800
۰
رنج بی پایان در روزهای کرونایی؛

کمبود پزشک و نبود نیروی علوم آزمایشگاهی حوزه نظام سلامت را به چالش کشید/ یک مقام مسئول: نیرو نداریم

ساکنین شهر گشت سیستان و بلوچستان از کمبود پزشک و نبود نیروی علوم آزمایشگاهی در روزهایی که ویروس کرونا شیوع یافته، رنج می برند.
کمبود پزشک و نبود نیروی علوم آزمایشگاهی حوزه نظام سلامت را به چالش کشید/ یک مقام مسئول: نیرو نداریم
به گزارش شستون‌؛ یکی از مهم ترین معضلات و چالش های حوزه انتخابیه سراوان کمبود پزشک و امکانات بهداشتی و درمانی است که کمبود پزشک به یکی از چالش های اصلی حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده که می طلبد برای آن چاره ای اندیشیده شود.

کمبود پزشک در برخی از مناطق به ویژه نقاط مختلف سراوان از جمله بخش بم پشت و شهر گشت در بحران کرونا بیش از پیش خودنمایی کرده و نظام سلامت را در این زمان به چالش کشیده است.

علی ای حال سپاه پاسداران برای اینکه مرهمی بر درد مردم رنج دیده این خطه از کشور ضماد کند یک بیمارستان صحرایی را در نقطه صفر مرزی کشتگان دایر کرد تا صدمات ناشی از کمبود پزشک در بحران کرونا نمود کمتری پیدا کند.

اما این روزها اهالی و ساکنین شهر گشت از نبود نیروی علوم آزمایشگاهی و کمبود پزشک با توجه به جمعیت بالا این شهر گلایه دارند چرا که هزینه گزاف رفت و آمد به شهرهای همجوار از جمله خاش و سراوان نیز مشکلی بر مشکلات آنها افزوده است و با مطرح کردن این موضوع در شبکه های اجتماعی خواستار رفع این معضل شدند.

حسین بر یکی از اهالی شهر گشت به خبر نگار ما گفت: مرکز خدمات جامع سلامت شهر گُشت که به حدود 12 هزار نفر جمعیت شهری، روستایی و عشایری خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می کند.

وی افزود: حدود پنج سال قبل دو پزشک مستقر بود که هم به مردم شهر و هم روستایی و کوچ نشینان خدمات نسبتاً مطلوبی ارائه می دادند اما پس از اجرای طرح تحول سلامت شهر گشت دارای یک پزشک شد که هنگام مرخصی پزشک گاهاً تا یک‌ ماه فاقد نیرو بوده است.

این شهروند گشتی ادامه داد: حوزه شهر گشت با بیش از ۶۰ پارچه روستا و آبادی و مناطق عشایری حداقل به دو پزشک نیاز دارد و یا حتی برای تحقق شعار تحول نظام سلامت، نیاز هست خدمات بهداشتی و درمانی شبانه روزی ارائه شود.

حسین بر اضافه کرد: نیاز است که مرکز گشت به عنوان مرکز درمان بستر با تخت بستری پیش بینی شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین آزمایشگاه شهر گشت قبلا دارای نیروی ثابت و بومی آزمایشگاه بود که خدمات آزمایشگاهی انجام می شد اما این نیرو بازنشسته شده و در حال حاضر آزمایشگاه گشت فاقد نیروی علوم آزمایشگاهی است.

این ساکن شهر گشت اذعان کرد: مردم برای انجام آزمایش و یا تست کرونا مجبور هستند در این شرایط بسیار بد اقتصادی، متحمل هزینه های سنگین ایاب و ذهاب به شهرهای اطراف شوند که واقعاً مشکل است.

حسین بر با اشاره به اینکه داروخانه شهر گشت در ساعات غیر اداری تعطیل است، گفت: شهروندان گشتی مجبور هستند داروی مورد نیاز خود را از بازار آزاد و یا از شهرهای اطراف تهیه کنند.

احمد سپاهیان مدیر شبکه بهداشت و درمان سراوان به خبرنگار ما گفت: شهر گشت دارای یک پزشک است که در زمان مرخصی پزشک جانشین برای درمان و ویزیت بیماران در گشت حضور دارد و اینگونه نبوده که فاقد پزشک باشند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مراکز جامع سلامت از دو سال گذشته فاقد پزشک بوده اند، افزود: بعد از پایان یافتن ساعت اداری پزشکان اورژانسی توسط پزشک ویزیت می شوند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: داروخانه شهر گشت نیز در ساعت اداری مشغول به فعالیت است و در زمان مرخصی مسئول داروخانه، نیروی جانشین در گشت حضور خواهد داشت.

سپاهیان‌ گفت: نیروی آزمایشگاهی آزمایشگاه گشت بازنشسته شده که به دلیل نبود نیروی علوم آزمایشگاهی با مشکل مواجه شده ایم که این موضوع را بارها از دانشگاه علوم پزشکی پیگیری کرده ایم اما زمانی که نیروی علوم آزمایشگاهی وجود ندارد هیچ اقدامی نمی توان انجام داد.

وی اذعان کرد: در بیمارستان ایرانمهر سراوان سه نیروی علوم آزمایشگاهی به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به شهروندان هستند اما برای شهر گشت در حال حاضر نیرو وجود ندارد که به محل اعزام و خدمت رسانی کند.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۲۷
کد مطلب: 23782
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *