800
۰
خداحافظی با خرید خانه؛

مستاجران برای دریافت وام ودیعه مسکن ناکام ماندند/ بازپرداخت اقساط میلیونی از عهده خانه به دوشان خارج است

درحالی وام ودیعه مسکن افزایش یافته که بازپرداخت اقساط سنگینِ میلیونی آن از عهده مستاجران خارج بوده و برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد جامعه، مناسب نیست.
مستاجران برای دریافت وام ودیعه مسکن ناکام ماندند/ بازپرداخت اقساط میلیونی از عهده خانه به دوشان خارج است
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، سال هاست خانه به دوش بودند تا شاید بخت یار شود و بتوانند با دریافت یک وام سرپناهی برای خود تهیه کنند اما نه ضامنی در کار بود نه توان بازپرداخت اقساط با کارمزدهای بالا از عهده شان بر می آمد؛ به هر سختی و مکافاتی که بود با قرض از اطرافیان یک خانه کرایه کرده که 50 میلیون پول پیش داده و ماهیانه 2 میلیون تومان کرایه می دهند.

این قشر از جامعه که برای تامین کرایه خانه از سایر نیازهای ضروری چشم پوشی کرده اند حالا روزهای سخت تری را می گذرانند، با شیوع ویروس منحوس کرونا که کسب و کارها کساد و گرانی ها بیشتر شد رویای خانه دار شدن هم برایشان سراب شد چرا که وام ودیعه مسکنی برای حمایت از مستاجران در نظر گرفته شد که کمرهایشان زیر پرداخت اقساط آن خمیده تر می شود.

بیان این مطلب نیز بدان جهت است که عمده افراد فاقد مسکن اقشار کم درآمد کارگر و کارمند هستند که حقوق آنها کفاف پرداخت اقساط این وام را نمی‌دهد.

 بانک‌ها دلشان برای مردم نسوخته

راشکی یکی از مستاجران زاهدانی با بیان اینکه سختی خانه به دوشی آسان تر از دریافت چنین وامی است، گفت: بانک‌ها هیچ‌گاه دلشان برای مردم نسوخته و تنها به سود خود فکر می‌کنند؛ بنده به عنوان شهروندی که 12 سال مستاجر بوده و باید برای پرداخت به موقع کرایه صاحبخانه حتی از تامین نان شب زن و فرزندانم هم چشم پوشی کنم چگونه می توانم ماهیانه 8-7 میلیون برای بازپرداخت اقساط وام مسکن در دست داشته باشم.

 وی تصریح کرد: اختصاص چنین وام هایی به اسم مستاجران بیشتر به کام دلالان عرصه ساخت و ساز مسکن است و دردی از مشکلات مردم و جوانان دوا نخواهد کرد، اگر ما توان بازپرداخت چنین اقساطی را آن هم در این شرایط اقتصادی داشتیم قطعا تاکنون سرپناهی مختص به خود را دارا بودیم و هرساله کمرهایمان خمیده تر از قبل نمی شد.

به اسم مستاجران به کام دلالان

شه بخش یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: یکسال از ازدواجمان می گذرد پرداخت اقساط میلیونی از توان‌مان خارج است، هزینه برگزاری مراسم عروسی به ساده ترین شکل، پرداخت وام ازدواج، پرداخت کرایه خانه و خرج و مخارج اینها سرسام آور بوده و اصلی ترین موانع ازدواج جوانان به شمار می رود، دولت مردان باید چاره ای بیاندیشند که مردم از این وضعیت نجات یابند نه آنکه از چاله به چاه افتند.

وی افزود: چنین وام هایی به نفع دلالان و افرادی است که توان بازپرداخت دارند، سهم مستاجران کارگر خانه به دوش بودن است که تیغ گرانی گلوی آنان را آزار می دهد، این وام قرار بود مرهمی بر درد زندگیمان باشد اما اکنون نمکی بر زخم هایمان پاشیده است.
 
تسهیلات بانکی باید به حوزه ساخت مسکن سوق پیدا کند
 
محمد سرگزی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این‌باره با بیان اینکه تسهیلات بانکی باید به حوزه ساخت مسکن سوق پیدا کند، گفت: وام ۴۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن با اقساط سنگین ۸.۶ میلیون تومانی برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد جامعه، مناسب نیست.
 
وی بیان کرد: وام‌هایی که اخیراً برای تقویت توان مالی مردم فاقد مسکن در نظر گرفته شده به دلیل اقساط بسیار سنگین چندان راه حل مناسبی برای خانه‌دار کردن جامعه هدف نبوده و تنها برای قشری که استطاعت مالی خوبی برخوردار بوده و توان پرداخت اقساط 8.6 میلیون تومانی را دارند، مفید است.

تامین زمین ارزان قیمت، راه حال بهبود وضعیت مسکن

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم کاهش میزان اقساط وام 480 میلیون تومانی خرید مسکن، تصریح کرد: راه حال بهبود وضعیت مسکن تامین زمین ارزان قیمت برای انبوه‌سازان و نظارت بر قیمت مصالح ساختمانی بوده تا واحد‌های مسکونی با قیمت مناسب ساخته و به بازار عرضه شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: بی‌تردید اگر طرح جهش تولید و تامین مسکن به درستی اجرا شود و اراضی تحت اختیار دستگاه‌های دولتی به وزارت راه منتقل و  به حوزه ساخت مسکن اختصاص پیدا کند در کنار نظارت بر مصالح ساختمانی و جانمایی مناسب زمین برای ساخت خانه، در بازه زمانی مناسبی شاهد کنترل بازار مسکن و جبران عقب ماندگی در این حوزه خواهیم بود.
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 23649
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *