800
۰
چشم امید استعدادهای ورزشی جنوب شرق به نگاه ویژه دولت سیزدهم؛

سواحل مکران؛ فرصتی بی نظیر برای توسعه ورزش های آبی و ساحلی/رونق گردشگری ورزشی، چابهار را از بن بست و محرومیت خارج می کند

سواحل مکران، فرصتی بی نظیر برای توسعه ورزش های آبی و ساحلی محسوب می شود که استفاده از این ظرفیت ها می تواند چابهار را از بن بست و محرومیت خارج کند، قابلیتی بکر که سال ها مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته و توجه به آن خواسته جوانان منطقه از دولت سیزدهم است.
سواحل مکران؛ فرصتی بی نظیر برای توسعه ورزش های آبی و ساحلی/رونق گردشگری ورزشی، چابهار را از بن بست و محرومیت خارج می کند
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون؛ ظرفیت های بی نظیر سواحل بکر مکران و منطقه چابهار، علاوه بر تاثیر گذاری در رشد اقتصادی منطقه، فرصتی بی نظیر برای ایجاد و توسعه ورزش های آبی و ساحلی و رونق گردشگری ورزشی است.

شاخه ای که علاوه بر تقویت سلامت جامعه بر توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه نیز تاثیر شگرفی می تواند بر جای بگذارد، فرصتی ناب که طبق گفته کارشناسان اگر به آن توجه شود، می تواند حوزه سواحل مکران به ویژه چابهار را از بن بست و محروميت خارج کند.

علاوه بر فراهم بودن فرصت ورزش های آبی در چابهار، سواحل ماسه ای مکران شرایط ایده آل و بی نظیری را برای رونق ورزش های ساحلی ایجاد کرده، رشته هایی که در این خطه استعدادهای بی نظیری دارد، اما به دلیل کم کاری مسئولان امر مورد بی مهری قرار گرفته اند.

این در حالی است که اگر به حوزه ورزش و صنعت جدید گردشگری ورزشی توجه شود، وضعیت اقتصادی و فرهنگی منطقه را می تواند متحول و سیستان و بلوچستان را به یکی از مقاصد بی نظیر گردشگران تبدیل کند.

اما جوانان سیستان و بلوچستانی با وجود گلایه از بی مهری مسئولان امر در سال های گذشته و بی توجهی آن ها به ورزش های آبی و ساحلی، چشم امید به دولت سیزدهم بسته اند تا از فرصت بی نظیر سواحل مکران برای رونق گردشگری ورزشی و از قبل آن توسعه منطقه استفاده کند و به این مهم نگاه ویژه ای داشته باشد.
 
گردشگری ورزشی؛ منبعی برای کسب درآمد عظیم

مصطفی ذوالفقاری، کارشناس ورزشی در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: یکی از حوزه های مهم گردشگری که بنا به شرایط مختلف می تواند به عنوان یک منبع درآمد عظیم مورد توجه ویژه قرار گیرد، گردشگری ورزشی است.
 
وی ادامه داد: ورزش در جهان امروزی از یک مقوله یک نوع فعالیت دسته جمعی و تفریح و سرگرمی فراتر رفته و مفهوم و حوزه وسیع و پیچیده ای به خود گرفته، نگاه به ورزش نگاهی عملی شده و به یکی از اثرگذارترین پدیده های در اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است.
 
ذوالفقاری اضافه کرد: از سویی توریسم نیز اهمیت ویژه ای یافته و مسافرت و گردشگری یکی از اجزای مهم ایده جامعه مصرفی مدرن است. گسترش صنعت گردشگری موجب توسعه اقتصاد و تعامل انسانی می شود، چراکه توریسم بزرگترین صنعت جهان بر اساس اشتغال و تجارت است.
 

اثرات شگرف گردشگری ورزشی بر توسعه شهری
 
وی افزود: اما توریسم ورزشی پدیده جدیدی در صنعت ورزشی و صنعت گردشگری قلمداد می شود که از پیوند دو مقوله ورزش و توریسم شکل می گیرد که اثرات عظیم و شگرفی بر توسعه به ویژه توسعه شهری دارد.
 
