800
۰
یک بام و دو هوای مدارس سیستان بلوچستان در آغاز سال تحصیلی؛

دریافت کمک به مدرسه با ترفندی به نام پول کتاب!‏/ یک مسئول: دریافت وجه در مدارس دولتی ممنوع است

در حالی برخی مدیران مدرسه به نام پول کتاب، توپ تامین هزینه مدارس را در زمین والدین انداخته اند که هنوز یک هفته از بازگشایی مدارس زمان نگذشته و این امر موجب نارضایتی اولیاء شده است.
دریافت کمک به مدرسه با ترفندی به نام پول کتاب!‏/ یک مسئول: دریافت وجه در مدارس دولتی ممنوع است
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، زنگ شروع مدارس نواخته شده و دانش آموزان و معلمان به سه شیوه حضوری، مجازی و یا ترکیبی اقدام به روند یادگیری و آموزش می کنند.

هنوز یک هفته نیست که سال تحصیلی جدید شروع شده اما مدارس به بهانه های مختلف هزینه بیمه، کتاب و سایر موارد در حال جمع آوری پول از دانش آموزان هستند.

دانش آموزانی که بعضا در مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار از امکانات زندگی کرده و والدین آنها در امرار معاش خانواده مانده اند چه برسد به هزینه های اجباری از سوی مدارس؛ حالا دانش آموزان و اولیای آن‌ها در ابتدای سال تحصیلی با مشکلاتی مواجه شده اند که از جمله این مشکلات، پرداخت همین مبالغ قبل از تحویل کتاب به دانش آموزان هستند.

 روایت خانواده ها از ناتوانی در پرداخت هزینه های مدارس

مادری که فرزندش امسال به کلاس اول دبستان در یکی از مدارس زاهدان رفته است، از ناتوانی خود برای تامین هزینه‌های مدرسه می‌گوید.

وی در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: سه فرزند در مقاطع تحصیلی اول، سوم و پنجم دارم اما هنوز چند روز از بازگشایی مدارس نمی گذرد که مدرسه تقاضای پول از هر دانش آموز به مبلغ 20 هزار تومان دارد؛ برای افرادی که به نان شب خود محتاج هستند پرداخت این مبالغ از توان خارج بوده و گاها منجر به عدم حضور فرزندانشان در مدارس می شوند.

این مادر ادامه داد: همسرم کارگری بیش نیست و باید روزها در میادین شهر معطل باشد تا شاید کاری برایش پیدا و آن روز درآمدی کسب کند حال با وجود چند فرزند پرداخت این هزینه ها برایمان سخت است، از شما می خواهیم موضوع را رسانه ای کرده تا شاید فرزندانمان با خیال راحت در مدرسه حضور پیدا کرده و دغدغه عدم پرداخت پول و یا منع حضور در کلاس را به این علت نداشته باشند.

کاش مسئولان درکی از وضعیت زندگی مردم داشتند

یکی دیگر از والدین نیز بیان کرد: همه ساله به بهانه های مختلف اقدام به جمع آوری پول از دانش آموزان می شود در حالی که والدین نباید هزینه های اضافی مدارس را از جیب پرداخت کنند.

وی گفت: در این شرایط اقتصادی که مردم تحت فشار هستند کاش مسئولان درکی از وضعیت زندگی مردم داشتند و از کسانی که برای نان شب‌شان هم درگیر هستند و چندین ماه معوقه در حقوق دارند تقاضا پول نمی کردند تا فرزندانمان در مدسه خجالت زده و ما نیز شرمسار آنان نباشیم.
 
مدارس دولتی در زمان ثبت‌نام حق دریافت هیچ‌ وجهی ندارند

داوود گلی، سخنگوی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: سیستان وبلوچستان تنها استانی در کشور بوده که چندین سال است علیرغم اینکه خانواده ها باید هزینه کتاب را پرداخت و ملزم به خرید هستند اما در این منطقه با توجه به شرایط موجود و تدابیر مسئولین کشوری، هزینه کتاب برای خانواده ها رایگان و دستگاه نظارتی و  وزارت آموزش و پرورش این هزینه را پرداخت می کنند.

وی تصریح کرد: به غیر از مدارس غیر انتفاعی و غیردولتی که تابع قانون خود بوده و هزینه کتاب را از خانواده ها می گیرند، اما در مدارس دولتی به هیچ عنوان کتاب هزینه ای نداشته و باید رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: مدرسه مکلف است در سامانه ثبت سفارش کتاب که کدملی دانش آموز را وارد می کند بعد از دریافت کتاب آن را در اختیار دانش آموز بدون دریافت هیچ وجهی قرار دهد.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش افزود: دریافت هزینه در زمان شروع سال تحصیلی در همه مدارس کشور ممنوع اعلام شده و هیچ هزینه ای در ابتدای سال تحصیلی ار خانواده ها دریافت نمی شود، حتی موضوع حق بیمه حوادث تحصیلی دانش آموزان در آینده که مبلغ آن مشخص شود از طریق مدرسه اعلام و پس از آن والدین اقدام به پرداخت آن می کنند که این مبلغ نیز ناچیز است.

گلی گفت: دریافت هزینه کتاب، ثبت نام و بیمه و سایر موارد در ابتدای سال تحصیلی و حضور دانش آموزان در کلیه مدارس ممنوع است.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 23660
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *