تمجید سازمان بهداشت جهانی از توان علمی کشورمان؛

ایران قابلیت توالی‌یابی ویروس کووید-۱۹ را دارد/ گزارش‌های ایرانیان از سویه های کرونا به مجامع جهانی شفاف بود

3 مهر 1400 ساعت 12:35

سازمان بهداشت جهانی گفت: ایران در مقابله با کرونا از یک شبکه تحقیقاتی- دانشگاهی بسیار قوی و مجهز با دانشمندانی بسیار خبره برخوردار می باشد که در ارائه گزارش‌های مربوط به گونه‌های ویروس به مجامع جهانی «شفاف» عمل کرده است.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سازمان بهداشت جهانی در تمجیدی کم‌سابقه از عملکرد ایران در مقابله با کرونا حقایقی را پیرامون بخشی از توان علمی – آزمایشگاهی ایران بیان کرد.

یکی از مسئولان روابط عمومی سازمان بهداشت جهانی در گفت و گو با بخش فارسی صدای آمریکا در رابطه با عملکرد ایران در مقابله با ویروس کوئید 19 و سویه های خطرناک این بیماری، گفت: ایران بسیار مجهز است و از یک شبکه تحقیقاتی- دانشگاهی بسیار قوی با دانشمندانی بسیار خبره برخوردار است.
 
وی در ادامه گفت: ایران قابلیت توالی‌یابی در دانشگاه‌ها و انستیتو پاستور را دارد و در ارائه گزارش‌های مربوط به گونه‌های ویروس به مجامع جهانی «شفاف» عمل کرده و در ششم ماه مه ۲۰۲۱، شناسایی گونه دلتا را گزارش کرده است.
 
 
 
وی در این گفتگو یادآور شده است: برخی از کشورها با حمایت این سازمان، به ابزار تشخیص گونه‌های ویروس از طریق تعیین توالی دسترسی پیدا کرده‌اند و چهارده کشور شرق مدیترانه از جمله ایران قابلیت توالی‌یابی را دارند. 
 
 
به گزارش دانا؛ برای نخستین بار در روز ۲۹ فروردین خبرگزاری ایرنا به نقل از رییس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران خبر داد: « ژنوم ویروس کرونا در کشور تعیین توالی شد»
 
دکتر سیروس زینلی در این رابطه به ایرنا گفته است: محققان ایرانی برای اولین بار در کشور توانستند ژنوم ویروس کرونا را تعیین توالی کنند، به عبارتی رمز ژنتیکی آن را مشخص کردند که براساس توالی بدست آمده، مشخص شد که ویروس کرونا در ایران جهش ژنتیکی خیلی محدودی داشته و به عبارتی این ویروس در مناطقی مانند ووهان چین، ایران و آمریکا بسیار شبیه به هم هستند.
 
رییس انجمن‌بیوتکنولوژی ایران در ادامه عنوان کرده: پس از ورود بیماری کرونا به کشور، موضوع جهش ژنتیکی آن در مجامع علمی و عمومی، مورد بحث قرار گرفت و حتی مطرح شد که ۲ نوع ویروس شدید و خفیف در جامعه جهانی درحال پخش شدن است. 
 
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 23610

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/23610/ایران-قابلیت-توالی-یابی-ویروس-کووید-۱۹-گزارش-های-ایرانیان-سویه-های-کرونا-مجامع-جهانی-شفاف

شستون
  https://shastoon.ir