتی جهان به این استان شود.

بر اساس اظهارات کارشناسان، هم مرزی سیستان و بلوچستان از طریق دریا با بسیاری از کشورهای جهان می تواند سبب جذب بیش از 20 میلیون گردشگر در سال به این استان شود که نه تنها اقتصاد جنوب شرق بلکه کل کشور را دچار تحول می کند.

بر این اساس توسعه زیرساخت ها، رونق اقامتگاه ها و آموزش جوامع محلی برای توسعه گردشگری ورزشی در جنوب شرق می تواند زمینه را برای تولید، اشتغال زایی و شکوفایی اقتصادی منطقه و کشور فراهم آورد.

ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی محصول شاخه های مختلف گردشگری

مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت های متنوع و ناشناخته ای در حوزه گردشگری است که گردشگری ورزشی یکی از ظرفیت های بسیار مهم این استان است و نقش مهمی در جذب گردشگر دارد.

وی ادامه داد: ممکن است مردمان ایران و جهان بسیاری از جاذبه های تاریخی ما را نشناسند، اما برخی از رشته های ورزشی در سطح بین الملل دارای جایگاه های خاصی است و معرفی رشته و مکان هایی که این رشته می تواند در آن دنبال شود در جذب گردشگر نقش دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در زمینه گردشگری تاریخی و ورزشی منابع زیادی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که لازم است زیرساخت های لازم برای بهره برداری از آن ها فراهم شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: گردشگری فعالیت بین بخشی است، یعنی همکاری دستگاه های مختلف، جامعه محلی و بخش خصوصی را می طلبد و وقتی همه بازیگران محلی در کنار یکدیگر قرار گیرند می توانیم این منابع را تبدیل به جاذبه کنیم و به محصول گردشگری دست یابیم و به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در منطقه کمک کنیم.

میرحسینی بیان کرد: زمانی که صحبت از توسعه می شود نظر توسعه دهنده را نسبت به مزیت های نسبی، رقابتی و قومیت های مختلف جلب می کنند که لازم است روی این مزیت ها تاکید و آن ها را در بخش ملی و بین المللی برجسته و متناسب با ظرفیت هایی که داریم رویدادهایی را تعریف کنیم.

ایجاد رویدادهای گردشگری ورزشی موثر در جذب گردشگر

وی ادامه داد: در این بخش ها در سال های گذشته ورزش موج سواری را در ساحل رمین و کنارک تبدیل به رویداد گردشگری کردیم، عالی ترین ظرفیت گردشگری ما مردمان سیستان و بلوچستان هستند، امروز جامعه ما متقاضی هویت شده و زمانی که عطر و طعم واقعی حاصل از فرهنگ اصیل خود را به گردشگر منتقل کنیم یاد و خاطره آن را به همراه خود می برد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مهمان نوازی مردمان ما سبب حضور گردشگران در منطقه می شود و امروز موج سواری در ایران و سیستان و بلوچستان شکل گرفته چون اعتماد سازی ایجاد شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: به همین دلیل با توجه به دستاوردها، نیاز به یک رسانه مردمی برای بیان ظرفیت های گردشگری داریم تا همه مردم در قبال گردشگری دارای مسئولیت اجتماعی باشند.

وی ادامه داد: گردشگری موج سواری را در غرب آسیا در اختیار داریم و به دنبال تعریف یک رویداد بین المللی موج سواری در این زمینه هستیم، با توجه به اینکه واکسیناسیون عمومی در حال انجام است، از این شرایط کرونایی عبور کنیم طراحی باشگاه های ورزشی عمومی در حال انجام است.

این مقام مسئول تصریح کرد: هرجا مشارکت مردم را داشته باشیم و برای حضور رغبت داشته باشند حتما توسعه پایدار را خواهیم داشت، آموزش موج سواری را در رمین شروع کردیم و بعد از این که گروه های زیادی از جوامع محلی درگیر موضوع شدند سه رویداد مهم برنامه ریزی کردیم که متاسفانه به کرونا برخوردیم.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 23312
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *