عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با دانا:

وابستگی دولت روحانی به غرب باعث عدم پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای بود/ منتظر تغییر رفتار اروپا و آمریکا هم باشید

28 شهريور 1400 ساعت 13:10

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وابستگی فکر دولت روحانی به غرب باعث عدم پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای شده بود، گفت: کشورهای آسیایی پس از آغاز به کار دولت سیزدهم و تغییر رویکرد دولت ایران، تصمیم به حمایت از منافع دو طرفه گرفتند که نخستین آن پیوستن کشورمان به سازمان همکاری شانگهای است.


به گزارش شستون؛ فریدون عباسی دوانی،عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای اظهار کرد: وقتی با چند کشور پیمانی امضا و توافقاتی انجام می‌شود، می‌توانیم انتظار تبادلات اقتصادی و مالی بیشتری را شاهد باشیم.
 
اجرای ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF توسط ایران
وی با اشاره به اجرای ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF توسط ایران، ادامه داد: کشورهای دیگر از جمله کشورهای عضو پیمان شانگهای ملاحظاتی در این زمینه دارند و به این موضوع آگاه هستند که ایران قوانین پیشرو برای مبارزه با مواد مخدر و پولشویی دارد؛ تنها اختلافی که در این زمینه بین ما و کشورهای غربی وجود دارد، تعریف آنها و ما از تروریسم است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ایران از این جهت که غربی‌ها جبهه مقاومت را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند، این تعریف را نمی‌پذیرد؛ البته کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به این مواضع آشنا و آگاه دارند. کشورهای غربی در مقابل ایران، موضوع حمایت از تروریسم را مطرح می‌کنند و مدعی هستند.
 
نگاه مان باید به سمت شرق باشد/ چرا ایران به عنوان عضو اصلی سازمان همکارهای شانگهای پذیرفته شد؟
 
عباسی بیان کرد: مجلس معتقد است که ایران بهتر است بر مواضع کنونی ایستاده و با توجه به آینده روشن و رشد کشورهای آسیایی اولویت مبادلات خود را بر تجارت با کشورهای آسیایی پایه‌گذاری کند.
وی با اشاره به قدرت و تأثیرگذاری ایران در منطقه ادامه داد: کشورهای عضو سازمان شانگهای نمی‌خواهند از توان اقتصادی و سرمایه نیروی انسانی و نفوذ منطقه‌ای کشور ما بی‌بهره باشند. به‌واسطه همین توان، ایران به‌عنوان عضو اصلی این پیمان پذیرفته شد، که امیدواریم قدم‌های مؤثری در رهبری این پیمان در گام‌های بعدی برداشته شود.
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی گفت: در این‌گونه پیمان‌ها منفعت به صورت دو جانبه تعریف شده است که در همه زمینه‌ها این نفع دوطرفه از سوی سایر کشورهای عضو پیمان در نظر گرفته خواهد شد. جمهوری اسلامی با حفظ منافع ملی خود می‌بایست در جهت تأمین منافع سایر کشورها نیز قدم بردارد و در صورت تأمین منافع مشترک، می‌توان انتظار برداشتن قدم‌های خوبی در ارتقاء سطح معاملات و سایر منافع کشور را داشته باشیم.
 
دولت قبلی وابستگی فکری به غرب داشت
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به عدم رویکرد دولت تدبیر و امید به سازمان همکاری شانگهای توضیح داد: نگاه دولت قبل در سیاست‌های منطقه‌ای به شرق نبود و وابستگی فکری به غرب داشت. این موضوع مورد رصد کشورهای شرقی از طریق بررسی رفتار ظاهری دولتمردان و سخنرانی‌های آنان بود؛ همچنین از طریق سرویس‌های امنیتی از علقه‌های کسانی که سکان‌دار دولت روحانی بودند، آگاهی لازم داشتند؛ بر این مبنا تاکنون این تصمیم (پیوستن ایران در سازمان همکارهای شانگهای) را اتخاذ نکرده بودند.
عباسی بیان کرد: سران کشورهای آسیایی از شیفتگی دولت قبلی به غرب آگاه بودند و تا امروز منتظر چراغ سبزی از سوی ایران بودند. آنها پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر رویکرد آن، منافع خود را در نظر گرفته و تصمیم به حمایت از تامین منافع دو طرفه گرفتند.

 
رفتار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با ایران تغییر می‌کند
وی تصریح کرد: کشورهای آسیایی با نگاه به منافع دو طرف، نمی‌خواهند ایران تصمیات خودش را با نگاه به غرب اتخاذ کند. با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و انسجام دستگاه اجرایی با سایر قوا، که از دید کشورهای دیگر در هر چهار نهاد حاکمیت کشور ما همسویی ایجاد شده است و از سوی دیگر قرار گرفتن همه این نهادها در مکتب مقاومت باعث شد تصمیم و موافقت کشورها به پذیرش ایران در این پیمان چندجانبه شده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: این آغاز کار است و از این به بعد باید شاهد ملایم شدن رفتار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با ایران باشیم. این اطمینان را داریم که اگر مانند قبل نقطه فشار ما بر رژیم صهیونیستی متمرکز باشد، با ادامه این روند خود رژیم صهیونیستی خواهان برداشته شدن این تحریم‌ها از سوی امریکا خواهد شد تا از فشار ما بر روی رژیم صهیونیستی کاسته شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 23556

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/23556/وابستگی-دولت-روحانی-غرب-باعث-عدم-پذیرش-ایران-سازمان-همکاری-شانگهای-منتظر-تغییر-رفتار-اروپا-آمریکا-هم-باشید

شستون
  https://shastoon.ir