به گفته این کارشناس، توریسم ورزشی در توسعه زیرساخت های شهری، اشتغال، راه و ساختمان، شناخته شدن شهر، جذب گردشگران تاریخی، فرهنگی و ورزشی به شهر، توسعه صنایع به ویژه در حوزه ورزشی اثر داشته و در رابطه با متغیرهایی چون توسعه پایدار، توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صلح، مشارکت، محیط زیست و برنامه ریزی شهری اثرات ژرفی را بر وضعیت شهره به جای می گذارد.

راهی برای خروج از بن بست و محرومیت
 
وی با اشاره به جاذبه های طبیعی ورزشی موجود در سیستان و بلوچستان بیان کرد: ورزش های آبی و ساحلی برای رشد گردشگری و در نتیجه توسعه بندر چابهار و سواحل مکران بسیار کارساز بوده و یکی از راه هایی است که می تواند این منطقه را از بن بست و محرومیت خارج کند.

ذوالفقاری افزود: والیبال ساحلی، فوتبال و هندبال ساحلی، شنا، غواصی، جت اسکی، اسکی روی آب و موج سواری از جمله رشته های ورزشی آبی ساحلی است که در سواحل مختلف دنیا انجام می شود، ظرفیت های بی نظیری برای انجام این ورزش ها برای توسعه منطقه در جهت گردشگری و تفریحات سالم و ورزش های آبی، ساحلی در سواحل مکران وجود دارد.

ظرفیت های بی نظیر سیستان و بلوچستان در حوزه گردشگری ورزشی
 
مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ما گفت: گردشگری تبدیل به بزرگترین پدیده زمانی ما شده، هر روز شاخه های جدیدی از آن را شاهد هستیم که علاقه مندان به سفر و گردشگری در آن شاخه مبادرت به سفر می کنند.
 
وی با اشاره به گردشگری ورزشی ادامه داد: گردشگران و علاقه مندان به سفر برای شرکت در رویدادهای ورزشی از جمله مسابقات المپیک، جام جهانی و رویدادهای بین المللی و ملی برای دیدن مسابقه یا تجربه یک فعالیت ورزشی سفر می کنند.
 
به گفته این مقام مسئول، در سیستان و بلوچستان ظرفیت های بی نظیری دایم و بسیاری برای تجربه موج سواری، کوهنوردی و بیابان نوردی به این منطقه سفر می کنند که در دسته گردشگری ورزشی محسوب می شود، در سال های اخیر رشد خوبی داشته و تاثیرات عمیقی را بر حوزه اجتماعی و فرهنگی و رشد اقتصادی در استان گذاشته است.
 

گامی برای تصویر سازی بهتر از سیستان و بلوچستان

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان علاوه بر ظرفیت هایی مثل ورزش های هوایی، با توجه به تنوع اقلیمی در حوزه گردشگری ورزشی سرشار از فرصت های ناب است که معرفی این رشته ها و مکان هایی که می تواند در آن دنبال شود، در جذب گردشگر نقش دارد.
 
 میرحسینی اظهار کرد: برای این که خیلی از منابع را تبدیل به جاذبه کنیم، با توجه به ظرفیت هایی که در استان وجود دارد، رویدادهایی را تعریف کردیم تا با میزبانی ورزشکاران، از این ظرفیت های بالقوه استان برای جریان سازی بهره ببریم، بتوانیم به جاذبه های گردشگری مقصد، تنوع ببخشیم و تصویر سازی بهتری از سیستان و بلوچستان داشته باشیم و به معرفی جاذبه های فرهنگی آن کمک کنیم.
 
وی اذعان کرد: اگر ورزش در حوزه جسمانی و تندرستی کمک می کند، گردشگری در زمینه روحی تقویت ایجاد می کند و گردشگری ورزشی این تکامل را در انسان شکل می دهد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و در سال های گذشته ورزش موج سواری را در ساحل رمین و کنارک تبدیل به رویداد گردشگری کردیم، مهمان نوازی مردمان ما سبب حضور گردشگران در منطقه می شود و امروز موج سواری در ایران و سیستان و بلوچستان شکل گرفته چون اعتماد سازی ایجاد شده است.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 23566
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *